Vil jeg undervise resten af mit arbejdsliv?
20200226-LindaBjerringLindegaard-004-banner

Vil jeg undervise resten af mit arbejdsliv?

Gymnasielærer Linda Bjerring Lindegaard overvejer, om hun på et tidspunkt skal skifte job. Det nuværende arbejdspres bekymrer hende.

Et ophold i Irland overbeviste hende om, at hun skulle læse engelsk på universitetet, og der blev hun sikker på, at hun skulle undervise.

Da Linda Bjerring Lindegaard som 26-årig for første gang trådte ind i en gymnasieklasse på Århus Statsgymnasium i 2006, blev hun bekræftet i, at hun havde valgt rigtigt.

“Jeg oplevede hurtigt en entusiasme og en glæde fra eleverne. Jeg havde en fællesskabsfølelse med dem, og vi udforskede faget sammen,” fortæller Linda Bjerring Lindegaard, som også har et sidefag i psykologi.

Efter et par vikariater blev hun fastansat på Aarhus HF & VUC i 2009, og der har hun været lige siden.

Med det arbejdspres, vi har i dag, er det flot, hvis man kan blive ved, til man er 72 år, som er min folkepensionsalder.

Linda Bjerring Lindegaard, engelsk- og psykologilærer
Aarhus HF 6 VUC

Hun mener stadig, at hun har valgt det rigtige arbejde, men hun er alligevel begyndt at overveje sin fremtid.

“Med det arbejdspres, vi har i dag, er det flot, hvis man kan blive ved, til man er 72 år, som er min folkepensionsalder,” konstaterer Linda Bjerring Lindegaard.

Hun kan stadig mærke den særlige følelse, det er, når undervisningen går op i en højere enhed, og eleverne er oprigtigt nysgerrige efter at forstå, hvorfor de amerikanske vælgere ønsker Donald Trump som præsident, eller andre af tidens små og store spørgsmål.

“Men der er blevet dårligere tid til at planlægge forløb, hvor vi undersøger aktuelle emner, som pirrer elevernes nysgerrighed. Det er sket løbende siden OK 13, som for alvor gjorde det muligt at spare på området,” siger Linda Bjerring Lindegaard.

Hun understreger, at hun ikke kritiserer sin egen ledelse, som har skullet håndtere besparelser i sektoren over flere år.

Det ændrer dog ikke ved, at overvejelserne om hendes egne kompetencer og muligheder oftere er begyndt at melde sig.

“Jeg elsker at undervise, men jeg tænker på, at jeg bliver nødt til at redefinere min rolle som underviser, i takt med at jeg skal undervise flere kursister og får mindre tid til at forberede mig. Spørgsmålet er, hvad det kommer til at betyde. Opvejer de positive ting de negative?”

Vi kan mange ting
Hun gik for nylig til et fyraftensmøde arrangeret af Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) om gymnasielæreres kompetencer. Og hun gør sig tanker om, hvad hun og andre gymnasielærere kan. Hvilke kompetencer står man med som akademiker og med et tocifret antal år som gymnasielærer på CV’et?

“Gymnasielærere er gode til at formidle komplekse emner til et meget bredt publikum. De fleste er gode til at tage en kompleks tekst og gøre den nemmere at forstå for modtageren. Vi arbejder med korte deadlines og er trænet i at improvisere. Og så er vi gode til at finde den røde tråd i et forløb og et materiale,” opremser Linda Bjerring Lindegaard.

Hun går ikke med konkrete jobplaner, men tankerne får lov til at boble i hovedet. Hun tænker blandt andet på, om hun ville savne sine fag, hvis hun en dag skiftede til en anden branche.

“Jeg tror, at andre brancher er optagede af at løse opgaven, mens gymnasielærere har mere fokus på det faglige, og spørgsmålet er, om jeg vil slippe det,” siger hun.

En anden mulighed, som hun har tænkt på, er at få andre opgaver på VUC end undervisning.

“Jeg kan godt lide at arbejde med projekter, så mine tanker går også i denretning.”

Hvad vil jeg?
Linda Bjerring Lindegaard har haft en kort sygemelding på grund af stress, og det har også været med til at sætte tanker om fremtiden i gang.

“Jeg skal have kontrollen over mit arbejde og mit arbejdsliv. Og derfor skal jeg have sat mine kompetencer i spil og overveje, hvad jeg kan, og hvad jeg vil, så jeg ved, hvilken retning mit arbejdsliv skal tage. Og spørgsmålet er, om jeg vil det her, til jeg bliver 70 år,” siger Linda Bjerring Lindegaard.

Tema om arbejdslivets veje