Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
ArbejdsmiljøKarriere
Blogger Louise

Den svære kunst at være ny

24. august 2018
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen

Selvom det er flere år siden, jeg begyndte som lærer, husker jeg tydeligt, hvordan det var at være ny- både inden for mit fag og blandt mine kollegaer. Jeg ville enormt gerne vise, hvad jeg kunne, og jeg havde store forventninger til såvel eleverne som mig selv.
Jeg måtte dog hurtigt erkende, at der er meget langt fra det, vi lærer på universiteterne til den verden, der møder os på gymnasierne. Flere af de forløb, der blev udvalgt det år, havde jeg aldrig før beskæftiget mig med. Ikke nok med det skulle jeg til at fremstå som ekspert over for mine klasser. Jeg skulle rent faktisk kunne afgøre, om deres svar var rigtige eller forkerte. Derudover brugte flere af mine kolleger en masse ord i flæng,  som jeg aldrig før havde hørt om: didaktik, undervisningsdifferentiering, elevtid – listen kunne jeg fortsætte. Det var svært for mig at spørge, hvad ordene betød, for jeg følte, jeg burde kende dem.  Jeg havde glemt, at ting tager tid og kommer med erfaring. Jeg brugte derfor en del tid på at slå de mange ord op, sammensætte mine timer, lære navne på elever og lærere og i det hele taget på at holde mig oppe. Flere gange var jeg tudefærdig, parat til at opgive det arbejde, jeg altid havde drømt om.
Heldigvis opgav jeg dog ikke, og som årene gik, blev det heldigvis bedre. Et job som lærer er ikke nemt. Det tager tid at finde sin egen måde at undervise på, og det tager enormt lang tid at udvikle eller afprøve  undervisningsforløb. Hvad der virker i den ene klasse, virker måske ikke i den næste klasse. Derudover kan det være svært at sætte sig ind i en anden lærers tankegang, hvad angår de øvelser, man læser eller hører om. Jeg har flere gange siddet med en grundbog og haft svært ved at forstå tanken bag visse af elevøvelserne. I starten følte jeg mig utilstrækkelig, hvis jeg oplevede dette, men efterhånden lærte jeg, at inspiration er godt, men med egne spørgsmål er det nemmere at forklare helt præcist, hvad formålet er med en given øvelse.

Når vi i disse dage møder nye lærere, er det vigtigt, vi husker os selv på, hvordan det er at være ny. Vi bør fortælle dem, at de første år bliver hårde, men at det bliver bedre.  Vi bør lade dem se en af eller flere af vores undervisningstimer, så de kan blive inspireret. Vi bør være åbne omkring, at vi til stadighed kan føle sommerfugle i maven, når vi opstarter nye hold. Vi bør huske at forklare dem de ord og forkortelser, vi bruger i dagligdagen. Og vi bør fortælle dem, at når de først har knækket koden og er begyndt at finde overskud, er lærerjobbet et af de fedeste job, der findes.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • MartinMikkelsen
    Arbejdsmiljø Karriere Pædagogik Undervisning Ungdomskultur

    Taxametersystem: Uddannelse til dem, som kan og vil

  • Brian O'brien
    Arbejdsmiljø Karriere Uddannelsespolitik

    Fællesskab og solidaritet, også med de løstansatte

  • Andreas og Morten
    Arbejdsmiljø Debat Uddannelsespolitik

    Taxametersystemet skal ændres!

  • F729DEA3-27CB-49B5-8A02-4EDB93CAFB4E_1_201_a
    Debat Karriere

    Hvor er lokalaftalerne om efter-/videreuddannelse?

  • 26A61C21-E58F-43A4-BAAF-0BDE3F984D48_4_5005_c
    Debat Karriere

    Vores efteruddannelse er under heftigt pres

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater