Tilbageslag kan indhentes
No image

Tilbageslag kan indhentes

Tak til lærerne, Inger Brøgger et al. fra en række danske gymnasier for deres forbilledligt klare bud på en diagnostik af situationen på gymnasierne her 7 år efter 2005-reformen.

Så meget desto mere som det remedium, de foreslår, stort set svarer til, hvad ofrene for reformen, det vil sige flertallet af lærere og elever rundt om på gymnasierne, også et nået frem til:

Ændring/afskaffelse af taxametersystemet.

Frisættelse af tværfagligheden, så den bindes til fagene i stedet for emner. Altså afskaffelse af fejlkonstruktionen AT – som eleverne med rette kalder Almindeligt Tidsspilde.

Styrkelsen af fagligheden og studieegnetheden gennem en reduktion af antallet af studieretninger til, som det foreslås: en naturvidenskabelig, en samfundsvidenskabelig, en sproglig og en kreativ.

Apropos forfatternes joke om AT som emne for årets katastrofetema, fortalte en kollega mig, at en gruppe elever på Køge Gymnasium faktisk havde forespurgt om netop denne mulighed. I skrivende stund ved jeg ikke, om det bliver til noget, men jeg kan forestille mig, at der i så fald vil blive kamp om vejlederjobbet.

Ud over de indlysende fordele ved et simpelt og slankt gymnasium med vægt på den faglige fordybelse, der kræves i et internationalt videnssamfund, har lærergruppens forslag også en anden klar fordel. Det tilbageslag, som reformens tivolisering af gymnasieuddannelserne har medført, kan faktisk indhentes, uden at det bliver nødvendigt at tilføre ekstra ressourcer til området. Jeg tænker på de mange kolleger rundt på gymnasierne, der udfører nødvendigt, men meningsløst administrationsarbejde i kraft af reformens komplicerede logistik. Der er tale om HK-arbejde, ganske vist til AC-takst som et plaster på såret. De stakkels mennesker ville kunne komme tilbage på heltid som undervisere i det/de fag, som de i sin tid forelskede sig i og drømte om at få lov til at formidle. Uden at være økonom er jeg sikker på, at man hermed ville få råd til at forøge timetallet til gavn for eleverne. For ikke mange år siden, da danske gymnasier var i verdenseliten, blev en skole som Køge Gymnasium administreret ganske effektivt af en rektor, en inspektor og en kontordame. Det må kunne gøres igen.

Erik Jerlung
Køge Gymnasium