Online lektiehjælp skal hjælpe med det, læreren ikke kan nå
greve_gymnasium_33_it1

Online lektiehjælp skal hjælpe med det, læreren ikke kan nå

En ny tjeneste, der tilbyder online lektiehjælp til gymnasieelever, er ved at få fat i de unge. Det er genialt og kan afhjælpe travlheden, siger dansklærer.

En ny tjeneste for online lektiehjælp har i gennemsnit hjulpet 20 elever på hver af de tilmeldte gymnasier, selvom der er gjort begrænset reklame for systemet.
I august åbnede hjemmesiden Lektier Online Gym op for digital lektiehjælp til gymnasieelever på 10 gymnasier landet over. Siden da har 197 elever fået hjælp i alt 848 gange.

Hjælpen foregår ved, at gymnasieeleven logger ind på en hjemmeside og skriver, hvilket fag de vil have hjælp til. Derefter får eleven hjælp igennem en videochat med en frivillig, der typisk er universitetsstuderende indenfor faget.

Kan aflaste pressede lærere
Anna Lea Hyrdum, der underviser i dansk og engelsk på Frederikssund Gymnasium, er meget glad for Lektier Online Gym.

"Det er genialt og en stor ressource," siger hun. Alligevel er hendes elever ikke rigtigt kommet i gang med at bruge systemet endnu.

"Jeg var til introduktion i systemet, og min første reaktion var: 'Det kunne jeg godt have brugt, da jeg selv gik i gymnasiet'. Alligevel har vi ikke været så gode til at reklamere for det blandt eleverne. Jeg ved, at nogle af dem bruger det, men ikke nok," siger hun.

Hun mener, at systemet kommer til at gavne både elever og lærere.

"Vi bruger meget tid på at give feedback på skriftlige afleveringer og store opgaver, men de små ting har vi sjældent tid til uden for skoletid. Hvis jeg har 150 elever, kan jeg ikke svare på løbende mails fra dem allesammen, når små gramatiske ting driller. Så er det rigtig godt, at de har et andet sted de kan få hjælp," siger hun og tilføjer:

"Jeg skal helt klart opfordre mine elever til at bruge det meget mere."

Fem fag og flere på vej
Lektier Online blev i første omgang startet som et tilbud til børn i udsatte områder, hvor folkebibliotekerne gerne ville lave lektiehjælp. Men projektet, der drives af Statsbiblioteketet i Århus, har vokset sig større siden da, og i august åbnede tilbuddet så til gymnasieelever.

"Vi har lige nu callcentre i Odense, Aarhus og Aalborg, hvor frivillige universitetsstuderende tager imod videosamtaler med de unge på hjemmesiden fire aftener om ugen," fortæller specialkonsulent Niels Kjær Frey fra Statsbiblioteket.

Hvert gymnasium betaler 48.000 kroner om året, for at deres elever har fri adgang til Lektier Online Gym. Her kan de få hjælp til dansk, engelsk, matematik, fysik og kemi.

"På sigt vil vi gerne have flere fag med for eksempel nogle af de økonomiske fag, for vi får handelsgymnasier med i projektet fra januar. Men det er hele tiden en balance mellem at have både elever og frivillige nok," siger Niels Kjær Frey og tilføjer:

"Heldigvis har vi lykkedes med at opbygge en stærk social atmosfære omkring vores callcentre, så de universitetsstuderende ikke bare leverer frivillig hjælp, men også selv får et socialt netværk ud af det," siger han.

Store planer erstatter ikke fysiske lektiecafeer
På den lange bane er det målet, at mange flere gymnasier skal have adgang til Lektier Online Gym.

"Vi kobler yderligere 10 på til januar og igen til august. Ved udgangen af 2016 er målet, at 50 gymnasier har adgang til systemet. Det har vi fået økonomisk støtte af A. P. Møller-fonden til," fortæller han.

Trods udvidelsesplanerne håber han, at skolerne bevarer de fysiske lektiecafeer.

"Det er ikke et alternativ, men et supplement. Vi åbner først om aftenen, når de fysiske lektiecafeer har lukket, og det er vigtigt for os, at det ikke bliver en spareøvelse for gymnasierne. Det skal passe ind i skolens egen vision for lektiehjælp," siger han og tilføjer:

"Det, vi laver, er jo hjælp fra studerende til studerende. Det er mere i øjenhøjde, og det adskiller sig altså fra at få hjælp af en lærer eller forældre."

Selvom de frivillige er studerende, så kan det være, at de fremover møder eleverne ude på skolerne. En del af dem vil nemlig gerne selv være gymnasielærere og bruger derfor Lektier Online til at få både erfaring og et pænere CV, fortæller Niels Kjær Frey.