Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
bloggerrita_ny

Er den interaktive tavle død eller levende?

11. januar 2016
Skrevet af_
Rita Houmann
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I forbindelse med en projektopgave på 5.semester på teknoantropologistudiet (AAUCPH) henvendte 3 studerende (Pelle Israelsson, Troels A. Andersen og Andreas F. Reffeldt)  sig på Randers Statsskole og Gladsaxe Gymnasium for at undersøge, hvordan implementeringen af den interaktive tavle er foregået, og hvilken betydning, tavlen har for læringsrummets deltagere, elever såvel som lærer. 

Som it-begejstret underviser er man altid glad for en sådan henvendelse, der åbner for en diskussion og belysning af brugen og effekten af de it-værktøjer, der er platformen for ens daglige arbejde.

Hvad var det så lige, at de tre fandt ud af via observationer og interviews med lærere og elever på de to gymnasier? Er den interaktive tavle død eller levende? Man hører jo fra flere steder, at lærere har opgivet den elektroniske tavle. Hvad kan årsagen til dette mon være?

Ikke overraskende påpeger projektopgaven, at skolerne ikke på forhånd havde lagt nogle planer for brugen af tavlerne, ej heller hvad tavlen kunne medføre af nye pædagogiske tilgange til formidlingen af de enkelte fag. Implementeringen af tavlen på skolerne havde på trods af kurser ikke givet flertallet af lærerne den nødvendige ballast til at kunne drage nytte af tavlen i deres undervisning, idet ”… den interaktive tavle ikke bidrager til undervisningen i sig selv…” men at ”…det er op til den enkelte lærers forståelse af sin rolle som underviser”, idet man som interesseret lærer ”… kan inkorporere nye elementer i sin undervisning.”

De studerende efterlyser således mere faglig diskussion af brugen af tavlerne. Rapporten slår også fast, at superbrugere og vidensdelingsnetværk er en nødvendighed for at kunne tilføre øvrige kolleger viden og energi til at overkomme de besværligheder af teknisk art, som al ny teknologi medfører.

Jeg kan kun nikke genkendende til de studerendes observationer og konklusioner. Jeg har gennem årene på mit eget gymnasium efterlyst en overordnet strategi omkring implementeringen af den interaktive tavle, idet jeg selv betragter tavlen som det vigtigste pædagogiske værktøj i mit lærerjob. Den interaktivitet, som tavlen naturligt skaber ved at kunne rumme alle medier i sin software, og den nemme måde både lærer og elever kommer i berøring og dermed faglig kontakt med teksten/filmen/billedet er uovertruffen.

I min egen skoletid lå bogen jomfrueligt uberørt af elevhænder adskilt fra mine mere eller mindre strukturerede noter om bogen. Eleven blev ikke på samme måde som via en elektronisk tavle inviteret ind i tekstens verden. Man var på afstand. Kunne ikke påvirke teksten med andet end sine tanker. I dag ændrer mine elever både fortællersynsvinkel og tekstens centraltid ved enkelte berøringer af teksten på den interaktive tavle, ligesom man via farver markerer vigtige tekstpassager. Tekstlæsning i dag favner både taktile, visuelle og auditive læringsstile. Men jeg skal ikke skjule, at det også har taget mig tid at omlægge min undervisning fra kridttavle til lystavle. Der skal, som de studerende påpeger i deres rapport, en totalt anderledes pædagogik og didaktik i spil for at skabe et digitalt læringsdesign.

På mit gymnasium har man indtil nu valgt både at have en elektronisk tavle og en kridttavle i alle lokaler. De studerende kalder det en ”tavlekrig”, hvilket rent faktisk har udspillet sig på mange gymnasier. De tre teknoantropologer konkluderer derfor med rette, at implementeringen af ny teknologi og kompetenceudvikling i forhold til det nye værktøj afgør succesraten. De foreslår som løsning eller imødegåelse af konflikter, at der sker en forventningsafstemning mellem ledelse og lærere om, hvad formålet med indførelsen af den ny teknologi er.

Endvidere kunne man anbefale, at man læste de studerendes rapport og hermed fik et indblik i, hvilke områder man skal reflektere over, så man undgår de værste konflikter mellem ledelse og lærere og lærerne imellem. Det har ingen gavn af, og slet ikke dem, som det hele drejer sig om, nemlig eleverne.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater