Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
tunesien_eljem_mirela

Danske erfaringer i Tunesien

7. januar 2016
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I løbet af vores 12 dage i Tunesien mødte vi en energisk og engageret ledelse, som dagligt er på barrikaderne i forsøg på at kæmpe sig til demokrati og bedre vilkår til lærerne på bekostning af privatliv, sundhed og andre livsvigtige ting. Deres arbejde er deres liv.
Dette gælder måske også mange mennesker i Danmark, men det var noget mere udpræget dernede.

Vi oplevede mennesker, der er uhyre stolte af deres land og organisation, men som samtidig da tilliden var fundet, var ret fleksible i vores samarbejde for de tunesiske lærer og elevernes bedre.

Vi så mennesker, som dagligt bekæmper terrorisme i form af at tale med ofrenes familier og sikre sikkerhed af skoler. Vi oplevede også, at der var et terrorangreb i Tunis, mens vi var derned for at holde seminarerne. Lærernes bekymring gik dog mest på at berolige os og ikke på dem selv. Som de sagde: ’livet gå videre’ – De har en stærk tro på en bedre fremtid og føler en enorme patriotisme. Dette er også klar mere nødvendigt end i Danmark, blandt andet på grund af den indflydelse, som Frankrig igennem sin kolonisering fik på landet, som gør, at man skal tale fransk, hvis man skal have mulighed for en karriere, eller at man dagligt har 2 timers frokostpause i skolerne, fordi disse er bygget efter det franske skolesystem, selvom både elever og lærere ikke er i tvivl om, at denne pause er både belastende og ubrugeligt. 

Læs: Danske lærere støtter tunesernes kamp

Deres kamp kæmpes på mange niveauer bl.a. også for menneskerettigheder og herunder kvindernes ligestilling. Lærerorganisationen har også lige fået Nobels Fredspris.
Jeg tror dog godt, at de kan lære mere om demokratiske arbejdsvaner – her kan danske lærere komme ind i billedet. 

Vores seminar om frafaldsproblematikken viste klart at der var mange flere ligheder mellem det tunesiske og danske skolesystem, end vi regnede med fra starten, både på den måde skolerne fungerer på, men også i årsager til frafald bl.a. grundet svær overgang fra folkeskole til gymnasier, at drenge falder nemmere fra end piger, specielt i forbindelse med matematikfaget og fravær af forældrene i børnenes liv.
Derudover var det fascinerende at se, at mange af de tunesiske fagligt stærke lærere var ret pædagogisk orienterede. Så hvis de ikke brugte de pædagogiske redskaber, var det ikke grundet deres uvidenhed, men mere grundet systemets eller omgivelsernes manglende fleksibilitet, som undervisningsministeriet dog er på vej til at rette op på via reformer. 

Vores seminar i Tunesien har fået os til at ønske endnu bedre kendskab til de tunesiske lærere og deres arbejdsvilkår, derfor er vi allerede nu har snakket med vores rektorer og den tunesiske lærerforenings formand Lassad Yakoubi om at lave et samarbejde mellem vores skoler Nørre G, Vejen Gymnasium og Hf og 2 tunesiske skoler om udveksling af lærere og på sigt også elever.
Der er en bred enighed om, at det vil være et godt samarbejde for alle parter. Derudover har vi aftalt et samarbejde mellem Vejen Gymnasium og Hf og en tunesisk skole til at lave et matematikprojekt mellem to klasser, hvor de udover integraler i matematik vil tale med hinanden på engelsk om deres skoler, fritidsliv og landets historie. Jeg tror, at vi på den måde kan udvide elevernes horisont på tværs af kulturelle, religiøse og geografiske grænser samt påvirke deres almendannelse. 

Igennem GL's solidaritetsprojekt har vi danskere også skabt en forbindelse mellem den ægyptiske lærerforening ISST og den tunesiske lærerforening SGES. Allerede nu i begyndelsen af projektet viser de et klart ønske om samarbejde og at lære fra hinanden.

I denne tid med terrortrusler, hvor alle er ved at lukke sig om sig selv, er det uhyre vigtigt, at vi samarbejder på tværs af disse lukninger/grænser og åbner sig for et ligeværdigt samarbejde og kulturelle udvekslinger som vil føre til bedre forståelser af hinanden.
For har vi ikke et fælles ansvar for at bekæmpe terroren for vores unge menneskers skyld og deres fremtid?

Venligst

Mirela Redzic
Underviser i historie og matematik på Vejen Gymnasium og HF.

Udsendt af GL for at skabe samarbejdsprojekter mellem danske og tunesiske gymnasielærere. 
Læs mere om projektet:  

  • Kampen for bedre uddannelser når terroren lurer
  • Danske lærere i Tunesien: Vi vil vise lærerne et lys for enden af den mørke tunnel

 

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater