Rektor: Der er blevet skubbet til lærernes vaner
rektor

Rektor: Der er blevet skubbet til lærernes vaner

Rektor Thomas Jørgensen vil gerne have mere virtuel undervisning fremover. Undervisningsformen øger elevernes studieparathed, mener han.

Baggrunden er trist, men at landets gymnasielærere i de seneste uger er blevet kastet på hovedet ud i at arbejde på en anden måde og lave virtuel undervisning, er faktisk godt. Det mener rektor på Borupgaard Gymnasium Thomas Jørgensen.

“Nu har alle prøvet det. Det gør det lettere at få en god debat ude på skolerne om, hvordan vi kan bruge det fremover. Nu kan debatten bygge på erfaringer i stedet for ‘synsninger’,” siger Thomas Jørgensen.

Coronakrisen har tvunget lærerne til at omlægge deres undervisning totalt fra den ene dag til den anden. Når det bliver hverdag igen, er der blevet skubbet så meget til lærernes vaner, at mange vil tænke over undervisningen på en ny måde og få lyst til at bruge flere virtuelle elementer, mener han.

“Værktøjet i skuffen er blevet tydeligere, end det var før. Lærerne er så professionelle, at jeg tror, de helt naturligt vil huske de ting, som fungerede godt, og gentage dem,” siger Thomas Jørgensen.

Naturlig arbejdsform
På sin egen skole vil Thomas Jørgensen sørge for, at lærere og ledere sammen får snakket grundigt om de erfaringer, man har fået, så man kan blive endnu dygtigere til at udnytte de virtuelle muligheder.

“Hvad virker godt, og hvad virker slet ikke? Hvad er det, vi kan trække ind i dagligdagens undervisning? Det handler ikke om, at vi i stor stil skal have lærerne og eleverne siddende hjemme. Virtuel undervisning kan ikke erstatte den fysiske slags, men den kan være et supplement, en helt naturlig arbejdsform i gymnasiet på linje med andre arbejdsformer.”

Thomas Jørgensen vurderer, at 5-10 procent af undervisningen på Borupgaard Gymnasium hidtil har været virtuel i ‘en eller anden form’. Han forestiller sig, at tallet naturligt vil nærme sig 15 procent i de kommende skoleår. Han understreger, at det ikke handler om at spare.

Virtuel undervisning kan ikke erstatte den fysiske slags, men den kan være et supplement.

Thomas Jørgensen, rektor
Borupgaard Gymnasium

Overhalet indenom
Borupgaard Gymnasium havde allerede fokus på virtuel undervisning, inden coronaepidemien ramte. For et lille års tid siden tog skolen i samarbejde med Københavns åbne Gymnasium og U/NORD hul på et projekt. Formålet var at få klarhed over begrebet og blive skarpere på, hvad der skal til, hvis virtuel undervisning skal have høj kvalitet. Men nu er projektet blevet overhalet indenom.

“Vi har fået en masse svar forærende i de seneste uger,” siger Thomas Jørgensen.

Med lukkede skoler og virtuel undervisning over hele linjen har den seneste tid været et massivt efteruddannelseskursus for lærerne på alle landets gymnasier, påpeger han.

Vigtigt med progression
Hans indtryk af de første ugers coronakrise-undervisning på Borupgaard Gymnasium er, at der er blevet gennemført “virkelig god undervisning”.

Skolen bruger Google som platform, og Thomas Jørgensens vurdering er, at alle lærere har prøvet at lave synkron virtuel undervisning. Nogle selvfølgelig mere end andre, som han siger. Han roser lærerne.

“Den måde, de har kastet sig ud i det på, har været imponerende,” sigerhan.

Når han fremover gerne vil skrue op for mængden af virtuelle aktiviteter, handler det blandt andet om, at det efter hans mening vil øge elevernes studieparathed.

“Det er en undervisningsform, som eleverne kommer til at møde på de videregående uddannelser, og derfor skal de selvfølgelig også have mødt den i alle tre gymnasieår,” siger Thomas Jørgensen og tilføjer:

“Det er vigtigt, at der sker en progression fra 1.g til 3.g. Meget virtuel undervisning forudsætter en høj grad af selvstændighed. At introducere vektorregning virtuelt for en 1.g-klasse vil næppe være en god idé.”

Efter coronakrisen

Hvad har de seneste uger lært landets gymnasielærere om virtuel undervisning? Kommer det til at ændre noget, når det bliver hverdag igen? To lærere, en rektor og en forsker giver her deres bud.

Tema: Den digitale skole