Lærere sammenlignes med rådne æbler
time_tenure_cover_300-374x500

Lærere sammenlignes med rådne æbler

Lærerne i USA og den internationale sammenslutning af lærere i Education International (EI, som GL er medlem af) er i oprør over en del af et tema, det ellers velansete Time Magazine har udgivet i elektronisk form, og som vil pryde forsiden på den trykte udgave, der udkommer mandag den 3. november.

Tekst_ Morten Jest

Under titlen ”The War on Teacher Tenure” – krigen mod fastansættelse af lærere – angribes lærerne i en af temaets artikler for at være årsagen til, at de offentlige skoler i USA ikke er gode nok.
Der er, hævder artiklen, ganske enkelt for mange dårlige lærere, og det er næsten umuligt at skille sig af med dem. Det vil en række millionærer i Californiens teknologiske paradis Silicon Valley nu gøre op med. Blandt andet ved at få ændret de aftaler og love, der sikrer en vis jobbeskyttelse. Disse er nemlig en alt for effektiv beskytter af de dårlige lærere, og dermed opretholdes et dårligt system, som underminerer den læring, eleverne har krav på, lyder en af anklagerne.

Historien ledsages af en illustration af tre røde, sunde æbler med et råddent iblandt. Ligeledes vil forsiden af den kommende trykte udgave være prydet af en dommers hammer på vej til at smadre et æble. ”Rotten Apples” – ”Rådne æbler”, hedder overskriften her. Med undertitlen ”Det er næsten umuligt at fyre en dårlig lærer”.

Vildledende forside
”Jeg følte mig syg og dårlig, da jeg så dette,” siger Randi Weingarten, der er formand for 1,6 millioner medlemmer i American Federation of Teachers (AFT).

”Time prøver ikke at skabe en seriøs dialog om de løsninger, vores skoler har brug for – intentionen er tilsyneladende blot at skabe kontroverser for at sælge flere eksemplarer.”

AFT samlede allerede i den forløbne weekend mere end 25.000 digitale protestunderskrifter på mindre end et døgn i kampen for en undskyldning fra Time Magazine for det, der kaldes en vildledende forside. For samtidig med artiklen om kampen mod ”de rådne æbler”, stiller temaet spørgsmålstegn ved netop Silicon Valley-millionærernes og sponsorernes motiver og forbindelser til uddannelsesindustrien.

”Men i stedet for at bruge forsiden til at sætte fokus på de mennesker og virksomheder, der bruger deres rigdom på at ændre uddannelsespolitikken, har Time besluttet at skabe sensationer og anklage de undervisere, der dedikerer deres arbejdsliv til at servicere elever og studerende,” lyder det fra Weingarten.

Global spredning af forkert signal
Også i lærernes internationale sammenslutning, Education International (EI), som GL er medlem af, er der vrede og skuffelse at spore.

Time bruger sit navn og sin forside til at beskylde lærerne for at være årsagen til alle de problemer, der plager de offentlige skoler i USA. Ærgerligt og fejlagtigt i forhold til bladets egentlige og ganske balancerede indhold – og om en uge vil den forside vildlede læseres øjne fra kioskhylder over hele verden og sende et forstyrrende signal, der går imod EI’s og dets medlemmers interesser og principper, lød det søndag i en mail til medlemmerne fra hovedkontoret i Bruxelles.

EI har netop afsluttet den årelange kampagne ”Unite for Education”, der gik ud på globalt at promovere et positivt syn på undervisning, uddannelse og læreres og elevers muligheder og arbejdsforhold. EI opfordrer således lærere over hele verden til at støtte AFT og skrive under på protesten her

Føler sig pressede i forvejen
Sammenligningen med de rådne æbler har som nævnt bragt sindene i kog hos de amerikanske lærere, som i forvejen føler sig groft tilsidesat og angrebet af både medier og magthavere, der vil standardisere og i mere ekstreme grader, end vi kender det i Danmark, markedsgøre det offentlige uddannelsessystem, bekæmpe fagforeningerne og skabe næsten lovløse tilstande på arbejdsmarkedet. Eller rettere: Fri leg for lederne.

Obama-regeringen har ikke formået at ændre den kurs, forgængeren Bush og hans regering lagde for landets skoler, lyder det fra frustrerede lærere.

”Vi troede, at vi ville blive reddet. Det var jo vores venner, Demokraterne, og nærmest Martin Luther King selv, de svages beskytter, der blev præsident! Men mange lærere i USA står i dag tilbage med følelsen af at være kommet fra asken til ilden,” lød det fra en gruppe undervisere, Gymnasieskolen for nylig talte med i USA.