Annonce
Skip to content
Artikel
Den nationale standard for eksamen er truet: Skoler mangler fælles løsninger for overvågning af eksamen
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
SkriftligEksamen11.web_-aspect-ratio-348-234
25. maj 2023

Den nationale standard for eksamen er truet: Skoler mangler fælles løsninger for overvågning af eksamen

UddannelsespolitikUndervisning Snyd
Indhold
Tekst_ Johan Rasmussen
Foto_ Carsten Bundgaard
Link er kopieret

Den nationale standard for eksamen er truet, når det er op til den enkelte skole, om de vil overvåge elevernes computere til de skriftlige prøver. Gymnasiesektoren savner fælles løsninger.

 

Det er uholdbart og problematisk, at det er op til den enkelte skole at bruge monitoreringsprogrammer, som overvåger og logger elevernes computerskærme til den skriftlige eksamen, mener flere aktører i gymnasiesektoren.

Flere peger på, at den nationale standard for eksamen er truet, når det er tilfældigt, om en skole bruger et effektivt værn mod snyd i form af monitorering af elevernes skærme. 

Et mindretal af gymnasierne har indkøbt softwaren Examcookie, som gør det meget svært for eleverne at snyde til de skriftlige prøver, mens flertallet af skolerne ikke overvåger elevernes skærme. Flere skoler nævner over for gymnasieskolen.dk, at det kun er et spørgsmål om tid, før de også går i gang med monitorering til de skriftlige prøver. 

Birgitte Vedersø, som er nyudnævnt formand for en ekspertgruppe, der skal  undersøge, hvordan digitale hjælpemidler kan påvirke og føre til snyd til eksamen, mener, det er uholdbart, at det er forskelligt, hvad den enkelte skole gør for at kontrollere for snyd til de skriftlige prøver. 

“Det går ud over den nationale standard for eksamen,” siger Birgitte Vedersø, som er tidligere rektor for Gefion Gymnasium.

“Jeg savner nogle fælles retningslinjer og løsninger for brugen af monitorering af prøver. Nogle skoler er med i et it-fællesskab og har måske nemmere ved at få lavet databehandleraftaler, mens andre ikke kommer i gang med det,” siger Birgitte Vedersø, som har indtryk af, at de skoler som eksempelvis har afprøvet Examcookie er glade for programmet.  

Ekspertgruppen, der er nedsat af børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), skal komme med anbefalinger på området til regeringen. Arbejdet er ikke gået i gang, så Birgitte Vedersø udtaler sig i denne sammenhæng ikke på gruppens vegne.

ChatGPT øger risikoen for snyd
Den kunstige intelligens i form af ChatGPT har mere eller mindre rystet undervisningssektoren, og debatten om snyd med skriftlige afleveringer og til de skriftlige prøver har længe fyldt i medier og på lærerværelser.

Kontrol med de skriftlige prøver er en central del af eksamen, og derfor bør den være på samme vilkår for alle skoler.
Marianne Munch Svendsen, rektor
Falkonergårdens Gymnasium og HF

Rektor på Falkonergårdens Gymnasium og HF Marianne Munch Svendsen savner centrale løsninger på området.

“Min drømmetænkning er, at Undervisningsministeriet laver nogle fælles løsninger og retningslinjer for eksamen. Kontrol med de skriftlige prøver er en central del af eksamen, og derfor bør den være på samme vilkår for alle skoler,” siger Marianne Munch Svendsen.

Falkonergårdens Gymnasium og HF har tidligere brugt Examcookie og var glade for programmet. Men da Datatilsynet rejste kritik af skolers databehandling i forbindelse med brugen af Examcookie, så stoppede gymnasiet på Frederiksberg også brugen af softwaren.

Falkonergårdens Gymnasium og HF  vil dog til næste års eksamen også benytte sig af Examcookie.

“Den digitale prøvevagt” blev droppet
Styrelsen for It og Læring (STIL) under Børne- og Undervisningsministeriet har tidligere forsøgt at udvikle et centralt værktøj til overvågning af elevernes skærme til eksamen. Men “Den digitale prøvevagt”, som programmet hed, blev lagt på is, efter Datatilsynet i 2020 udtalte alvorlig kritik af STIL’s behandling af personoplysninger i forbindelse med afprøvningen af programmet.

I 2019 fik en skole kritik af Datatilsynet for skolens databehandling ved brugen af monitoreringsprogrammet Examcookie. Datatilsynets kritik i forbindelse med brugen af Den digitale prøvevagt og Examcookie gjorde, at monitorering gik i stå.

Men som skrevet er det i gået i gang i gen, og de skoler, som i dag bruger Examcookie, har dog fået grønt lys af Datatilsynet.

På Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside bliver der også understreget, at monitorering af elevernes computere til eksamen er ok, men at det er den enkelte skole, som er dataansvarlig, og som selv skal sørge for at alle regler og lovgivning bliver overholdt.

Hvorfor skal nogle elever stilles anderledes end andre?
Tomas Kepler, formand
Gymnasieskolernes Lærerforening

Formand for Gymnasiernes Lærerforening Tomas Kepler mener også, at den nationale standard for eksamen er truet, når skoler kontrollerer de skriftlige prøver vidt forskelligt.

“Der bør være en fælles standard på det her område, alt andet virker urimeligt, hvorfor skal nogle elever stilles anderledes end andre?” spørger Tomas Kepler.

Han mener, at man fra politisk side og fra Børne- og Undervisningsministeriets side har skubbet problemet ud på skolerne.

“Den enkelte skole skal bruge ressourcer og personaletimer på denne opgave, og regningen ender på den enkelte skole,” siger Tomas Kepler, som i øvrigt mener, det giver god mening at monitorere de skriftlige prøver.

“Det kan være med til at holde hånden under validiteten af prøverne, og det er meget vigtigt. Så længe man lever op til Datatilsynets krav om behandling af data og så videre, er jeg ikke bekymret for monitorering,” siger Tomas Kepler.

Faglige foreninger giver også udtryk for kritik og bekymring over, at skoler har forskellige standarder for kontrol ved de skriftlige prøver.

“Hvis nogle skoler har overvågning af elevernes skærme, og andre ikke har, kan det være et problem for den nationale standard af eksamen,” sagde forpersonen for Dansklærerforeningens sektion for hhx, htx, eux og eud, Henning Nyegaard Holm, til gymnasieskolen.dk tidligere på ugen i artiklen Censorer mangler værktøjer til at afsløre snyd med ChatGPT.

Forpersonen for Foreningen af lærere i samfundsfag, Rasmus Tranegaard Andersen, er enig:

“Jeg synes, at problemet bliver skubbet væk fra ministeriet og ud på skolerne.”

Det er en indskrænkning af elevernes privatliv, at der skal installeres overvågning på deres private computer.
Madeleine Steenberg Williams, forkvinde
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

Hos Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) mener forkvinde Madeleine Steenberg Williams, at det er både ulighedsskabende og forskelsbehandling, at nogle elever skal installere en overvågningssoftware på deres egen computer, mens andre ikke skal.

Hun ønsker dog, at alle skoler helt dropper monitorering af elevernes computere.

“Det er en indskrænkning af elevernes privatliv, at der skal installeres overvågning på deres private computer. Jeg synes, det er et problem, at man viser så lidt tiltro til unge mennesker ved at overvåge dem. Og det er selvfølgelig et endnu større problem, at det er forskelligt fra skole til skole, om man gør det,” siger Madeleine Steenberg Williams.

SkriftligEksamen01.Sctknuds

Hun mener ikke, det er i orden at snyde, men ifølge hende er overvågning af computere et alt for voldsomt tiltag for at undgå det.

“I forvejen er der begrænset internetadgang og eksamensvagter på skolerne,” nævner hun.

Hun erkender, at ChatGPT har skabt en ny virkelighed, som skolerne skal forholde sig til.

“Men man er nødt til at bruge kunstig intelligens konstruktivt og følge med den teknologiske udvikling i undervisningen. På den måde er det ikke anderledes, end da lommeregneren blev opfundet,” siger hun.

I stedet for at overvåge eksamen, så mener hun, at man skal se på årsagerne til, hvorfor nogle elever snyder.

“Alt skal gå stærkt, læreplanerne er for pressede og der er ikke tid til fordybelse. Vi er nødt til at tage fat i roden af, hvorfor nogle finder på at snyde, i stedet for bare at overvåge alle elever,” siger Madeleine Steenberg Williams.

Børne- og undervisningsministeren har ikke mulighed for at medvirke i denne artikel, oplyser ministeriets presseafdeling.

Som skrevet har ministeren nedsat en ekspertgruppe, som netop skal se på og komme med anbefalinger om, hvordan snyd til de skriftlige prøver med eksempelvis ChatGPT undgås.

Tema om kunstig intelligens og undervisningen

Gymnasieskolen zoomer ind på den nyeste teknologis udfordringer og muligheder i forhold til undervisningen i gymnasiet.

Læs seneste artikel i temaet: Politikere enige med gymnasielærere: Behov for at se på udfordringer ved ChatGPT

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    SkriftligEksamen09.web_-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Censorer mangler værktøjer til at afsløre snyd med ChatGPT

  • Fokus
    SkriftligEksamen01.Sctknuds-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Skoler ruster sig mod eksamenssnyd med ChatGPT

  • Fokus
    Matlaerere-OTG-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Lærere: “Vi orker ikke at bekymre os om snyd med ChatGPT - Det må ministeriet klare!”

Indhold Eksamen med nye udfordringer

Kunstig intelligens i form af ChatGPT er en helt ny faktor til sommerens eksamener. Samtidig er det første år, at skolerne følger den nye reforms eksamensplan. Gymnasieskolen.dk sætter fokus på dette skolerårs eksamen.

 

  • Kapitel 1

    Eksamenssnyd med ChatGPT? Skoler har vidt forskellige strategier

  • Kapitel 2

    Censorer mangler værktøjer til at afsløre snyd med ChatGPT

  • Kapitel 3

    Den nationale standard for eksamen er truet: Skoler mangler fælles løsninger for overvågning af eksamen

  • Kapitel 4

    Lærere kritiserer ministeriets sene kursskifte i forhold til eksamen

  • Kapitel 5

    Lærere ramt af hård og skæv eksamensbelastning

  • Kapitel 6

    HF-ledere vi have deres lærere fritaget for SRP-censur

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater