Annonce
Skip to content
Artikel
Lærere ramt af hård og skæv eksamensbelastning
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Laerer.travl_.arbejder.computer-aspect-ratio-348-234
1. juni 2023

Lærere ramt af hård og skæv eksamensbelastning

UddannelsespolitikUndervisning Eksamen
Indhold
Tekst_ Johan Rasmussen
Foto_ Shutterstock (Arkivfoto)
Link er kopieret

Eksamensperioden er nu blevet ekstra travl, og censoropgaverne er skævt fordelt. Lærere og ledere efterlyser mere jævn fordeling af arbejdsbelastningen ved eksamen.

 

Mens mange forbinder forsommeren med nye kartofler og lange lyse aftener, vil en del gymnasielærere måske mere tænke på travlhed med eksamen.

I år er der blevet skruet ekstra op for eksamensbelastningen på gymnasierne, efter at eleverne med reformen i 2017 gik fra minimum ni til ti eksamener. Da flere prøver blev aflyst på grund af corona i 2020, 21 og 22, er 2023 første år med fuld eksamensplan med den ekstra prøve.

Det kan mærkes, lyder det fra lærere og tillidsrepræsentanter, som gymnasieskolen.dk har talt med. De bemærker også, at eksamensbelastningen er meget skævt fordelt, og at nogle lærere næsten ligger vandret for at nå frem til sidste eksamensdag.

“Eksamensbelastningen er større i år, kan vi mærke, uden at kunne sige præcis, hvor meget mere den enkelte har. Belastningen er dog skævt fordelt, og det vækker forundring blandt kollegerne, at det skal være sådan. Samfundsfagslærerene og lærere i international økonomi er udfordret, og så har lærere i afsætningsøkonomi meget travlt med studieområde projektet (SOP), da næsten alle elever vælger en studieretning i det fag,” fortæller tillidsrepræsentant på Niels Brock Cecilie Goll Knudsen.

Hun fortæller, at nogle lærere har egne elever til eksamen flere dage i træk og skal så være censor dagen efter igen på en anden skole. Det betyder, at det kan være svært at nå at forberede sig og være klar i hovedet.

“Eksamensdage er højintenst arbejde næsten uden pauser, og samtidig er lærerne ærekære og ønsker at gøre det godt, da eleverne skal bruge karakteren for at komme ind på en uddannelse,” siger hun.

Med reformen i 2017 blev der som skrevet indført en ekstra eksamen, samtidig blev der indført mundtlig censur på SRP på stx og SOP på htx og hhx, og desuden er der lagt flere årsprøver i eksamensperioden for 1. og 2. g’ere.

Samtidig er der også en tendens til, at flere elever vælger et ekstra fag på A-niveau, hvilket også udløser en ekstra eksamen.

Eksamenskalenderen bliver også påvirket af de nedskæringer, som sektoren især oplevede fra 2016 og fire år frem. Afskedigelser betyder ganske enkelt, at der er færre lærere til at eksaminere og være censor.

De planer, som kommer fra ministeriet, kan være meget komprimerede for den enkelte lærer.
Line Kalhøj, lærer og eksamensplanlægger
Randers Statsskole

Line Kalhøj er lærer og eksamensplanlægger på Randers Statsskole, og hun kan tydeligt mærke, at det er første år siden 2017 med fuld eksamensplan .

Hun beskriver det som “helt vildt”, da Randers Statsskole i slutningen af april modtog censorplanen for eksamensperioden. Ifølge hende havde flere lærere alt for mange censordage og eksaminationer på kort tid.

“Jeg har lavet meget om i planen, da nogle lærere ellers ville være alt for belastede. De planer, som kommer fra ministeriet, kan være meget komprimerede for den enkelte lærer, og det forsøger jeg at rykke rundt på, så en lærer for eksempel ikke har fem eksamensdage i træk,” siger Line Kalhøj.

Det betyder dog også, at Line Kalhøj skal ringe rundt til de andre skoler for enten at sige, at det bliver Lars i stedet for Ulla, som kommer ud til eksamen, eller i enkelte tilfælde at Randers Statsskole ikke kan levere en censor til den pågældende eksamen.

Som en konsekvens af, at eksamensperioden er blevet mere komprimeret, skruede Randers Statsskole sidste år op for puljen med timer til eksamen fra 90 til 120 timer per lærer.

“Det betyder ikke, at den enkelte har mindre travlt, men at timerne til eksamensarbejdet passer bedre,” forklarer Line Kalhøj.

Hun har også splittet SRP-censorater op mellem to lærere, så de på den enkelte eksamensdag har 6 SRP’er frem for 12.

“Det er voldsomt at være censor i 12 SRP’er på en dag, hvor du måske skal forholde dig til syv forskellige eksaminatorer,” siger Line Kalhøj.

Hun har også droppet den interne censur ved enkelte årsprøver, så årsprøven kun afvikles af læreren selv.

“Det gør vi for at skabe et pusterum, så lærerne ikke knækker nakken. Men det er selvfølgelig ikke ideelt, at en lærer skal afholde en årsprøve alene uden en anden lærer som censor,” siger hun.

Mere travlt i år
På Køge Gymnasium bekræfter tillidsrepræsentant Jacob Hinge Carlsson, at eksamenskalenderen er plastret godt til hos kollegerne.

“Der er ingen tvivl om, at lærerne har mere travlt i år med eksamen. Vi bliver dog spredt for alle vinde i eksamensperioden, så jeg har ikke talt med så mange om, hvordan det ser ud for den enkelte,” siger Jacob Hinge Carlsson.

På Køge Gymnasium begynder normperioden første juni. Det betyder med andre ord, at timeregnskabet for den enkelte lærer begynder at tælle i eksamensperioden, og det har ifølge Jacob Hinge Carlsson den fordel, at en meget travlt eksamensperiode kan blive kompenseret, når næste skoleår planlægges.

“Det betyder ikke, at den enkelte lærer får mindre travlt, men at der efterfølgende kan justeres i opgaverne, og det er positivt,” siger han.

Eksamen er et meget intensivt arbejde, og du skal have overskud til eleverne.
Anders Frikke, næstformand
GL

I Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) fortæller næstformand Anders Frikke, at der kommer mange meldinger fra skolerne om en ekstra hård eksamensbelastning i år.

Ifølge ham virker det, som om at censorplanen fra Børn- og Undervisningsministeriet, som skolerne modtager i slutningen af april, ikke tager hensyn til den enkelte lærer.

“Det virker til at være tilfældigt og ramme meget skævt. Nogle lærere har alt for meget, mens andre har meget lidt. Eksamen er et meget intensivt arbejde, og du skal have overskud til eleverne, og derfor nytter det ikke noget at have eksamensdage mange dage i træk,” siger Anders Frikke, som mener, det i sidste ende går ud over elevernes retssikkerhed, hvis eksaminator og censor er for presset.

Han efterlyser, at eksamensplanlægningen også tager hensyn til den enkelte lærer og fordeler arbejdet bedre mellem lærerne.

“Det er heller ikke ideelt, at der er lærere, som ikke har særlig mange opgaver i eksamensperioden. De ved jo, at de så skal arbejde mere på et andet tidspunkt,” siger Anders Frikke, som til daglig underviser på Middelfart Gymnasium og HF.

“Vi skal have en snak om det”
En skæv fordeling af eksamensbelastningen er også en kritik, der kommer fra rektorernes forening, Danske Gymnasier. Formand Henrik Nevers siger, at det er for tidligt at konkludere på, hvordan det ser ud i år. Faktum er dog, at skolerne i år skal håndtere flere prøver end tidligere.

“Generelt skal vi have en snak om, hvordan censorer bliver fordelt. Der kan være store udsving i, hvor mange censorer en skole skal sende, og der bliver heller ikke altid taget hensyn til skolernes størrelse, hvilket kan betyde, at en mellemstor skole skal sende lige så mange censorer ud som en stor skole,” forklarer Henrik Nevers.

Han peger også på, at det kan være et problem, når eksempelvis kun tre-fire elever fra et hold bliver udtrukket til eksamen, da det ikke giver en særlig effektiv måde at bruge censorerne på.

“Jeg synes, det er blevet for fragmenteret nu, og det ville være godt, hvis hele hold så vidt muligt blev udtrukket til eksamen,” siger Henrik Nevers, som bekræfter, at skolerne har et meget stort administrativt arbejde med at få eksamensplanerne til at gå op.

GL gennemfører i sidste halvdel af juni en spørgeskemaundersøgelse om lærernes oplevelse af sommerens eksamensperiode.

Flere prøver, mindre tid

  • Efter gymnasiereformen 2017 skal elever på stx, htx og hhx til eksamen minimum 10 gange, det vil sige én gang mere end i den tidligere reform.
  • Samtidig er der også indført flere årsprøver.
  • SRP og SOP skal nu forsvares mundligt, og censorarbejdet er blevet en del af årsnormen, hvor det tidligere blev honoreret særskilt.
  • På hf blev der med reformen indført en tværfaglig intern eksamen og en enkeltfaglig ekstern eksamen i den naturvidenskabelige faggruppe (NF) og i kultur- og samfundsfaggruppen (KS).
  • I perioden med corona blev flere eksamener aflyst, og det betyder, at denne eksamensperiode er den første med fuld eksamensplan fra reformen 2017.
  • En gymnasielærer underviser i gennemsnit cirka 10 procent flere elever i dag i forhold til for 10 år siden. Effektiviseringen er især sket fra 2016 til 2019.
Kommentar til artiklen
  1. Gitte Husted Madsen siger:
    1. juni 2023 kl. 14:44

    Ja eksamensperioden er i sandhed en hård tid. Det var den også tidligere, fordi arbejdsintensiteten er så høj på eksamensdagene, og man som lærer er meget engageret i, hvordan eleverne klarer sig. Samtidig er dagene lange. Det er dog som nævnt i artiklen blevet endnu hårdere nu efter 2017 pga ekstra eksaminer og den generelle arbejdsintensivering og ikke mindst det forhold, at både 1. og 2. g skal have undervisning i eksamensperioden, så det er overmåde vanskeligt at finde tid til at finde eksamenstekster og udarbejde spørgsmål osv. Endelig er vores forberedelsestid på gymnasierne gået nedad i en skarp kurve de seneste år, så der er bestemt ikke tid til at finde eksamensmateriale i løbet af skoleåret.

    Log ind for at svare

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    GS01_Tema_baggrund_Banner-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Flere eksamener og travlhed kan udfordre censor

  • Fokus
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Alle følelser er i spil til eksamen

  • Fokus
    SkriftligEksamen11.web_-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Den nationale standard for eksamen er truet: Skoler mangler fælles løsninger for overvågning af eksamen

Indhold Eksamen med nye udfordringer

Kunstig intelligens i form af ChatGPT er en helt ny faktor til sommerens eksamener. Samtidig er det første år, at skolerne følger den nye reforms eksamensplan. Gymnasieskolen.dk sætter fokus på dette skolerårs eksamen.

 

  • Kapitel 1

    Eksamenssnyd med ChatGPT? Skoler har vidt forskellige strategier

  • Kapitel 2

    Censorer mangler værktøjer til at afsløre snyd med ChatGPT

  • Kapitel 3

    Den nationale standard for eksamen er truet: Skoler mangler fælles løsninger for overvågning af eksamen

  • Kapitel 4

    Lærere kritiserer ministeriets sene kursskifte i forhold til eksamen

  • Kapitel 5

    Lærere ramt af hård og skæv eksamensbelastning

  • Kapitel 6

    HF-ledere vi have deres lærere fritaget for SRP-censur

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater