Det digitale klasseværelse i praksis
Hvad stiller man op med de fagligt svage elever i det digitale og ”flipped” klasseværelse? Hvordan får man dem til at gå til tavlen med et smil og frivilligt overtage lærerrollen?
Den teoretiske ramme om mit digitale klasseværelse relaterer til ideerne bag The flipped classroom (se skematisk oversigtsbillede), hvor eleverne på skift er sekretærer ved den elektroniske tavle og styrer tekstarbejdet, modtager respons/ kommentarer fra klassen, farvelægger/markerer centrale ord/tekstpassager, slår ord op i den elektroniske ordbog og skriver de noter ind i teksten, som klassen bliver enige om.
Læreren deltager på lige fod med eleverne i læreprocessen og markerer ved at række hånden op. Eleverne bærer således en stor del af ansvaret for de forskellige aktiviteter, der foregår i klassen.
Hvad stiller man op med de fagligt svage elever i det digitale og ”flipped” klasseværelse? Hvordan får man dem til at gå til tavlen med et smil og frivilligt overtage lærerrollen?
Desværre er løsningen kommet på et sent tidspunkt i mit lærerliv; men her er svaret: de fagligt svage elever må ikke blive klædt fagligt af foran klassen! Når de står ved boardet kan de skjule sig bag deres rolle som penneførere, idet de kun må/skal skrive, hvad klassen bliver enige om, der skal nedfældes på boardet. Men underligt nok giver den neutrale rolle ved boardet mange svage elever lyst til at sige noget, fordi de føler sig trygge i rollen. Rent psykologisk sker der åbenbart noget, når elever får en meget aktiv og synlig rolle at spille i læringsrummet.
[[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_large”,”fid”:”RitaThe flipped classroomEducational technology.png|public://RitaThe flipped classroomEducational technology.png”,”attributes”:{“alt”:””,”class”:”media-image”,”height”:”284″,”typeof”:”foaf:Image”,”width”:”480″}}]]
Se en lille film med glimt fra mit digitale klasseværelse på Randers Statsskole, hvor man kan se lærer- og elevrollen i The flipped classroom i praksis og høre elevernes syn på den digitale undervisningssituation.
Scan QR-koden[[{“type”:”media”,”view_mode”:”media_large”,”fid”:”Det digitale klasseværelse QR.png|public://Det digitale klasseværelse QR.png”,”attributes”:{“alt”:””,”class”:”media-image”,”height”:”166″,”typeof”:”foaf:Image”,”width”:”278″}}]]
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode