Annonce
Skip to content
Artikel
Alle følelser er i spil til eksamen
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
13. februar 2023

Alle følelser er i spil til eksamen

UddannelsespolitikUndervisning Eksamen
Indhold
Tekst_ Johan Rasmussen
Foto_ Victor Neumann
Link er kopieret

Fokus: Censor og eksamen

Eksamen med eksterne censorer er et værdifuldt værktøj til at værne om fagligheden og sikre national standard og elevernes retssikkerhed. Men i takt med at færre lærere skal afholde flere eksamener, er der fare for, at kvaliteten lider nød, lyder det blandt andet fra GL.

Camilla Hjortboe er ny som censor, og det er ikke mange år siden, hun selv gik i sort til eksamen på universitetet. Hendes mål er at skabe trygge rammer for eleverne og give dem en fair bedømmelse.

 

Camilla Hjortboe cyklede gennem København med en god fornemmelse i maven, da hun sidste sommer debuterede som censor på Det frie Gymnasium.

Hun havde talt med eksaminator i telefonen nogle dage før, og det havde taget vingerne af sommerfuglene i maven.

“Jeg havde en god snak med en meget sød kemieksaminator. Vi var enige om, at ‘vi tager det, som det kommer’,” siger Camilla Hjortboe, der underviser i kemi og historie på Vordingborg Gymnasium og HF, men bor i København.

GS01_Tema_Camilla_Artikel_1

Camilla Hjortboe

  • Vordingborg Gymnaisum & HF
  • Underviser i kemi og historie
  • Et års erfaring som censor

Den første gang var eksamen for et enkeltfagshold i kemi C.

“Det var en god oplevelse. Eksaminator smilede meget, inddrog mig og lod mig stille spørgsmål. Der var en god stemning i lokalet ved næsten hver eksamination,” siger Camilla Hjortboe.

Den nye censor oplevede dog også, at eksamen er en alvorlig ting, hvor alle elever ikke nødvendigvis består.

“Alle følelser er i spil sådan en dag, og jeg var helt smadret bagefter. Det er jeg også, når jeg selv er eksaminator. Jeg skriver næsten alt ned som censor, for selvom jeg sidder med en nogenlunde fornemmelse af en karakter, synes jeg hurtigt, man mister overblikket, når eleven er færdig, men når jeg læser mine noter hurtigt igennem, hjælper de mig til at danne et helhedsindtryk,” siger Camilla Hjortboe, som også har været censor i historie på et fjernundervisningshold på VUC-afdelingen i Næstved i december sidste år.

Jeg er opdraget til at være en censor, som er der for eleven.
Camilla Hjortboe, Censor

For hende har det været lidt nemmere at være censor i kemi end i historie. Ifølge Camilla Hjortboe er det nemt at vurdere, hvad eleven kan eller ikke kan, når vedkommende for eksempel taler om atomets opbygning.

“Atomets opbygning har de gennemgået, og det skal de kunne ifølge læreplanen, og der er mere eller mindre én måde at kunne det på. Derimod kan det være mere forskelligt, hvilke forløb historielærere laver om eksempelvis Den Kolde Krig.”

Gik i sort til eksamen
Hun er 31 år, og det er ikke lang tid siden, at hun selv gik helt i sort til sin egen eksamen på historiestudiet.

“Jeg var helt blank og kunne ikke tænke. Den oplevelse har jeg lært noget af i forhold til at være eksaminator og censor. Jeg havde en elev til eksamen i sommer, som gik helt i sort, og der lykkedes det at få hul på bylden, ved at jeg og eleven stod oppe ved tavlen næsten med ryggen til censor. Det tog nervøsiteten ud af situationen for eleven,” fortæller Camilla Hjortboe, som mener, at målet med en god eksamen er at skabe gode, trygge rammer, hvor eleven får en fair bedømmelse.

Hun oplever, at det er forskelligt, hvordan lærere er eksaminator og censor.

“Jeg har oplevet en censor, som sagde til mig, at vedkommende ikke ville stille spørgsmål eller blande sig i min eksamination. Det, syntes jeg, var lidt træls, da jeg mener, censor også skal sikre sig, at eleven eksempelvis kan mere, end der bliver sagt under eksaminationen,” siger Camilla Hjortboe, som nævner, at censor også skal sikre sig, at eleven ikke får en for høj karakter.

Hun følte sig nogenlunde godt klædt på som censor, da hun debuterede sidste sommer. Hun roser blandt andet sin kursusleder, der under hendes pædagogikumuddannelse brugte tid på at fortælle om at være en god censor. Kursuslederen fortalte blandt andet om at skrive gode noter, og hvordan man aktivt blander sig i eksaminationen for elevens skyld.

“Jeg er opdraget til at være en censor, som er der for eleven og giver en fair bedømmelse,” siger hun.

Læs de andre artikler om censor og eksamen:

Kapitel 1:

Eksamen er med til at udvikle fagene

Kapitel 2:

Flere eksamener og travlhed kan udfordre censor

Kapitel 3:

Jeg lærer stadig meget som censor

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • GS_Udfordret_eksamenssnyd_banner
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Våbenkapløbet for at forhindre eksamenssnyd er begyndt

  • SkriftligEksamen02.Sctknud-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    7 prøveformer anbefales af ekspertgruppe – kunstig intelligens indgår i flere af dem

  • Fokus
    eksamen.samtale.shutterstock-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    SRP som vintereksamen? Ministeriet overvejer ny idé

  • Fokus
    Ekspert_ Elevernes retssikkerhed kan være i fare_02
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Ekspert: Elevernes retssikkerhed kan være i fare

  • Fokus
    Kvinde-laerer-laeser-paa-computer-scaled-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    HF-ledere vil have deres lærere fritaget for SRP-censur

Indhold Censor og eksamen

Eksamen med eksterne censorer er et værdifuldt værktøj til at værne om fagligheden og sikre national standard og elevernes retssikkerhed. Men i takt med at færre lærere skal afholde flere eksamener, er der fare for, at kvaliteten lider nød, lyder det blandt andet fra GL.

  • Kapitel 1

    Eksamen er med til at udvikle fagene

  • Kapitel 2

    Flere eksamener og travlhed kan udfordre censor

  • Kapitel 3

    Jeg lærer stadig som censor

  • Kapitel 4

    Alle følelser er i spil til eksamen

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater