Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anne_Boie J Ny

Den individuelle præstation er død

8. maj 2013
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Okay, jeg har været naiv. Skal jeg gå tilbage til prøver på papir uden hjælpemidler? Øv! Det får mig til at tænke på, hvad man egentlig forestiller sig med netadgang til eksamen?

Jeg afsluttede årets sidste forløb i kemi i går med en prøve i Moodle. Supersmart med prøver i Moodle – de retter sig selv, eleverne og jeg får resultaterne med det samme, og prøven sammensættes af spørgsmål fra en spørgsmålsbank, så lærerens arbejde er ret minimalt. Spørgsmålenes rækkefølge er oven i købet tilfældig, så eleverne ikke kan kigge efter hos hinanden.

Men så fik jeg en mail i morges fra et par elever.  Her er et uddrag af mailen:
”Vi synes, der har været nogle uretfærdigheder omkring de to seneste prøver. Ved den første prøve med multiple choice svarene, var det stort set kun halvdelen af elever, der mødte op. Én af dem, der var mødt op, valgte at tage billeder af resultaterne af prøven og give dem til de elever, der fik prøven senere på ugen. Ved prøven i dag var der også flere, der snød, da de, der allerede havde fået resultaterne tilbage, viste dem til de personer, der ikke havde afsluttet prøven endnu, og folk chattede med hinanden på facebook.”

Okay, jeg har været naiv. Skal jeg gå tilbage til prøver på papir uden hjælpemidler? Øv! Det får mig til at tænke på, hvad man egentlig forestiller sig med netadgang til eksamen? Det hedder sig, at eleverne gerne må gå på Facebook og andre steder, men ikke skrive og uploade noget. Hvordan har man tænkt sig at kontrollere det? Jeg tror, at man vil se en meget høj grad af gensidig inspiration/snyd/samarbejde. Sådan arbejder de fleste elever til hverdag, og sådan vil de selvfølgelig også arbejde til eksamen. Hvis man er i tvivl om, hvorvidt eleverne samarbejder, kan man blot kigge på det sidste sæt afleveringsopgaver: Samme fejl/guldkorn går igen hos for mange til, at det kan være tilfældigt.

Jeg synes, at samarbejde er rigtig godt, og al min undervisning er baseret på det – bortset fra enkelte individuelle opgaver og prøver. Spørgsmålet er, om man burde tage konsekvensen af elevernes arbejdsform og tilstedeværelse på de sociale medier, og simpelthen droppe individuel bedømmelse. For det kan da ikke være rigtigt, at de skal slukke pc’erne, droppe ipads og mobiler og isoleres med papir og blyant, når vi vil bedømme dem? Det afspejler jo hverken den daglige undervisning eller verden omkring os. Og lad os se det i øjnene: Vi lærere samarbejder og deler også hele tiden – hvorfor skulle eleverne så ikke gøre det?

Jeg mener, at der burde være langt mere debat om individuelle opgaver, herunder SRP og eksamener med netadgang. Internettet er kommet for at blive, og elevernes arbejdsform giver mening – vi bruger den jo selv. Der skal nytænkning til, så internettet og samarbejds-/delingsmetoden udnyttes konstruktivt. Vi kan i hvert fald ikke fortsætte, som vi har gjort hidtil.

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater