No image

NYHED

Minister vil ikke ændre omstridt bonusordning

Når gymnasieelever vælger et ekstra fag på A-niveau, belønnes de med at kunne gange deres samlede eksamensgennemsnit. Men strukturforskelle på skolerne gør det svært at belønne eleverne lige.

Tekst: Sisken Laugesen

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) har ingen intention om at lave om i den omdiskuterede bonus-A-ordning, der belønner arbejdsomme elever med muligheden for at gange deres eksamensgennemsnit. Det på trods af, at både Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) og Rektorforeningen ønsker bonusordningen afskaffet. ??”Hvis nogle partier i forligskredsen har ønske om det og forslag til hvordan, så tager vi selvfølgelig en drøftelse af det,” siger ministeren. ??Det forslag kan være på vej. Ikke fra gymnasieforligskredsen men fra GL. Formand for GL’s uddannelsesudvalg Lis Vivi Fonnesbæk fortæller, at de allerede har vendt problemerne med bonus A i uddannelsesudvalget, og at det er en sag, de vil gå videre med. ??”Jeg mener, ordningen skal afskaffes,” siger hun. ??Lis Vivi Fonnesbæk synes, det er en fin ide at motivere eleverne til at yde en ekstra indsats, men at systemet ikke er skruet rigtig sammen, som det er nu. ?Formand for de almene gymnasiers rektorer Jens Boe Nielsen er enig med GL i, at den såkaldte bonus A skal afskaffes. Han mener, at ordningen som et minimum skal laves om, så bonussen først udløses ved det femte eller sjette A-fag. ??Forskel uddannelserne imellem ?Htx-eleverne er dem, der oftest vælger ét eller flere ekstra A-fag. Faktisk valgte 73 procentpoint flere htx-elever at benytte sig af bonus A, end det var tilfældet på stx i 2011. Bonussen giver de flittige elever mulighed for at gange deres samlede eksamensgennemsnit med 1,03 ved ét ekstra A-fag og 1,06 ved to ekstra A-fag. Det vil sige, at bonus A forbedrer det samlede snit og muligheden for at komme ind på drømmestudiet senere hen. ??Formanden for Danske Erhvervsskolers gymnasieudvalg, der både dækker hhx og htx, Poul Søe Jeppesen, er positiv omkring bonus A, der trådte i kraft i 2008. ??”Det er en god ide at give en gulerod til de stærke elever,” siger han. ?Hans forklaring på, at så stor en procentdel af eleverne på htx vælger bonussen, er, at eleverne er meget bevidste om deres muligheder for at forbedre deres samlede karaktergennemsnit. Samtidig er htx en uddannelse med mange obligatoriske B-niveau-fag som matematik, fysik og kemi. Fag, som det er mere naturligt at hæve til A-niveau i modsætning til de mange C-fag på stx. ??Den forklaring er rektorformand Jens Boe Nielsen ikke enig i. ??”Jeg synes, det er besynderligt, at elever på en uddannelse med tre A-fag kan gange deres snit, når de vælger det fjerde fag, sammenlignet med en uddannelse, der er født med fire A-fag uden af få bonus for det fjerde. Det er da uretfærdigt,” siger han. ??Med Jens Boe Nielsens forslag om at give bonus for femte og sjette A-fag bliver det lettere at opnå bonus for stx-eleverne. Htx-eleverne derimod har, allerede inden de vælger ét ekstra A-fag, flere undervisningstimer end på de andre ungdomsuddannelser. På htx er der krav om 2.630 årlige undervisningslektioner a 60 minutters varighed. På stx er kravet 2.470 lektioner. Det ser Jens Boe Nielsen ikke som en undskyldning. Han foreslår, at de fag, hvor htx-eleverne lægger mange timer, bliver omlagt til A-fag, så mulighederne for at opnå bonus A bliver lige for alle. Han understreger, at Rektorforeningen ikke har tradition for at blande sig i andre skoleformer. “Men det er nødvendigt nu, hvor stx-eleverne bliver snydt. ”