Annonce
Skip to content
Artikel
Sådan er mine møder
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
GS_WebDoc_Moedekultur_MineMoeder_BANNER-new-aspect-ratio-348-234
16. december 2024

Sådan er mine møder

Arbejdsmiljø Mødekultur
Indhold
Tekst_ Johan Rasmussen
Illustration_ Private
Link er kopieret
GS_WebDoc_Moedekultur_MineMoeder_Dinebuc-Macaulay_Grafik-aspect-ratio-1920-1080

Domenic Macaulay
Underviser i engelsk, er læsevejleder og mentor for elever med særlige udfordringer

Gentofte Gymnasium

Vores møder er meningsfulde

 

”Jeg synes ikke, vi har ret mange møder, og det er virkelig dejligt. Jeg kender lærere på andre gymnasier, som går til så mange møder. Jeg går dog også til møder, men jeg føler altid, at de er meningsfulde. Jeg sidder ikke og tænker, at vi snakkede om det samme sidste år og ikke har fået gjort noget ved det.”

”Vores rektor har indført en dag cirka hver anden måned, hvor eleverne selv skal arbejde online. Vi har så et fælles møde om formiddagen med fagligt indhold. Næste gang skal vi høre om, hvad skolen og vi som lærere kan gøre for at understøtte elevernes søvnvaner. Efter formiddagen er der så sat tid af til, at lærerne kan holde møder.”

”Jeg er også med til møder i gruppen af mentorer. En fra ledelsen koordinerer og laver dagsorden, og du kan godt springe over, hvis dagsordenen ikke er relevant for dig. Vi holder også møder i klasseteamet. Ofte har vi afklaret mange ting i vores mailkorrespondance, eller når vi taler sammen i hverdagen, og så får vi de sidste ting på plads til mødet.”

GS_WebDoc_Moedekultur_MineMoeder_Marianne-Kaaber_Grafik-aspect-ratio-1920-1080

Marianne Kaaber Thomsen
Underviser i kemi og teknikfag

Hillerød Tekniske Gymnasium, Unord

Møder er en del af kerneopgaven

 

”Jeg holder mange møder med min makker, som også underviser i teknikfag. Vi planlægger forløb og projekter sammen. Vi finder ud, hvem der skal holde hvilke oplæg, hvordan vi retter elevernes opgaver og så videre. Jeg er rigtig glad for disse møder, og jeg mener ikke, der går tid fra kerneopgaven, tværtimod mener jeg, at disse møder er en del af kerneopgaven.”

”Hver tredje uge har vi lærermøde om eftermiddagen fra klokken 14.20 til 16. Møderne er godt styret og forberedt af en pædagogisk leder og kan for eksempel handle om skriftlige opgaver, AI, videnskabelige metoder for SOP eller medarbejdertrivsel. For 15 år siden gik jeg tit til møder, hvor jeg følte, at jeg spildte tiden. Men sådan er det ikke længere. Planlægningen af møderne er blevet bedre.”

”Jeg er også med til faggruppemøder, klassemøder, og sidste år deltog jeg i en del møder om NV, da vi skulle udvikle et nyt NV-forløb. I år skal vi så bare lave nogle små justeringer af NV i gruppen. Jeg synes generelt, at jeg deltager i meningsfulde møder.”

GS_WebDoc_Moedekultur_MineMoeder_ThureHarrington-grafik-aspect-ratio-1920-1080

Thure Harrington
Underviser i dansk og engelsk

Htx Thisted, EUC Nordvest

Bruger ikke tiden på hyggesnak

 

”Vi holder et ugentligt afdelingsmøde på 20 minutter i 10-frikvarteret. Ledelsen står for mødet og laver en dagsorden. Det kan være om nye projekter, om SOP eller andre relevante ting. For det meste kan vi nå det hele på 20 minutter, men så bruger vi heller ikke tid på hyggesnak. Det er en fordel, at mødet ligger fast i kalenderen på en bestemt ugedag.”

”En gang om måneden bliver der afholdt klasseteammøder, og jeg deltager i to af dem. Der er en klasseteamkoordinator, som på forhånd spørger, om der er bestemte elever, vi skal tale om, eller særlige forløb, der skal vendes. De møder ligger om eftermiddagen og kan derfor godt trække lidt længere ud, men som regel er vi færdige inden for en time.”

”Vi er en lille skole, og vi klarer derfor også meget ved at tage en kort snak, når vi mødes på gangen og på lærerværelset. Jeg synes generelt, at jeg deltager i gode møder, og det er sjældent, at jeg tænker, at jeg kunne have nøjedes med at modtage en mail.”

Læs de øvrige artikler om mødekultur:

Kapitel 1:

Spild af tid eller ­faglig ­udvikling?

Kapitel 2:

Gode møder er en del af et godt ­arbejdsmiljø

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Arbejdsmiljø

    Spild af tid eller ­faglig udvikling?

  • Fokus
    Arbejdsmiljø

    Gode møder er en del af et godt ­arbejdsmiljø

  • Fokus

    Spild af tid eller ­faglig udvikling?

  • Fokus

    Gode møder er en del af et godt ­arbejdsmiljø

Indhold Mødekultur

Møderne er en fast del af gymnasielærernes arbejdsliv. Men er de spild af tid eller vigtig for den faglige udvikling. Gymnasieskolen zoomer ind på lærernes forskellige meninger om mødekulturen.

  • Kapitel 1

    Spild af tid eller ­faglig ­udvikling?

  • Kapitel 2

    Gode møder er en del af et godt ­arbejdsmiljø

  • Kapitel 3

    Sådan er mine møder

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater