Annonce
Skip to content
Artikel
Jeg lærer stadig meget som censor
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst
  • Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress
  • Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Eksamen Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Kunstig intelligens Digitalisering Besparelse
luk
GS01_Tema_JohnnyPedersen_Banner-aspect-ratio-348-234
13. februar 2023

Jeg lærer stadig meget som censor

UddannelsespolitikUndervisning Eksamen
Indhold
Tekst_ Johan Rasmussen
Foto_ Louise Dybro
Link er kopieret

Fokus: Censor og eksamen

Eksamen med eksterne censorer er et værdifuldt værktøj til at værne om fagligheden og sikre national standard og elevernes retssikkerhed. Men i takt med at færre lærere skal afholde flere eksamener, er der fare for, at kvaliteten lider nød, lyder det blandt andet fra GL.

Johnny Pedersen holder meget af at være censor og mener, den er værdifuld for den enkelte, men også for hele sektoren.

 

Johnny Pedersen var oftere ude som censor for år tilbage, og han var også på længere ture til Bornholm og København. I dag er han for det meste censor på gymnasier tættere på sin egen skole – EUC Nord HTX i Frederikshavn.

“Faggruppen i samfundsfag på min skole er meget lille, og derfor er det værdifuldt at komme ud at se, hvordan andre gør, og sparre om faget. Man kan honorere bekendtgørelsens krav på virkelig mange forskellige måder, og derfor er det meget lærerigt og inspirerende at komme ud som censor,” fortæller Johnny Pedersen, som også underviser i idéhistorie.

Han mener, det har stor værdi, at lærere også kommer ud som censor langt væk fra deres egen skole.

“Det er for eksempel spændende at komme ud et sted, hvor elevernes socioøkonomiske baggrund er anderledes end mine elevers. Jeg har også oplevet, at den faglige niveauforskel blandt eleverne på en skole kan være stor, i forhold til hvad jeg er vant til.”

Censors opgave er at sikre, at eleven får en fair og ordentlig bedømmelse for eksaminationen, men censorsystemet er også en måde at sikre, at studentereksamen har en national standard.

Jeg har prøvet at være ude til eksamen, hvor eksaminator lå en karakter over, hvad jeg selv ville give.
Johnny Pedersen, Censor

Johnny Pedersen bekræfter, at det er en vigtig opgave.

“Jeg har prøvet at være ude til eksamen, hvor eksaminator lå en karakter over, hvad jeg selv ville give. Jeg har også mødt eksaminatorer, som går efter at give urealistisk høje karakterer,” fortæller Johnny Pedersen.

Han betegner sig selv som pragmatisk, og det har været yderst sjældent, at han og eksaminator ikke har kunnet tale sig frem til en karakter, som begge kunne forsvare.

Johnny Pedersen

  • EUC NORD HTX, Frederikshavn
  • Underviser i samfundsfag og idéhistorie
  • 17 års erfaring som censor

“Enkelte gange har jeg tænkt, at vi var til den flinke side, men jeg har altid kunnet stå inde for mit arbejde som censor,” siger han.

Johnny Pedersen beskriver sig selv som en forholdsvis tilbageholdende censor, og det er sjældent, han bryder ind med spørgsmål under eksaminationen. Til gengæld tager han mange notater.

“Jeg stiller spørgsmål, men som regel først til sidst, når jeg får ordet. Mange elever kan blive overvældet af, at en person, de ikke kender, stiller spørgsmål. Det er min erfaring, at nogle censorer godt kan lide at høre sig selv tale, men det kan være forstyrrende for eksaminationen,” siger han og understreger, at han altid stiller de spørgsmål, som kan være afgørende for at fastslå, hvordan elevens præstation skal bedømmes.

Studieområdeprojektet (SOP) – den store skriftlige opgave, som blev indført på htx og hhx med reformen i 2017, og som skal forsvares mundtligt til eksamen –har Johnny Pedersen også stor erfaring med. Og han ved, at han skal være censor for 12 SOP-opgaver til dette års vintereksamen.

“Jeg synes, det er godt, at eleverne skal forsvare deres SOP mundtligt. Men der er stadig stor forskel på lærernes måde at bedømme SOP på. Nogle lærere ser meget på det fagfaglige i deres eget fag og lægger ikke så meget vægt på, at det er studieområdet, eleven er oppe i. Jeg tror også, at nogle elever har svært ved at afkode, hvad eksamen i SOP går ud på,” siger Johnny Pedersen.

Han peger på, at SOP kan give en stor ekstra belastning for nogle lærere.

“En lærer kan være vejleder for 20 opgaver, mens en anden er vejleder for nogle få. Samtidig er censoropgaven for SOP blevet en del af årsnormen, mens man tidligere blev honoreret separat for at være skriftlig censor for SRP,” siger Johnny Pedersen.

Læs kapitel 4

Alle følelser er i spil til eksamen

Læs næste artikel

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Laerer.travl_.arbejder.computer-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Lærere ramt af hård og skæv eksamensbelastning

  • SkriftligEksamen01.Sctknuds-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Skoler ruster sig mod eksamenssnyd med ChatGPT

  • Kaare-Blinkenberghalvstoerrelse-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Ministeriet åbner for eksterne censorer: GL frygter for kvaliteten

  • Eksamen-eux-marts-2023-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Lærere frustrerede over eksamener på teknisk eux

  • eksamen-censor-eksaminator-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Galt eller genialt? – lærere ser forskelligt på eksamen i SRP og SOP

Indhold Censor og eksamen

Eksamen med eksterne censorer er et værdifuldt værktøj til at værne om fagligheden og sikre national standard og elevernes retssikkerhed. Men i takt med at færre lærere skal afholde flere eksamener, er der fare for, at kvaliteten lider nød, lyder det blandt andet fra GL.

  • Kapitel 1

    Eksamen er med til at udvikle fagene

  • Kapitel 2

    Flere eksamener og travlhed kan udfordre censor

  • Kapitel 3

    Jeg lærer stadig som censor

  • Kapitel 4

    Alle følelser er i spil til eksamen

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater