Undervisningsminister: Fagtimer kan nu veksles til sociale aktiviteter

Undervisningsminister: Fagtimer kan nu veksles til sociale aktiviteter

Skoler og lærere kan prioritere det sociale frem for det faglige. Det slog børne- og undervisningsministeren fast, da hun og statsministeren mødtes med elever fra Det Blå Gymnasium i Haderslev. Men det hjælper ikke så meget, når der ikke er afklaring om eksamen, påpeger en lærer.

Statsministeren blev smidt af mødet på et tidspunkt. Det samme oplevede nogle af eleverne, der skulle stille spørgsmål. På en måde kan man sige, at to af regeringens ministre fik at mærke, hvordan det digitale univers indimellem kan sætte en kæp i hjulet for den planlagte undervisning.

Statsminister Mette Frederiksen (S) og børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) havde nemlig tidligere i dag inviteret elever fra Det Blå Gymnasium i Haderslev til et virtuelt møde om elevernes faglige og sociale trivsel. Og selvom teknikken drillede, så var eleverne glade for mødet, fortæller skolens forstander, Samuel Friberg.

“Eleverne var meget begejstrede og gik ind i det med et stort engagement. Derudover er vi glade for, at vi, som er lidt på kanten til udkanten af Danmark, også kommer i statsministerens og undervisningsministerens søgelys,” siger Samuel Friberg.

Der var en teknisk begrænsning på 180 personer til mødet, så skolen havde lavet en lodtrækning blandt hhx-klasserne, hvor to klasser fra hver årgang fik lov til at deltage. Tidligere på ugen mødtes repræsentanter fra klasserne virtuelt og drøftede emner og spørgsmål.

Gymnasieskolen.dk var også inviteret til at lytte med på mødet i dag, men på grund af de digitale vanskeligheder var det desværre kortvarigt.
Samuel Friberg var derimod med hele vejen og hæfter sig især ved børne- og undervisningsministerens kommentar om nødundervisning som svar på elevernes efterlysning af tiltag, der kan forbedre trivslen.

Vi er presset til at stoppe fagene ned i halsen på eleverne.

Jeppe Kræmmersgaard, lærer
Det Blå Gymnasium i Haderslev

“Vi er nu i denne uge kommet med en melding om, at der vil være nødundervisning frem til sommerferien. Det betyder, at man kan veksle fagtimer til andet. Hvis man for eksempel vurderer, når eleverne kommer tilbage til skolen igen, at der er meget mere behov for at være tæt sammen med klassekammeraterne for at få trivslen tilbage, så vil man kunne det. Vi giver derved en meget stor frihed til skolerne og lærerne i forhold til at indrette hverdagen for at få eleverne tilbage til fællesskabet,” lød det fra Pernille Rosenkrantz-Theil.

Det var nyt for Samuel Friberg.

“Vi troede, at nødundervisningen kun var for grundskolen, så vi er glade for, at vi også har friheden til at prioritere den sociale trivsel,” siger Samuel Friberg.

Efterlyser ministerens udmelding
Jeppe Kræmmersgaard, der underviser i samfundsfag og dansk, var mødeleder. Han synes, at det var en sjov oplevelse for skolen og specielt for eleverne at komme tæt på “magtens centrum”. Og eleverne havde forberedt gode spørgsmål, fortæller han.

“Generelt hæfter jeg mig ved den sympati, der er for situationen, vi er i. Det var dejligt at mærke som gymnasielærer, og jeg er helt sikker på, at det betyder meget for eleverne at mærke, at de ikke går alene med de trængsler, de oplever i hverdagen,” siger Jeppe Kræmmersgaard.

Selvom der var lagt op til en god dialog, var der også problemstillinger, der ikke var tid til at berøre, påpeger Jeppe Kræmmersgaard.

“Vi lærere er presset af læreplanerne i fagene, og det betyder, at vi er nødt til at drive undervisningen frem i et tempo, som ikke er optimal i den virtuelle undervisningsform. Man kan sige, at vi er presset til at stoppe fagene ned i halsen på eleverne, selvom de har sværere ved at tage imod den virtuelle undervisning,” siger han.

Der findes jo ikke ‘one size fits all’ for undervisning.

Pernille Rosenkrantz-Thail, børne- og undervisningsminister

Men hjælper børne- og undervisningsministerens udmelding om nødundervisning ikke på det?

“Jo, måske lidt, men det er dog svært at navigere i på grund af manglende udmelding på nuværende tidspunkt. Vi har jo netop ikke fået at vide fra central side, at vi kan dispensere fra bestemte dele af bekendtgørelserne, og det gør det svært, fordi vi i undervisningen også arbejder frem imod eksamenen,” siger Jeppe Kræmmersgaard, der efterlyser utvetydige udmeldinger om eksamen, og om der er fagligt indhold, der kan nedprioriteres.

Børne- og undervisningsministeren har indkaldt til politiske forhandlinger og lovet, at hun vil melde en plan ud om eksamenerne inden vinterferien.

Læs: Politisk flertal efterlyser ministerens plan

Hjælp hinanden
Til mødet efterlyste Alexander fra 1.g generelle tiltag fra børne- og undervisningsministeren, der kan gøre elevernes situation mindre “ulidelig”, for eksempel restriktioner om, hvor meget skærmtid eleverne kan have.

“Udfordringen er, at det er meget forskelligt fra elev til elev og fra klasse til klasse, hvordan I tager imod den virtuelle undervisning. Der findes jo ikke ‘one size fits all’ for undervisning, derfor er det jeres lærer, der er bedst til at vurdere, hvordan I bedst kommer igennem det. Men vi kigger løbende på, om der skal justeringer til,” svarede Pernille Rosenkrantz-Theil.

Statsministeren sendte en bøn til eleverne, da hun igen blev lukket ind til mødet.

“Vi lover, at vi nok skal være opmærksomme på jeres trivsel. Tak for jeres store indsats, vi ved, det er hårdt. Men prøv at hjælpe og støtte hinanden med nogle ting, der kan give lidt god energi til at komme igennem det sidste stykke,” sagde Mette Frederiksen.