Annonce
Skip to content
Artikel
Skoler ruster sig mod eksamenssnyd med ChatGPT
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
SkriftligEksamen01.Sctknuds-aspect-ratio-348-234
16. maj 2023

Skoler ruster sig mod eksamenssnyd med ChatGPT

UddannelsespolitikUndervisning Eksamen Kunstig intelligens
Indhold
Tekst_ Johan Rasmussen
Foto_ Carsten Bundgaard
Link er kopieret

Skoler er igen begyndt at bruge software, der overvåger elevernes computerskærme til eksamen. Andre skoler advarer eleverne om konsekvenser ved snyd og håber på, at eleverne ikke “går over for rødt”

 

Kunstig intelligens i form af ChatGPT har på kort tid sat dagsordenen for hele undervisningssektoren. Det gælder også i denne uge, hvor de skriftlige eksamener på gymnasierne og hf er begyndt. Skolerne har ekstra fokus på risikoen for, at elever bruger  kunstig intelligens, når de koncentreret forsøge at løse de skriftlige prøver så godt som muligt.

Skolerne håndterer dog risikoen for snyd med ChatGPT forskelligt.

Enkelte skoler er igen begyndt at bruge software, der kan overvåge alt, hvad der foregår på elevernes computerskærm til eksamen, mens de fleste skoler bruger mere analoge metoder.

“Vi har mange eksamensvagter, og de er instrueret i, at de konstant skal være i bevægelse og holde øje med, hvad der foregår på elevernes skærme. Eleverne ved også godt, at der bliver holdt øje med dem,” siger rektor på Sct. Knuds Gymnasium Susan Mose.

Hun erkender, at med den nye ChatGPT kan det være svært at afsløre, om en elev har fået ulovlig hjælp fra kunstig intelligens, når først opgaven er afleveret.

“Hvis jeg skal være ærlig, så kan det være svært for os at afsløre, at en elev har brugt ChatGPT til den skriftlige eksamen,” siger Susan Mose, som dog nævner, at hvis der er mistanke om snyd, vil eleven komme til en faglig samtale, hvor de bliver udfordret på, hvad de har skrevet.

Jeg tror, at mange holder sig tilbage for at snyde, fordi de er bange for at blive afsløret.
Susan Mose, rektor
Sct. Knuds Gymnasium

Hun tror dog ikke, at mange elever vil snyde til eksamen.

“Jeg er måske optimistisk og naiv. Men jeg tror, at mange holder sig tilbage for at snyde, fordi de er bange for at blive afsløret. Jeg mener, at eleverne i højere grad vil bruge ChatGPT til almindelige skriftlige afleveringer og eksempelvis SRP end til skriftlige eksamener,” siger hun.

Andre skoler er begyndt at bruge softwaren Examcookie, som monitorerer elevernes computerskærme under en skriftlig eksamen.

Allerede ved sidste sommereksamen begyndte Middelfart Gymnasium og HF at bruge Examcookie igen, efter brugen af softwaren havde været sat på pause siden 2019. Her havde Datatilsynet afgivet alvorlig kritik af flere skolers brug af Examcookie og skolernes redegørelse om brugen af den indsamlede data.

Læs: Efter regeringsskifte: Uklart om digital overvågning af eksamen har en fremtid

SkriftligEksamen02.Sctknud

Godt værktøj til at undgå snyd
Middelfart Gymnasium og HF har siden da brugt meget tid på at få lavet databehandleraftale og leve op til alle andre forpligtelser om information til elever, GDPR-lovgivning og så videre. Det er nemlig den enkelte institution, der selv har ansvaret for korrekt brug af software og it, som eksempelvis Examcookie.

“Det har været et meget stort arbejde. Datatilsynet har bedt om en redegørelse fra os og har ikke haft nogen indsigelser. Vi bruger Examcookie, fordi det er et godt værktøj til at undgå snyd, og vi har pligt til at afvikle eksamen uden problemer, og at reglerne bliver fulgt,” siger uddannelsesleder Anne Dahl.

Softwaren Examcookie registrerer kort fortalt, hvad der sker på elevernes skærm ved hjælp af screendumps. Elevernes aktivitet på internettet i form af URL-adresser bliver også registreret.

På trods af brugen af Examcookie så har ChatGPT været en ekstra advarselslampe i forbindelse med sommerens eksamener, fortæller Anne Dahl.

“Vi er ude i hver enkelt klasse og informere om, hvad man må og ikke må. Vi gør meget ud af at informere, og eleverne ved godt, at de ikke må bruge ChatGPT,” siger Anne Dahl.

Chatbotten laver ikke grammatiske fejl
Børne- og Undervisningsministeriet har også ekstra fokus på ChatGPT i år i forbindelse med de skriftlige eksamener. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet under ministeriet har sendt breve ud til skolerne, til underviserne og eleverne, hvor reglerne om snyd bliver udførligt beskrevet.

Det kan være svært at dokumentere, at det er snyd, hvis en elev har lavet en god opgave uden grammatiske fejl.
Inge Voller, rektor
VUC Lyngby

I brevene skriver styrelsen også særskilt om snyd med kunstig intelligens og ChatGPT, og her fremgår det for eksempel, at det kan være en indikation på brug af ChatGPT, at teksten er uden grammatiske fejl eller slåfejl!

Inge Voller, som er rektor på VUC Lyngby, er lidt mere nervøs for snyd til sommerens eksamener på grund af ChatGPT, end hun normalt er.

“Det kan være svært at dokumentere, at det er snyd, hvis en elev har lavet en god opgave uden grammatiske fejl,” siger Inge Voller og henviser til brevet ministeriet.

Hvis der er mistanke om snyd, vil ledelsen på skolen sammen med en faglærer holde en faglig samtale med eleven, hvor vedkommende bliver udfordret i forhold til opgaven. Til den skriftlige eksamen er der to eksterne censorer, som i sagens natur ikke kender elevernes faglige niveau, men som skal rapportere, hvis der er mistanke om snyd.

“Jeg ser i ånden, at vi kommer til at holde mange samtaler og får et stort tidsforbrug på det i år,” siger Inge Voller.

Til vinter vil VUC Lyngby også indføre Examcookie eller en anden form for monitorering af elevernes computere til de skriftlige eksamener. Men skolen skal først have styr på GDPR og korrekt brug af monitorering. Indtil da vil de fysiske eksamensvagter spille en væsentlig rolle.

“Vi har opgraderet lidt på vagter til den skriftlige eksamen. De er instrueret i at kigge på elevernes skærme og hele tiden gå frem og tilbage,” siger Inge Voller.

SkriftligEksamen03.Sctknud

Eleverne på Tårnby Gymnasium skal også installere softwaren Examcookie på deres computer, når de går til skriftlig eksamen i år.

“Den store fordel er, at hvis der opstår mistanke om snyd, så skal vi ikke sidde og vurdere, om eleven har brugt ChatGPT til at skrive teksten. I stedet kan vi gå ind og se på screendumps, om det er snyd eller ej. På den måde risikerer vi heller ikke, at den meget dygtige elev, som har lavet en fejlfri opgave, bliver mistænkt for at snyde,” siger rektor Mikkel Harder Sørensen, som tror og håber på, at brugen af monitorering af elevernes skærme i sig selv virker præventivt mod snyd.

Mattias Tesfaye vil have rådgivning
Børne – og undervisningsminister Mattias Tesfaye har også fokus på ChatGPT og kunstig intelligens på skoler og uddannelser. Han har netop nedsat en ekspertgruppe, der skal undersøge, hvordan de digitale hjælpemidler kan påvirke prøverne på landets skoler og uddannelsesinstitutioner. Ekspertgruppen skal rådgive regeringen og komme med anbefalinger på området.

”Kunstig intelligens er allevegne i vores samfund, og chatbots er kommet for at blive – også i uddannelsessystemet. Men vi skal undgå, at de bruges som snyd til eksamen. Det er en diskussion, der kører i mange af verdens lande, for det er ny teknologi, vi som samfund skal lære at forholde os til,” udtalte Mattias Tesfaye på ministeriets hjemmeside i forbindelse med nyheden om ekspertgruppen.

Formand for gruppen er Birgitte Vedersø, tidligere rektor på Gefion Gymnasium og formand for rektorforeningen Danske Gymnasier.

Blandt andre deltagere i ekspertgruppen er også Tine Wirenfeldt Jensen, der har forsket i plagiatforståelser og skriveidentiteter og gymnasielærer på Odense Tekniske Gymnasium Per Størup Lauridsen. Begge har udtalt sig i artikler på gymnasieskolen.dk om ChatGPT:

Læs: Forsker: “Hvis vi forbyder ChatGPT i gymnasiet, gør vi eleverne en bjørnetjeneste”

Læs: Gymnasielærere: Forbud af ChatGPT giver ikke mening

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Matlaerere-OTG-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Lærere: “Vi orker ikke at bekymre os om snyd med ChatGPT - Det må ministeriet klare!”

  • Kaare-Blinkenberghalvstoerrelse-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Ministeriet åbner for eksterne censorer: GL frygter for kvaliteten

Indhold Eksamen med nye udfordringer

Kunstig intelligens i form af ChatGPT er en helt ny faktor til sommerens eksamener. Samtidig er det første år, at skolerne følger den nye reforms eksamensplan. Gymnasieskolen.dk sætter fokus på dette skolerårs eksamen.

 

  • Kapitel 1

    Eksamenssnyd med ChatGPT? Skoler har vidt forskellige strategier

  • Kapitel 2

    Censorer mangler værktøjer til at afsløre snyd med ChatGPT

  • Kapitel 3

    Den nationale standard for eksamen er truet: Skoler mangler fælles løsninger for overvågning af eksamen

  • Kapitel 4

    Lærere kritiserer ministeriets sene kursskifte i forhold til eksamen

  • Kapitel 5

    Lærere ramt af hård og skæv eksamensbelastning

  • Kapitel 6

    HF-ledere vi have deres lærere fritaget for SRP-censur

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater