Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Matematik
blogger_marie-louise_kragelund

Er matematik et sprogfag?

29. februar 2016
Skrevet af_
Marie-Louise Kragelund
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg har haft mange diskussioner med en matematikkyndig bekendt om, hvorvidt matematik er et sprogfag eller ej.

Vi er helt enige om, at biologi er et sprogfag, at historie, fysik, samfundsfag osv. er sprogfag. Forstået på den måde, at eleverne i faget skal lære, hvorfor vi taler om fænomenerne, som vi gør, og at måden vi taler om det på, ikke er ligegyldig. I biologi skal man fx kunne tale om, hvordan noget dannes, og hvad det består af, og i samfundsfag om at noget har indflydelse på noget andet. I dansk er vi godt på vej, hvis eleverne kan forklare forskellen på ”hovedpersonen er…” og ”hovedpersonen er fremstillet som…”. I alle fag skal eleverne altså lære at anvende fagets sprogbrug, så de kan udtrykke sig fagligt.

Men måske er det noget andet med matematik? Måske er matematik virkelig et sprog i sig selv, som ikke behøver verbalisering i ord for at kunne læres og for at kunne anvendes?

Jeg har set elever løse udfordrende matematikopgaver i fællesskab udelukkende ved brug af ord som: ”altså sådan her, ikke?” og ”Nej, det var det her”, akkompagneret af en masse pegeri. Når de efterfølgende skulle forklare deres løsning af opgaven, foregik det på samme måde: ”Altså, man tager det her (peger på tal/værdi), og så bruger vi den her (peger på formel), og det giver så det her (peger på delresultatet). Og så tager vi det, og…” osv. Jeg er ikke i tvivl om, at de pågældende elever kan deres matematik.

Men er det nok? De kan løse opgaven ja, men det må alligevel vidne om en højere grad af fagligt indsigt, hvis eleverne i stedet formulerer sig med sætninger som ”Vi skal bestemme arealet af … ” og ”Vi vil starte med at finde længden af siderne, for dem skal vi anvende til udregning af…” osv.? Det er jo sådan matematiklæreren formulerer sig, og sådan man taler om matematik. Hvis man formulerer sig fagligt, viser man også, at den viden vi trækker på, ikke kun gælder det aktuelle tilfælde, men er noget generelt, som vi kan anvende på alle lignende problemstillinger. Derfor kan det måske alligevel være hensigtsmæssigt at lære elever at udtrykke sig fagligt i matematik også? Og ikke kun tale om ”den her” og ”sådan her”.

På matematik C-niveau har jeg set, hvordan en sproglig formulering kan understøtte og fremme elevers forståelse af matematik. Vi gav eleverne færdige løsninger på ligningsopgaver, som de ”bare” skulle forklare hinanden med ord, og undervejs gik der mange pråse op for eleverne: ”Nååååhr! Det er sådan!” 

Mon ikke det forholder sig sådan, at en sprogliggørelse af matematik hjælper de fleste med at lære og forstå matematik, mens matematikkens eget symbolsystem er nok i sig selv, når man kan matematik, eller når man bare har let ved at forstå det.

Med andre ord behøver matematik ikke nødvendigvis være et sprogfag for de elever, der har let ved faget, fordi matematikken i sig selv er tilstrækkelig forklaring for dem. Men for alle andre, altså de elever, som må kæmpe, hvis de skal forstå og lære matematik, for dem vil mere sprogliggørelse være en hjælp: Eleverne skal lære at formulere sig i ord om matematik. Fordi ord fremmer forståelsen for de, der ikke har let ved faget. Ved at lære eleverne matematisk sprogbrug, understøtter vi deres matematiske tænkning. Tror jeg.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • blogger Rene Vester Kjær

    Hvorfor vil GL svigte en tredjedel af matematiklærerne?

  • blogger Rene Vester Kjær

    To IT or not to IT

  • picture-4311-1473067744

    Har undervisningsministeren misforstået ordet: Anvendelsesorienteret?

  • Debat

    Blinde elever i matematik

  • image1.jpeg
    Debat

    STX (matB) ⊄ STX (matA)

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater