Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Eksamen Digitalisering Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Matematik
blogger_marie-louise_kragelund

Er matematik et sprogfag?

29. februar 2016
Skrevet af_
Marie-Louise Kragelund
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg har haft mange diskussioner med en matematikkyndig bekendt om, hvorvidt matematik er et sprogfag eller ej.

Vi er helt enige om, at biologi er et sprogfag, at historie, fysik, samfundsfag osv. er sprogfag. Forstået på den måde, at eleverne i faget skal lære, hvorfor vi taler om fænomenerne, som vi gør, og at måden vi taler om det på, ikke er ligegyldig. I biologi skal man fx kunne tale om, hvordan noget dannes, og hvad det består af, og i samfundsfag om at noget har indflydelse på noget andet. I dansk er vi godt på vej, hvis eleverne kan forklare forskellen på ”hovedpersonen er…” og ”hovedpersonen er fremstillet som…”. I alle fag skal eleverne altså lære at anvende fagets sprogbrug, så de kan udtrykke sig fagligt.

Men måske er det noget andet med matematik? Måske er matematik virkelig et sprog i sig selv, som ikke behøver verbalisering i ord for at kunne læres og for at kunne anvendes?

Jeg har set elever løse udfordrende matematikopgaver i fællesskab udelukkende ved brug af ord som: ”altså sådan her, ikke?” og ”Nej, det var det her”, akkompagneret af en masse pegeri. Når de efterfølgende skulle forklare deres løsning af opgaven, foregik det på samme måde: ”Altså, man tager det her (peger på tal/værdi), og så bruger vi den her (peger på formel), og det giver så det her (peger på delresultatet). Og så tager vi det, og…” osv. Jeg er ikke i tvivl om, at de pågældende elever kan deres matematik.

Men er det nok? De kan løse opgaven ja, men det må alligevel vidne om en højere grad af fagligt indsigt, hvis eleverne i stedet formulerer sig med sætninger som ”Vi skal bestemme arealet af … ” og ”Vi vil starte med at finde længden af siderne, for dem skal vi anvende til udregning af…” osv.? Det er jo sådan matematiklæreren formulerer sig, og sådan man taler om matematik. Hvis man formulerer sig fagligt, viser man også, at den viden vi trækker på, ikke kun gælder det aktuelle tilfælde, men er noget generelt, som vi kan anvende på alle lignende problemstillinger. Derfor kan det måske alligevel være hensigtsmæssigt at lære elever at udtrykke sig fagligt i matematik også? Og ikke kun tale om ”den her” og ”sådan her”.

På matematik C-niveau har jeg set, hvordan en sproglig formulering kan understøtte og fremme elevers forståelse af matematik. Vi gav eleverne færdige løsninger på ligningsopgaver, som de ”bare” skulle forklare hinanden med ord, og undervejs gik der mange pråse op for eleverne: ”Nååååhr! Det er sådan!” 

Mon ikke det forholder sig sådan, at en sprogliggørelse af matematik hjælper de fleste med at lære og forstå matematik, mens matematikkens eget symbolsystem er nok i sig selv, når man kan matematik, eller når man bare har let ved at forstå det.

Med andre ord behøver matematik ikke nødvendigvis være et sprogfag for de elever, der har let ved faget, fordi matematikken i sig selv er tilstrækkelig forklaring for dem. Men for alle andre, altså de elever, som må kæmpe, hvis de skal forstå og lære matematik, for dem vil mere sprogliggørelse være en hjælp: Eleverne skal lære at formulere sig i ord om matematik. Fordi ord fremmer forståelsen for de, der ikke har let ved faget. Ved at lære eleverne matematisk sprogbrug, understøtter vi deres matematiske tænkning. Tror jeg.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger Rene Vester Kjær

    Hvorfor vil GL svigte en tredjedel af matematiklærerne?

  • blogger Rene Vester Kjær

    To IT or not to IT

  • picture-4311-1473067744

    Har undervisningsministeren misforstået ordet: Anvendelsesorienteret?

  • Karen og Klavs sorthvid
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Flere studerende til STEM fagene

  • fullsizeoutput_3c8
    Uddannelsespolitik

    Historie og fremtid for matematik C på STX

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater