VEJLEDEREN: Omfordeling er bedre end ingenting
No image

VEJLEDEREN: Omfordeling er bedre end ingenting

Hanne-Grete Lund, formand for Studie-vejlederforeningen for gymnasieskolerne og hf. Er til daglig underviser og vejleder på Mulernes Legatskole

Er der behov for et socialt taxameter?
Grundlæggende er det en god idé, fordi behovet for vejledning er større på gymnasier med mange gymnasiefremmede elever – heriblandt elever med anden etnisk baggrund. Der stilles også andre krav til undervisningen, fordi eleverne skal lære at knække koden. Men dermed kan man ikke sige, at eleverne på andre gymnasier kan klare sig uden vejledning. Fagligt dygtige elever har også brug for støtte. Spiseforstyrrelser, depressioner og andre problemer kan ramme alle.

Så du er imod en omfordeling?
Ideelt set bør der tilføres flere ressourcer, så man undgår en omfordeling. Men samtidig mener jeg, at problemerne på de skoler, der har mange gymnasiefremmede elever, er så markante, at der bør gøres noget. Derfor er en omfordeling bedre end ingenting. Fra min egen skole ved jeg jo, hvad det er for problemer, man sidder med, når man har en stor andel af gymnasiefremmede elever. Nogle af dem mangler fuldstændig evnen til at indgå i et læringsmiljø.

Er det fornuftigt at fordele pengene ud fra elevernes sociale baggrund?
Ja, det tror jeg. Nogle mener, at det vil stemple nogle gymnasier som skoler med mange svage elever, og er bekymret for, hvad det vil betyde. Jeg er ikke så bange for den stigmatisering. Den er der i forvejen. Får skolerne nogle ekstra ressourcer til projekter, som netop skal hjælpe de gymnasiefremmede elever, tror jeg faktisk, at det kan have den modsatte effekt.