Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Uddannelsespolitik
Jens Folke Kaarsholm

Et møde med virkeligheden

19. september 2019
Skrevet af_
Jens Folke Kaarsholm

Du kender din hverdag. Du kan optegne den i et troværdigt og virkelighedsnært omrids, som du kan gengive for dine omgivelser. Din tegning af din hverdag kan illustrere både dine glæder og dine frustrationer, for ingen kender den bedre end dig og dine kolleger. Der er øjeblikke, hvor du sparker ultimativt røv, og der er øjeblikke, hvor grænsen for din egen tilstrækkelighed møder dig pludseligt som et skælvende granatchok.

Du kender også det politiske billede af din hverdag. En forestilling, der til tider kan tendere et fatamorgana, hvor alt er muligt, og hvor tid, ressourcer og overskud smelter sammen i en appetitvækkende og uimodståelig pædagogisk cocktail, der sender dine elever hvinende afsted på læringsmålenes himmelflugt. Der er ingen grænser for, hvad du bør kunne overkomme på flere politikeres tegning af din almindelige arbejdsdag.

Som mange andre har jeg indimellem været irriteret over misforholdet mellem min faktiske hverdag og den politiske idé om min hverdag. Derfor glædede det mig, at min arbejdsplads for nylig fik besøg fra byens borgmester, der tog sig tid til at se min og andre kollegers undervisning. Selvom lejligheden havde flere indstuderede elementer, end min undervisning normalt har, da besøget jo var til den fine side, var det enormt rart at kunne give en betydelig politiker et indblik i virkeligheden og bringe ham på afstand af sine formodede automatantagelser om gymnasielærerens og ikke mindst gymnasieelevens hverdag.

Borgmesteren hørte nogle andre stemmer end rådhusets, udvalgenes og embedsmændenes. Han hørte lærerens og elevernes stemmer, og han landede bekvemt men brat på den faktiske landjord, der udgør vores hverdag efter sin lange tur i et antal højdemeter, der havde sløret hans syn i lige så høj grad som for hans ligesindedes vedkommende.

Jeg vil gerne opfordre endnu flere politikere til at tage turen ud i virkeligheden og stifte bekendtskab med den hverdag, som nogle af dem laver indgribende og betydende lovgivning omkring. Til at få syn for, om alle de politiske ambitioner kan bære i et rigtigt klasselokale. Til at reflektere over, om det måske er værd at lytte bare en anelse mere til de mennesker, der udfører kerneopgaven hver eneste dag. Og hvis politikerne ikke synes, de har tid til refleksion, vil mit svar være, at det har vi gymnasielærere egentlig heller ikke, men vi gør det alligevel, for det skal vi.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Gitte Jesper sort hvid
    Debat Uddannelsespolitik

    Derfor skal vi sige ja til uddannelsesreformen

  • Andreas og Morten
    Arbejdsmiljø Debat Uddannelsespolitik

    Taxametersystemet skal ændres!

  • 3B0D87EA-79B7-4399-98B3-C8AFF2070916_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik

    Afskaf selvejet og lad gymnasierne komme under Regionernes vinger

  • 35DAF521-D904-4552-AF55-9E418B65C543_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik

    Efter 25 års markedsgørelse står gymnasiet i det åbne – og behøver en stærk Liste 2

  • 28A96A3E-ED9F-4EC5-8122-C6CCFD2593E0_4_5005_c
    Debat Uddannelsespolitik

    Teknologiforståelse: Om respekten for de stærke uddannelsesprofiler og at sparke en åben dør ind

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater