Undervisning og udstilling smelter sammen
Vejletekniskgymnasium

Undervisning og udstilling smelter sammen

Stor udstilling fra Dansk Design Center om fremtidens materialer og design er på besøg på Vejle Tekniske Gymnasium. Den skal blandt andet inspirere eleverne til at løse fremtidens affaldsproblemer

Normalt skal man holde fingrene for sig selv, når man går på udstilling. Sådan er det ikke på Vejle Tekniske Gymnasium, hvor udstillingen Hello Materials fra Dansk Design Center er på gæstevisit.

Eleverne kan frit røre ved materialer og designs, som kan være svar på nogle af klodens udfordringer og problemer. På den måde kan de lade sig inspirere og få ideer til undervisningen. Udstillingen på Vejle Tekniske Gymnasium indgår direkte i undervisningen i flere fag, hvilket for eksempel er oplagt i studieretningen produktudvikling og design.

”Vi er et teknisk gymnasium, hvor vi både udvikler ideer og udfører dem i praksis. På vores studieretning vil vi bruge udstillingen som udgangspunkt til et studieforløb om at redesigne produkter og tænke i nye materialer. Vi vil blandt andet stille eleverne over for den opgave at tænke i en fremtid, hvor vi ikke længere har noget affald,” siger designlærer Jane Ingerslev fra Vejle Tekniske Gymnasium.

Praksis
På gymnasiet er der fire værksteder til at arbejde med elektronik, proces, maskiner og tekstil, og det giver muligheden for at bruge ideer fra udstillingen og arbejde videre med dem i praksis. Eleverne har for eksempel set, hvordan fiskeskæl kan laves til briller, eller hvordan plantematerialer ved hjælp af svampe kan dyrkes til et flamingolignende materiale. En engangstallerken i majsstivelse, som i princippet kan spises, er endnu et eksempel, og bløde underlag skabt af kasserede Nike-sko endnu et.

”Udstillingen kan gøre eleverne mere nysgerrige, give dem mere viden og fascination, som de kan bruge i undervisningen. Mange af tingene kan de forholde sig til, fordi det er en del af deres hverdag,” siger Jane Ingerslev.

Tværfagligt
Udstillingen indgår også i andre fag på gymnasiet – for eksempel i kemi, teknologi og dansk.

”Det er oplagt at bruge udstillingen til at arbejde tværfagligt,” siger Jane Ingerslev.

Det er første gang, at en udstilling fra Dansk Design Center besøger et gymnasium. Efter Vejle skal udstillingen videre til søstergymnasiet Odense Tekniske Gymnasium.

Dansk Design Center håber, at udstillingen kan være med til at sætte fokus på at skabe en mere bæredygtig verden. Derfor er det oplagt, at den kommer ud på de tekniske gymnasier, hvor nogle af de elever, som skal udvikle fremtidens produkter og materialer går.

”Forhåbentlig kan den være med til at inspirere nogle af fremtidens produktudviklere til at tænke over vigtigheden af materialevalg,” udtaler direktør for Dansk Design Center Nille Juul-Sørensen i en pressemeddelelse.