Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier
  • samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Bekymrende sorgløshed og opportunisme

10. marts 2017
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Rektorforkvinde Anne-Birgitte Rasmussens svar til Jan Maintz er under al kritik. Han må ikke kritisere Danske Gymnasier (tidligere Rektorforeningen) for at bruge et navn, der ikke er repræsentativt. Og når han kritiserer principløsheden på højeste sted, får han et svar af ringe lødighed. Måske er Anne-Birgitte Rasmussen bare mere fremadrettet end Jan Maintz?

Jeg kan kun være enig i Maintz' kritik: Flosklernes holdeplads er uendeligt stor. Der er altid plads til flere! Det ved man, når man har læst rektorforkvindens udtalelser igennem de seneste år.

Men det er typisk på bjerget, hvor enhver "udvikling" er fantastisk! Substans, indhold, viden, kundskaber og dannelse? Det tilhører industrisamfundet. I Rektorforeningen er man i stedet på forkant. Herfra er der ingen kritisk refleksion over udviklingen, ingen "gammeldags" bekymring, uanset hvad forskningen siger.

Hertil kommer en leflen for erhvervslivet, som ingen berettigelse har. Kun de ringeste erhvervsfolk tror, at mindre faktisk allroundviden hos de uddannede medarbejdere (og flere tekniske it-færdigheder) er en hurtigere vej til succes. Men skulle logikken følges, så burde det almene gymnasium ganske enkelt lukkes og erstattes af direkte erhvervsrettede uddannelser. Frisk fra fad, så at sige?

Hvorfor al denne opportunisme, denne leflen for alt nyt? Fordi det er nyt? Hallo, er der nogen hjemme?

I samme ombæring en stor tak til Dorthe Antonsen og Oluf Lindberg-Nielsens velskrevne og særdeles velargumenterede kronik om digitaliseringens forblændelse – denne nye erstatningsreligion. Med saglighed og baseret på videnskabelige undersøgelser påviser de digitaliseringens begrænsninger og anbefaler pragmatisme og erfaring. Noget er superfornuftigt med hensyn til digitalisering, andet er helt ubrugeligt. Og når en gymnasieskole lukker sit bibliotek og sælger dets bøger ligesom secondhandvarer på et loppemarked, er bunden nået! Men det er standarden i dag. Bogen som kulturbærer?

Næ, det er bogens svanesang – understøttet af en hær af modernistisk naivisme. Fagligt niveau? Læringsnemme? Videnskabelig evidens i læringen? Vi vil ikke høre om forskningsresultater, der beviseligt modsiger den nye it-religion. For vi ved a priori, at vi digi-religiøse har ret. Så på helt uvidenskabelig vis holdes ny forskningsbaseret viden nede. Hvor dumt. Simpelthen dumt.

Jeg fandt, at der var en slags forbindelse mellem rektorforkvindens forbeholdsløse og ukritiske tilbedelse af it-guden og "udviklingen", hendes lettere nedladende svar til Jan Maintz og den topstyrede og udemokratiske kommandostyring, der foregår i disse tider i vore skolevirksomheder!

Det er ét af flere tegn på dekadence.
Og dét er virkelig bekymrende!

Stig Wørmer
Storstrøms VUC

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater