Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
picture-662-1361369000

Begrebet ”curlingbørn” giver forfejlet opfattelse af unge

17. december 2013
Skrevet af_
Eva Borchorst Mejnertz
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Verden har stået på den anden ende her til morgen. Ungerne var ikke tilfredse med, at mor skulle på arbejde, og derfor blev jeg også lidt forsinket. Lidt forhutlet åbner jeg derfor døren til klasseværelset og vælter ind foran tavlen, hvor jeg kaster min taske på en stol. Retter lidt på tøjet og kigger op. Altså, jeg er ikke for sent på den, har bare ikke haft tid til at sunde mig og lægge mit ansigt i de rette folder. Får øje på Trine, der kaster blikket ned og væk. Står lidt og kigger imens klassen finder sin ro. Der sidder en håndfuld oplagte elever lidt til venstre i første række. Resten har travlt med at holde masken.

Vi går i gang, og eleverne er godt med. Jeg er faktisk lidt overrasket, for jeg ved godt, at halvdelen tumler. Tumler med meget. Får mindelser om mig selv som teenager, men kommer i tanke om at mine problemer den gang var, hvad jeg anser som bagatel-agtige teenage problemer. Kan han også li’ mig, og hvordan kommer jeg i snak med ham? Hvordan ser jeg ud i den her bluse, og burde jeg tabe mig et par kilo? Den slags. Bagateller.

Her sidder Louise, hvis søster døde i efterårsferien. Nina som for tiden bor hos sin tante. Jakob hvis vægt nu er under 50 kg. Trine med blikket, der flakker og de røde pletter på halsen. Sara, hvis sætninger hverken har hoved eller hale. Mads, der aldrig smiler og endelig Rebecca, Rebecca til 12. Rebecca, der altid er velforberedt, iklædt det helt rigtige tøj og lidt streng ved de andre. Rebecca, der nyder kvalitetstid med sin far hver anden søndag og via skype.

Dagens lektion handler om magt, magt i små og store sammenhænge. Symbolsk magt, diskursiv magt og kulturel magt. En ting er sikkert, det er mig magtpålæggende at fortælle deres historie. De unge. Og ja, Johan har det sgu nemt, for nemt. Men hvad med de andre? Mine øjne og mit hjerte fæstner sig ved Rebecca. Det er ikke til at se det, endnu. Men det kommer, og jeg ved det. Jeg kan mærke det. Det er den maske, der aldrig krakelerer, den maske, som dækker over noget. Det er sorg, ensomhed, utryghed og mangel. Og nej det er ikke kompetencer, Rebecca mangler. Slet ikke. Faktisk bruger hun alle sine vågne timer på at blive så fucking kompetent. Men det er klart, at der er et mismatch her. Man burde vel egentlig være glad og fri, hvis man både er smuk, velklædt og fucking kompetent?

De ved ikke, hvad de skal, de ved ikke, hvad de vil og mange, alt for mange, har svært ved at mærke sig selv. Min fornemmelse er, at de sejler rundt på et stort hav og søger efter et fyrtårn. Noget, de kan holde fast i og sigte mod. Voksne, der giver dem en tryg base og tør give retning. Voksne med tid, tid til kærlighed og nærvær. Voksne, der kan mærke sig selv. Men de voksne, de har for travlt og nej, de kan ikke mærke sig selv. De tæsker derud af, og de ved heller ikke, hvad der pludselig er sket med deres teenagebørn. Det siges jo, at der sker noget, når man bliver teenager. Det er noget med, at man tager et slags teenage-opgør med sine forældre. Så det er nok ok, at forbindelsen er mere end flimret for øjeblikket.

Jeg står i afmagt og tænker alle disse tanker og ved instinktivt, at de fleste af mine elever overhovedet ikke har brug for afstand til deres forældre. Begrebet curlingbørn virker absurd. Jo, måske Johan. Men hvad med de andre 29 elever i klassen?

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater