Annonce
Skip to content
Artikel
Eksamen er med til at udvikle fagene
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
13. februar 2023

Eksamen er med til at udvikle fagene

UddannelsespolitikUndervisning Eksamen
Indhold
Tekst_ Johan Rasmussen
Foto_ Christian B
Link er kopieret

Fokus: Censor og eksamen

Eksamen med eksterne censorer er et værdifuldt værktøj til at værne om fagligheden og sikre national standard og elevernes retssikkerhed. Men i takt med at færre lærere skal afholde flere eksamener, er der fare for, at kvaliteten lider nød, lyder det blandt andet fra GL.

Anna Lærke Hansen melder sig hvert år som skriftlig censor i dansk, og hun lærer noget af det hver gang. Hun er dog mere kritisk over for eksamen i SRP.

 

For Anna Lærke Hansen er eksamensperioden også forbundet med at være censor på eksamensopgaver i skriftlig dansk.

De sidste fem år har hun meldt sig som skriftlig censor, og selvom det som regel betyder aften- og weekendarbejde i perioden, er det en opgave, hun er glad for.

“Jeg synes, det er sjovt og spændende at se, hvordan eleverne skriver og fortolker de forskellige opgaver. Man kan hurtigt få en fornemmelse for, hvordan eleverne i en given klasse er blevet undervist. Det er inspirerende for min egen undervisning ” siger Anna Lærke Hansen.

Som skriftlig censor påtager man sig at læse og bedømme cirka 100 opgaver, man kan dog også ønske at få cirka 200 opgaver. Eleverne er anonymiseret, så censor hverken kan se elevernes navn, køn, eller hvilken skole de kommer fra.

GS01_Tema_AnneLaerke_Artikel-Full

Anna Lærke Hansen

  • Mulernes Legatskole i Odense
  • Underviser i Dansk og fransk
  • 7 års erfaring som censor

”Der er altid to censorer på et opgavesæt. Til censormødet sammenligner vi vores bedømmelse af de enkelte opgaver og bliver enige om en endelig karakter,” forklarer Anna Lærke Hansen og fortsætter:

”For det meste er det nemt at nå til enighed om bedømmelsen af opgaven. Det sker dog, at vi er langt fra hinanden, og så er vi nødt til at kigge nærmere på den enkelte opgave og argumentere for vores bedømmelse. Vi må ikke bare mødes på midten.”

Skriftlig censur bliver betalt som et honorar og aflønnes med, hvad der svarer til 50 timer. Det vil sige, at opgaven ligger ud over den enkeltes årsnorm.

Ud over at læse og vurdere opgaverne skal man som censor også deltage i et virtuelt censormøde, der indledes med et oplæg fra fagkonsulenten, hvorefter censorerne mødes i virtuelle møderum for at vurdere opgaverne.

“Systemet med to censorer betyder, at eleven får en fair bedømmelse,” siger Anna Lærke Hansen.

”Samtidig giver det også mig lidt mere ro i min rolle som censor, når jeg ved, at bedømmelsen af en elevs opgave ikke kun hænger på mig alene,” tilføjer hun.

Næsten ubehagelige diskussioner
Mens rollen som skriftlig censor i dansk er relativt uproblematisk for Anna Lærke Hansen, så forholder det sig lidt anderledes med censorrollen i studieretningsprojektet (SRP.) Her kan det til tider være sværere at nå til enighed med den anden eksaminator, især når fagene og fakulteterne ligger langt fra hinanden.

“Det kan i særlige tilfælde ende ud i nogle næsten ubehagelige diskussioner, hvor det er svært at blive enige. Det kan for eksempel være, at danskdelen knap nok er bestået, mens matematikdelen er til et 10-tal. Det kan være svært at finde den rette karakter, når vi argumenterer ud fra forskellige faglige metoder, og begge har svært ved at give køb på vores faglighed,” forklarer Anna Lærke Hansen, som også mener, at arbejdet med at koordinere SRP-eksamen er en besværlig og omstændig størrelse.

Det kan være svært at finde den rette karakter, når vi argumenterer ud fra forskellige faglige metoder.
Anna Lærke Hansen, Censor

Den mundtlige censur i sine egne fag, dansk og fransk, ser Anna Lærke Hansen anderledes positivt på.

”Det er altid sjovt og inspirerende at komme ud på andre skoler og møde andre undervisere. Ud over det faglige input er der heldigvis også tid til hyggesnak og idéudveksling med eksaminator.”

Især i forhold til franskfaget sætter hun stor pris på censoropgaven.

“Fransk er et forholdsvis lille fag, og vi er en lille faggruppe på skolen. Derfor er det guld værd at komme ud og møde andre fransklærere og udveksle idéer, sparre og se, hvordan de gør på andre skoler. Eksamen med ekstern censor er helt klart med til at udvikle fagene i hele sektoren og har stor værdi,” siger Anna Lærke Hansen.

Læs kapitel 2

Flere eksamener og travlhed kan udfordre censor

Læs næste artikel

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Eksamen-eux-marts-2023-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Lærere frustrerede over eksamener på teknisk eux

  • eksamen-censor-eksaminator-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Galt eller genialt? – lærere ser forskelligt på eksamen i SRP og SOP

  • Eksamen-moede-laerere-elev-shutterstock-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Lærere: Ulige vilkår for censor svækker elevernes retssikkerhed

  • Undervisning-klasse-computer-shutterstock_1860471418-spejlvendt-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Her har elever knap nok tid til at læse til eksamen – eux er tætpakket

  • Uddannelsespolitik Undervisning

    Alle følelser er i spil til eksamen

Indhold Censor og eksamen

Eksamen med eksterne censorer er et værdifuldt værktøj til at værne om fagligheden og sikre national standard og elevernes retssikkerhed. Men i takt med at færre lærere skal afholde flere eksamener, er der fare for, at kvaliteten lider nød, lyder det blandt andet fra GL.

  • Kapitel 1

    Eksamen er med til at udvikle fagene

  • Kapitel 2

    Flere eksamener og travlhed kan udfordre censor

  • Kapitel 3

    Jeg lærer stadig som censor

  • Kapitel 4

    Alle følelser er i spil til eksamen

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater