Den individuelle præstation er død
Okay, jeg har været naiv. Skal jeg gå tilbage til prøver på papir uden hjælpemidler? Øv! Det får mig til at tænke på, hvad man egentlig forestiller sig med netadgang til eksamen?
Jeg afsluttede årets sidste forløb i kemi i går med en prøve i Moodle. Supersmart med prøver i Moodle – de retter sig selv, eleverne og jeg får resultaterne med det samme, og prøven sammensættes af spørgsmål fra en spørgsmålsbank, så lærerens arbejde er ret minimalt. Spørgsmålenes rækkefølge er oven i købet tilfældig, så eleverne ikke kan kigge efter hos hinanden.
Men så fik jeg en mail i morges fra et par elever. Her er et uddrag af mailen:
”Vi synes, der har været nogle uretfærdigheder omkring de to seneste prøver. Ved den første prøve med multiple choice svarene, var det stort set kun halvdelen af elever, der mødte op. Én af dem, der var mødt op, valgte at tage billeder af resultaterne af prøven og give dem til de elever, der fik prøven senere på ugen. Ved prøven i dag var der også flere, der snød, da de, der allerede havde fået resultaterne tilbage, viste dem til de personer, der ikke havde afsluttet prøven endnu, og folk chattede med hinanden på facebook.”
Okay, jeg har været naiv. Skal jeg gå tilbage til prøver på papir uden hjælpemidler? Øv! Det får mig til at tænke på, hvad man egentlig forestiller sig med netadgang til eksamen? Det hedder sig, at eleverne gerne må gå på Facebook og andre steder, men ikke skrive og uploade noget. Hvordan har man tænkt sig at kontrollere det? Jeg tror, at man vil se en meget høj grad af gensidig inspiration/snyd/samarbejde. Sådan arbejder de fleste elever til hverdag, og sådan vil de selvfølgelig også arbejde til eksamen. Hvis man er i tvivl om, hvorvidt eleverne samarbejder, kan man blot kigge på det sidste sæt afleveringsopgaver: Samme fejl/guldkorn går igen hos for mange til, at det kan være tilfældigt.
Jeg synes, at samarbejde er rigtig godt, og al min undervisning er baseret på det – bortset fra enkelte individuelle opgaver og prøver. Spørgsmålet er, om man burde tage konsekvensen af elevernes arbejdsform og tilstedeværelse på de sociale medier, og simpelthen droppe individuel bedømmelse. For det kan da ikke være rigtigt, at de skal slukke pc’erne, droppe ipads og mobiler og isoleres med papir og blyant, når vi vil bedømme dem? Det afspejler jo hverken den daglige undervisning eller verden omkring os. Og lad os se det i øjnene: Vi lærere samarbejder og deler også hele tiden – hvorfor skulle eleverne så ikke gøre det?
Jeg mener, at der burde være langt mere debat om individuelle opgaver, herunder SRP og eksamener med netadgang. Internettet er kommet for at blive, og elevernes arbejdsform giver mening – vi bruger den jo selv. Der skal nytænkning til, så internettet og samarbejds-/delingsmetoden udnyttes konstruktivt. Vi kan i hvert fald ikke fortsætte, som vi har gjort hidtil.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode