Tekst_
Johan Rasmussen
Illustration_
Private
Domenic Macaulay
Underviser i engelsk, er læsevejleder og mentor for elever med særlige udfordringer
Gentofte Gymnasium
”Jeg synes ikke, vi har ret mange møder, og det er virkelig dejligt. Jeg kender lærere på andre gymnasier, som går til så mange møder. Jeg går dog også til møder, men jeg føler altid, at de er meningsfulde. Jeg sidder ikke og tænker, at vi snakkede om det samme sidste år og ikke har fået gjort noget ved det.”
”Vores rektor har indført en dag cirka hver anden måned, hvor eleverne selv skal arbejde online. Vi har så et fælles møde om formiddagen med fagligt indhold. Næste gang skal vi høre om, hvad skolen og vi som lærere kan gøre for at understøtte elevernes søvnvaner. Efter formiddagen er der så sat tid af til, at lærerne kan holde møder.”
”Jeg er også med til møder i gruppen af mentorer. En fra ledelsen koordinerer og laver dagsorden, og du kan godt springe over, hvis dagsordenen ikke er relevant for dig. Vi holder også møder i klasseteamet. Ofte har vi afklaret mange ting i vores mailkorrespondance, eller når vi taler sammen i hverdagen, og så får vi de sidste ting på plads til mødet.”
Marianne Kaaber Thomsen
Underviser i kemi og teknikfag
Hillerød Tekniske Gymnasium, Unord
”Jeg holder mange møder med min makker, som også underviser i teknikfag. Vi planlægger forløb og projekter sammen. Vi finder ud, hvem der skal holde hvilke oplæg, hvordan vi retter elevernes opgaver og så videre. Jeg er rigtig glad for disse møder, og jeg mener ikke, der går tid fra kerneopgaven, tværtimod mener jeg, at disse møder er en del af kerneopgaven.”
”Hver tredje uge har vi lærermøde om eftermiddagen fra klokken 14.20 til 16. Møderne er godt styret og forberedt af en pædagogisk leder og kan for eksempel handle om skriftlige opgaver, AI, videnskabelige metoder for SOP eller medarbejdertrivsel. For 15 år siden gik jeg tit til møder, hvor jeg følte, at jeg spildte tiden. Men sådan er det ikke længere. Planlægningen af møderne er blevet bedre.”
”Jeg er også med til faggruppemøder, klassemøder, og sidste år deltog jeg i en del møder om NV, da vi skulle udvikle et nyt NV-forløb. I år skal vi så bare lave nogle små justeringer af NV i gruppen. Jeg synes generelt, at jeg deltager i meningsfulde møder.”
Thure Harrington
Underviser i dansk og engelsk
Htx Thisted, EUC Nordvest
”Vi holder et ugentligt afdelingsmøde på 20 minutter i 10-frikvarteret. Ledelsen står for mødet og laver en dagsorden. Det kan være om nye projekter, om SOP eller andre relevante ting. For det meste kan vi nå det hele på 20 minutter, men så bruger vi heller ikke tid på hyggesnak. Det er en fordel, at mødet ligger fast i kalenderen på en bestemt ugedag.”
”En gang om måneden bliver der afholdt klasseteammøder, og jeg deltager i to af dem. Der er en klasseteamkoordinator, som på forhånd spørger, om der er bestemte elever, vi skal tale om, eller særlige forløb, der skal vendes. De møder ligger om eftermiddagen og kan derfor godt trække lidt længere ud, men som regel er vi færdige inden for en time.”
”Vi er en lille skole, og vi klarer derfor også meget ved at tage en kort snak, når vi mødes på gangen og på lærerværelset. Jeg synes generelt, at jeg deltager i gode møder, og det er sjældent, at jeg tænker, at jeg kunne have nøjedes med at modtage en mail.”
Møderne er en fast del af gymnasielærernes arbejdsliv. Men er de spild af tid eller vigtig for den faglige udvikling. Gymnasieskolen zoomer ind på lærernes forskellige meninger om mødekulturen.
Ingen resultater
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode