Lærere laver musikvideo til elever
vi_vil_ikke_dumpe_dig_4

Lærere laver musikvideo til elever

Hvert år laver lærerne på Thisted Gymnasium og HF-Kursus et indslag på afgangselevernes sidste skoledag. I år har de skrevet en sang, indspillet den og lavet en musikvideo.

Da David Pind Jessen hørte Nephew og Marie Keys sang med omkvædet: ”Jeg vil ikke gå med dig,” dukkede linjen ”Jeg vil ikke dumpe dig” op i hans hoved.
Det er baggrunden for lærernes underholdningsindslag på sidste skoledag for 3.g’er og 2.hf’er på Thisted Gymnasium og HF-Kursus.

På den sidste skoledag laver de kommende studenter en revy, hvor de tager gas på lærere og pedeller. Lærerne har i de seneste år fået lov til at lave en underholdende afrunding. Tidligere har de lavet en sang på Rasmus Seebachs hit Lidt i fem og en eksamensfortolkning af en sang med tyske Rammstein. I år skal de optræde med sangen: Jeg vil ikke dumpe dig.

”Efter jeg hørte den originale udgave, skrev teksten næsten sig selv. Ideen kom i så god tid, så vi tænkte, at vi ville gøre noget ekstra og indspille sangen,” fortæller David Pind Jessen, der til dagligt underviser i biologi og naturgeografi.

Sjov sang med budskab
Lærerne ville ikke nøjes med at optræde med sangen sidste skoledag. De ville også indspille den og lave en musikvideo til. De fik hjælp fra to tidligere elever, der har instrueret og produceret musikvideoen.

Handlingen er en elev, spillet af gymnasielærer og studievejleder Mathilde Vinge, som skal til sin afsluttende eksamen, og hun vil virkelig gerne have et 10-tal. Ved bordet sidder hendes lærer spillet af David Pind Jessen og Pia Lassen, der er censoren. Sangen igennem har læreren og eleven en dialog om, hvorvidt eleven skal bestå eller dumpe.

Hovedsagligt er sangen for sjov, men der er også et budskab med den.

”Vi mener det rent faktisk, når vi synger: læs det hele. For det hjælper at have styr på sine ting til eksamen. Og vi vil så nødig dumpe nogen,” siger han.

PR-møde med lærerkor
Det er David Pind Lassen og Mathilde Vinge, der synger det meste af sangen. Lydsporet er lavet af fem drenge fra skolens 3.m, der har musik på højt niveau.
En anden elev fra klassen, der har erfaringer som lydtekniker, har i samarbejde med musiklæreren, stået for at klippe sangen sammen med elevernes lydspor og lærernes sang.

Ud over de to hovedpersoner, synger skolens lærere med i et kor. Det blev indspillet til et PR-møde.

”Et af punkterne på dagsordenen var, at vi skulle indspille musikvideoen. Så vi afbrød gruppediskussionerne og gik ned for at synge omkvædet,” siger David Pind Lassen.

Om det lykkedes gymnasieeleven at få 10-tallet og studenterhuen, kan du se i videoen.

youtube://v/_KPfsRaeRHg