Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Marie_Krarup

Et fagligt gymnasium

4. februar 2015
Skrevet af_
Marie Krarup
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I Dansk Folkeparti ønsker vi det høje faglige niveau tilbage i gymnasiet.
Derfor vil vi af med de tværfaglige vildskud –  AT, NV og AP, –  og vi vil have mere tid til de rigtige fag.

AT skal afskaffes som selvstændigt eksamensfag og erstattes af 2-4 projektarbejder i løbet af de tre år. Her kan man arbejde tværfagligt, og man kan øve metode og synopsis.
Dette arbejde leder dermed frem til SRP, som skal have et mundtligt forsvar. SRP skal også forkortes til en enkelt uges arbejde, og der skal åbnes for større mulighed for at arbejde enkelt-fagligt.

AP og NV gøres overflødige, fordi vi ønsker grengymnasiet tilbage i den forstand, at man skal vælge enten en naturvidenskabelige eller en humanistisk retning, når man søger om at komme på gymnasiet. Det første år er man altså ikke i gang med sin studieretning. Men er man begyndt på den naturvidenskabelige hovedretning har man foruden en lang række obligatoriske fællesfag også fysik og kemi.
Er man begyndt på den humanistiske hovedretning skal man have latin og 3. fremmedsprog det første år.
I 2. g skal man vælge studieretning. Alle studieretninger skal være AAB eller AAA. Vi forestiller os 7 naturvidenskabelige og 4 humanistiske.

Den naturvidenskabelige hovedretning
Alle på den naturvidenskabelige hovedretning har Matematik på A-niveau, men man kan vælge at supplere dette fag med:

  • Bioteknologi A + Fysik eller Kemi A
  • Biologi A + Fysik eller Kemi A
  • Fysik A + Kemi B
  • Kemi A + Fysik B
  • Biologi A + Naturgeografi B
  • Samfundsfag A + Fysik eller Naturgeografi A
  • Musik A + Fysik B

Den humanistiske hovedretning
Alle på den humanistiske hovedretning har Engelsk på A-niveau. Dette fag suppleres med følgende studieretninger:

  • Fortsættersprog A + 3. fremmedsprog B (begyndersprog)
  • Græsk A + Latin A
  • Samfundsfag A + 2. eller 3. sprog A eller B
  • Musik A + 2. eller 3. sprog A eller B

Både humanistisk og naturvidenskabelig hovedretning har følgende obligatoriske fag:

Dansk A, Historie A (som tilføres ekstra timer), Engelsk B, Idræt C, Matematik C, Religion C, 2. fremmedsprog B, Oldtidskundskab C, Biologi C, Kunstnerisk fag C, Samfundsfag C, Naturgeografi C.
Dertil kommer mulighed for at vælge et valgfag på C-niveau eller at hæve et fag fra C til B-niveau.

Vores skitse for et opdateret grengymnasium vil hæve gymnasiets faglige niveau betydeligt, og det vil målrette gymnasiet imod universiteterne. Der indføres derfor også adgangskrav.

Men det er jo ikke alle, der kan komme på gymnasiet med denne model. Derfor oprettes der samtidig en ny ungdomsuddannelse for dem, der ikke vil på universitetet.
Vi kalder det ”Forberedelses-skole”. Her vil der også være solide boglige fag, men ikke på A-niveauer. Der vil kræves et mindre karakterniveau for at få adgang, og skolen vil forberede eleverne til at gå videre på de korte videregående uddannelser (politibetjent, sygeplejerske, pædagog, ergoterapeut osv. osv.).
Forberedelsesskole kan afholdes i de klaseværelser på gymnasierne, der tømmes på grund af de højere krav og det snævrere sigte i det nye gymnasium. Dermed skal der ikke lukkes skoler, og der bliver ikke for langt til en relevant ungdomsuddannelse for de unge mennesker!

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater