Så er OK-afstemningen i gang

Så er OK-afstemningen i gang

Den digitale stemmeurne er nu klar til at tage imod gymnasielærernes stemmer for OK 15.

Fra i dag skal man som gymnasielærer stemme om næste overenskomst.
Derfor åbnede Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) i morges for den digitale afstemning om OK 15.
Det betyder, at alle GL’s stemmeberettigede medlemmer kan stemme frem til den 23. marts.

Mail fra GL
GL har allerede udsendt en mail til alle stemmeberettigede medlemmer, som foreningen har en gyldig mailadresse på.
Hvis du ikke har modtaget en mail, kan du dog godt stemme ved at logge dig ind på GL’s hjemmeside.

OK 15
Gymnasielærerne skal tage stilling til det samlede overenskomstresultat for akademikerne.
Et af hovedpunkterne er, at der skal fokus på at få tidsregistrering til at fungere.
Parterne har desuden aftalt et lokallønsprojekt på erhvervsgymnasierne for at få den lokale løndannelse til at fungere.
Derudover er der aftalt lønstigninger på 3,75 procent i alt over de næste tre år inklusiv reguleringsordningen per april 2015.
Fædre kan som følge af aftalen også se frem til en uges øremærket barsel.

Se mere om aftalen på GL’s hjemmeside.

GL’s repræsentantskab anbefaler et ja
I sidste uge mødtes GL’s repræsentantskab og stemte om, hvad den ville anbefale GL’s medlemmer at stemme.
Et flertal – 133 tillidsrepræsentanter – stemte for et ja.
71 anbefalede medlemmerne at stemme nej, og 12 anbefalede hverken at stemme ja eller nej.

Læs: Ja til OK 15 uden debat overhovedet

Flertal for OK 15 i hovedbestyrelsen
Et flertal i GL’s hovedbestyrelse anbefaler også medlemmerne at stemme ja til den nye overenskomst. Fem medlemmer siger nej.

Læs: Blandede meninger om den nye overenskomst

Offentliggørelse af afstemningen
Resultatet af afstemningen vil blive offentliggjort på GL’s hjemmeside tirsdag den 24. marts 2015.

OK 15 - Resultater

• Lønstigninger, så reallønnen forventes sikret
  • Signal om at tidsregistreringen skal fungere
  • Partsprojekt på erhvervsgymnasierne om lokal løn