Danske lærere støtter tunesernes kamp
tunesien_gl_beskaaret

Danske lærere støtter tunesernes kamp

Samarbejdet med danske gymnasielærere har stor værdi for de tunesiske lærere og udviklingen af et bedre uddannelsessystem, fortæller generalsekretæren for den tunesiske gymnasielærerorganisation. Organisationen modtog for kort tid siden Nobels Fredspris.

Kampen for demokratiet er også kampen for lærerne – og omvendt.
Det understreger Lassaad Yaacoubi, der er generalsekretær for den tunesiske gymnasielærerorganisation Syndicat Générel de l’Enseignement Secondaire (SGES).

Det har været en lang, sej kamp for organisationen, fortæller Lassaad Yaacoubi.

“Før revolutionen kæmpede vi forrest mod diktaturet, og efter revolutionen har vi ligeledes stået i forreste række for at redde udfaldet af revolutionen,” siger Lassaad Yaacoubi.

Nobels fredspris
For kort tid siden modtog organisationen som del af hovedorganisationen UGTT Nobels fredspris sammen med den såkaldte dialogkvartet, der udover hovedorganisationen består af den tunesiske arbejdsgiverorganisation UTICA, menneskeretsorganisationen LTDH og sammenslutningen af landets advokater.
Dialogkvartetten blev dannet, da det demokratiskvalgte, konservative og religiøse regeringsparti forsøgte at afskaffe det spirende demokrati efter det arabiske forår. Efter pres og krav fra dialogkvartetten gik regeringen af, og der blev indsat en overgangsregering og en uafhængig valgkommission.

“Dialogkvartetten fik prisen for sit bidrag til opbygningen af et pluralistisk demokrati i Tunesien i kølvandet på Jasminrevolutionen, hvor demokratiseringsprocessen var i fare for at kollapse,” lød Nobelkommitteens begrundelse.

Inspiration fra danske lærere

Efter at gymnasielærerorganisationen i mange år har koncentreret sig om det lokale arbejde indgik den i sommer en aftale med Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) om at arbejde sammen om et projekt. Formålet er at fremme den demokratiske skoleudvikling i Tunesien.

“Det er vores første internationale samarbejde, da vi ikke tidligere har haft ressourcer til det, fordi vi var så optagede af kampen for lærernes rettigheder og nationens velbefindende,” siger Lassaad Yaacoubi og tilføjer:

“Men nu tror vi, at vi kan have gavn at blive inspireret af lærere udefra.”

I løbet af det næste år fortsætter GL med at sende danske gymnasielærere til Tunesien for at afholde seminarer for deres tunesiske kolleger. I november blev de første seminarer, der handlede om frafald, afholdt.

Læs: Kampen for bedre uddannelser når terroren lurer

Rig debat
SGES er meget tilfreds med seminarerne.

“De var en succes. De danske gymnasielærere formåede at inspirere og sætte gang i en rig debat mellem dem og de tunesiske kolleger,” siger Lassaad Yaacoubi.

Samarbejdet kommer på et godt tidspunkt, da Tunesiens unge demokrati er i gang med at reformere samfundet, herunder skolesystemet. Et arbejde som både lærerne og lærerorganisationen er dybt involveret i.

Nu skal erfaringerne bringes videre ud til lærerne, fortæller Lassaad Yaacoubi.

“De tunesiske lærere, der deltog i seminarerne, skal lave lokale seminarer, så vi får bredt erfaringerne og debatterne ud til dem også,” siger han.

Lærere bør støtte lærere
Formanden for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, synes, at samarbejdet ligger naturligt i forlængelse af det solidaritetsarbejde, som GL deltager i blandt andet igennem den globale lærersamarbejdeorganisation Education International (EI).

“Det er helt oplagt at indgå i et samarbejde fra lærerorganisation til lærerorganisation. Vi har ressourcerne og viden til til at hjælpe lærerorganisationen i forhold til en demokratisk opbygning af organisationen og til at udvikle en mere moderne pædagogik,” siger Annette Nordstrøm Hansen og tilføjer:

“Det er et rigtigt spændende projekt i forbindelse med det arabiske forår, hvor vi kan understøtte de spæde demokratiske tiltag.”

Hun peger på, at det også er oplagt, at GL giver videre af de gode erfaringer fra det tidligere projekt i Egypten, der opnåede flotte resultater med at hjælpe til med at opbygge og understøtte en lidt skrøbelig lærerorganisation og læreruddannelse.

“Man skal huske på, at de deltagende danske lærere også får noget igen, som kan bidrage til at gøre deres undervisning bedre herhjemme,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Læs: Danske lærere i Tunesien: Vi vil vise lærerne et lys for enden af den mørke tunnel.