Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
picture-1921-1383211690

Det digitale klasseværelse i praksis

31. oktober 2013
Skrevet af_
Rita Houmann
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Hvad stiller man op med de fagligt svage elever i det digitale og ”flipped” klasseværelse? Hvordan får man dem til at gå til tavlen med et smil og frivilligt overtage lærerrollen?

Den teoretiske ramme om mit digitale klasseværelse relaterer til ideerne bag The flipped classroom (se skematisk oversigtsbillede), hvor eleverne på skift er sekretærer ved den elektroniske tavle og styrer tekstarbejdet, modtager respons/ kommentarer fra klassen, farvelægger/markerer centrale ord/tekstpassager, slår ord op i den elektroniske ordbog og skriver de noter ind i teksten, som klassen bliver enige om.

Læreren deltager på lige fod med eleverne i læreprocessen og markerer ved at række hånden op. Eleverne bærer således en stor del af ansvaret for de forskellige aktiviteter, der foregår i klassen.

Hvad stiller man op med de fagligt svage elever i det digitale og ”flipped” klasseværelse? Hvordan får man dem til at gå til tavlen med et smil og frivilligt overtage lærerrollen?
Desværre er løsningen kommet på et sent tidspunkt i mit lærerliv; men her er svaret: de fagligt svage elever må ikke blive klædt fagligt af foran klassen! Når de står ved boardet kan de skjule sig bag deres rolle som penneførere, idet de kun må/skal skrive, hvad klassen bliver enige om, der skal nedfældes på boardet. Men underligt nok giver den neutrale rolle ved boardet mange svage elever lyst til at sige noget, fordi de føler sig trygge i rollen. Rent psykologisk sker der åbenbart noget, når elever får en meget aktiv og synlig rolle at spille i læringsrummet. 

[[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_large”,”fid”:”RitaThe flipped classroomEducational technology.png|public://RitaThe flipped classroomEducational technology.png”,”attributes”:{“alt”:””,”class”:”media-image”,”height”:”284″,”typeof”:”foaf:Image”,”width”:”480″}}]]

Se en lille film med glimt fra mit digitale klasseværelse på Randers Statsskole, hvor man kan se lærer- og elevrollen i The flipped classroom i praksis og høre elevernes syn på den digitale undervisningssituation.

Scan QR-koden[[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_large”,”fid”:”Det digitale klasseværelse QR.png|public://Det digitale klasseværelse QR.png”,”attributes”:{“alt”:””,”class”:”media-image”,”height”:”166″,”typeof”:”foaf:Image”,”width”:”278″}}]]

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater