Næstformanden stopper – nu skal han være rektor
Jeppe Kragelund

Næstformanden stopper – nu skal han være rektor

Han smækker ikke med døren, men fik et jobtilbud, han ikke kunne afslå. Konfliktniveauet i GL har dog været for højt, siger Jeppe Kragelund.

Jeppe Kragelund fik helt ondt i maven ved tanken om, at han skulle stoppe i Gymnasieskolernes Lærerforening (GL).

I 13 år har det politiske arbejde i GL fyldt meget i Jeppe Kragelunds liv, og i endnu længere tid har det faglige arbejde som tillidsrepræsentant været en del af hans arbejdsliv. Men snart tiltræder GL’s næstformand en stilling som rektor på et gymnasium, og derfor genopstiller han ikke til GL’s hovedbestyrelse.
Han fik et jobtilbud, han ikke kunne sige nej til.

“Det har været en meget svær beslutning, og jeg må indrømme, at jeg var i tvivl, da jeg søgte stillingen. Men da jeg oplevede stemningen på skolen, forsvandt tvivlen. Nu glæder jeg mig vildt,” fortæller Jeppe Kragelund, der endnu er nødt til at holde den nye arbejdsplads hemmelig, indtil skolen selv offentliggør det.

“Jeg længes efter at komme tættere på dagligdagen på en skole igen, for arbejdet som næstformand har betydet mange timer på farten,” siger Jeppe Kragelund.

Arbejdet i hovedbestyrelsen på det sidste har været præget af et for stort konfliktniveau, som ikke gavner medlemmerne eller GL.

Du har flere gange stået som den store stemmesluger med flest personlige stemmer ved hovedbestyrelsesvalget og været et realistisk bud på en ny formand for GL. Har du givet op?

Efter en lang pause svarer han:

“Jeg er meget taknemlig over den store opbakning, som jeg har fået – og rørt over de mange henvendelser. Men jeg har været her længe, og jeg synes, at arbejdet i hovedbestyrelsen på det sidste har været præget af et for stort konfliktniveau, som ikke gavner medlemmerne eller GL,” siger han og tilføjer:

“Jeg ville ønske, at man i hovedbestyrelsen udfordrede hinanden på holdninger i en fordomsfri debat og ikke satte hinanden i kasser. Men det har der været alt for meget af. Det har vi i Liste 3 forsøgt at belyse ved at sætte fokus på problemerne ved listefraktionerne i GL.”

Læs: Politisk uenighed i GL

Så giver du op?
“Jeg har givet mig selv muligheden for at komme videre i et meget spændende job i sektoren, hvor jeg kan bruge de erfaringer, som jeg har gjort mig.”

GL tabte
Man kunne beskrive Jeppe Kragelunds kommende jobskifte fra lærer til leder som at rykke på den anden side af bordet, men sådan ser han ikke det.

“Jeg har altid set sådan på skolen, at bordet, som lærere, tillidsrepræsentanter og ledere sidder ved, er rundt. Vi er i samme båd, og ingen går på arbejde med det formål at ødelægge lærernes mulighed for at bedrive god undervisning,” siger han.

Det er hårdt at se, hvordan gode kolleger bliver ramt af nedskæringerne og afskediget.

Jeppe Kragelund

Jeppe Kragelund synes, at det har været fantastisk at være tæt på, hvor beslutningerne træffes, men påpeger også, at det har været en meget turbulent tid.

“Vi fik et ordentligt slag ved OK 13, hvor GL tabte stort.”

Stolt af GL
Nedskæringerne er en kæmpe del af gymnasielærernes og hele gymnasiesektorens turbulens.

“Det er hårdt at se, hvordan gode kolleger bliver ramt af nedskæringerne og afskediget. Det har så voldsomme personlige omkostninger for et menneske at miste sit job,” siger han og tilføjer:

“Derfor er jeg også så utrolig stolt af, at GL åbnede sin reservefond, så vi kan hjælpe vores kolleger, der er så uheldige at miste jobbet.”

Jeppe Kragelund nævner også GL’s arbejde med professionel kapital som et projekt i hans ånd.

“Det er et stærkt dialogprojekt baseret på samarbejdet på skolen, og som tager udgangspunkt i den enkelte skoles hverdag.”

Fælles fodslag
At sammenholdet i fagforeningerne ser ud til at vokse, varmer også den afgående næstformand.

“Jeg fik gåsehud, da jeg stod sammen med 10.000 tillidsrepræsentanter i Fredericia i foråret i forbindelse med OK-forhandlingerne, og efterfølgende da jeg oplevede det store sammenhold ved Forligsinstitutionen,” siger Jeppe Kragelund og fortsætter:

“Det var godt, at vi rykkede mere sammen med AC, for med fælles fodslag kan vi stå endnu stærkere – også selvom det betyder, at man må indgå nogle kompromiser. GL er for lille en organisation til at stå alene.”

Min største frygt er, at man ødelægger lærerjobbet og derved fjerner den gode undervisning.

Vend skuden
Det er også i retning af fællesskabet, at Jeppe Kragelunds råd til GL i fremtiden peger.

Hold fast i fællesskabet, styrk samarbejdet i AC og stil få tydelige krav ved overenskomstforhandlingerne, lyder hans anbefalinger.

“Vi skal have løst problemerne om merarbejde, og der skal være åbenhed om planlægningstal. Det duer ikke, at der er usikkerhed på skolerne om, hvordan de forskellige ting honoreres,” siger Jeppe Kragelund og tilføjer:

“Og så håber jeg virkelig, at man får vendt skuden i forhold til nedskæringerne, og at politikerne respekterer og lytter til lærerne. For det kræver tid at forberede god undervisning. Min største frygt er, at man ødelægger lærerjobbet og derved fjerner den gode undervisning.”