Annonce
Skip to content
Artikel
Forsker fik unikt indblik i storspillende gymnasieklasse
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
20. juni 2024

Forsker fik unikt indblik i storspillende gymnasieklasse

UndervisningUngdomskultur
Indhold
Tekst_ Benjamin Mikkelsen
Foto_ Benjamin Mikkelsen
Link er kopieret

Der bliver gamblet og oddset i klasselokalerne, fastslår forsker Johanne Kirkeby på baggrund af et halvt års feltarbejde på et gymnasium. “Det, jeg oplevede, må formodes at ske i andre klasser,” siger hun.

 

Når eleverne blev sendt ud på gruppearbejde, brugte en del af dem tiden på at spille om penge på deres computer eller telefoner. Og i undervisningen mistede flere af eleverne fokus, fordi de var mere optagede af at spille om penge i timerne. Det opdagede Johanne Kirkeby, da hun lavede sin ph.d. om digitale fællesskaber i gymnasier.

Da tidligere gymnasielærer Johanne Kirkeby, som i dag er ph.d.-stipendiat på Københavns Universitet, begyndte sin forskning, var det eneste fastlagte, at hun ville undersøge den digitale praksis blandt gymnasielever. Problemstillingen var ikke fastlagt på forhånd. Men da hun startede sit feltarbejde på et dansk gymnasium, varede det ikke længe, før det gik op for hende, hvad hun ville skrive om.

Hvorfor gambler unge mænd? Det forklarer forsker og tidligere gymnasielærer Johanne Kirkeby her.

”Jeg kunne ved selvsyn konstatere, at der i stor stil forgik gambling i nogle af klasserne på det gymnasium, jeg var ude på. Det var ikke mig, der fandt problemstillingen, det var problemstillingen, der fandt mig,” fortæller Johanne Kirkeby.

”Jeg er ikke interesseret i at sige, om det er positivt eller negativt, men at komme med noget information om den virkelighed, jeg oplevede bagerst i klasselokalerne.”

Gamblerklasse
Johanne Kirkebys feltarbejde bestod i at indgå regelmæssigt i to forskellige klasser på et sjællandsk gymnasium i et halvt år. Den ene klasse var en 1.g på stx, hvor eleverne ikke var fyldt 18 år endnu. Den anden klasse var en 2. hf-klasse, hvor størstedelen af eleverne var over 18 år. Johanne Kirkeby fulgte elevernes digitale praksis i timerne, under gruppearbejde og i pauserne.

Hf-klassen blev på gymnasiet åbent kaldt en “gamblerklasse”.

Læs også: Unges pengespil eksploderer

“Både i klassen og mellem lærerne blev den ene af klasserne omtalt som en gamblerklasse. Vi kan antage, at der derfor blev skabt en fælleskultur. Det var almen udbredt på gymnasiet, at der var mange elever i den ene klasse, der gamblede,” forklarer Johanne Kirkeby.

Undervejs i forskningen oplevede Johanne Kirkeby ikke bare, hvordan der blev gamblet i klasselokalerne. Hun oplevede også de mange former, der blev gamblet på.

Hvordan påvirker gambling et fællesskab?

Gambling er socialt
“Der var mange typer gambling i klassen. Det var både sportsbetting, slot machines, blackjack og roulette. Men den mest brugte, jeg observerede, var slot machines (enarmede tyveknægte, red.). Blandt kernegruppen af gamblerne i klassen var det noget, de spillede på, både i timerne og også i gruppearbejdet. Hvis nogle havde sat penge ind, så samlede de andre sig om skærmen. Det var en måde at få opmærksomhed på i gruppen,” forklarer hun.

Og netop opmærksomheden og fællesskabet var et grundvilkår for elevernes gambling. Johanne Kirkeby forklarer, at spil blev et samlingspunkt, mere end en mulighed for at vinde penge:

“Tidligere har der været meget fokus på det finansielle aspekt. At unge mennesker gamblede for at vinde penge. Men de her unge mænd var fuldt ud klar over, at de mistede penge på gambling. Det er en udgift.”

Det faktum, at eleverne var klar over, at det var en udgift, tyder på, at det ikke kun handler om penge. Det sociale spiller en væsentlig rolle, for hvordan gambling bliver set eleverne mellem.

Hvordan skal gambling forståes?

Første møde med gambling
De konkrete cases, Johanne Kirkeby arbejdede med, var begge præget af elever, der havde haft deres første møde med gambling, inden de kom i gymnasiet.

“I forhold til min konkrete case havde alle drengene prøvet at spille tidligere, men noget ændrede sig, da de kom i gymnasiet. Gamling blev omtalt som værende en beskæftigelse, som var “over det hele” på gymnasiet. Det blev omtalt som normalt. Så det blev ikke italesat som risikofyldt adfærd eleverne mellem.”

“Selvom de her drenge gamblede meget, så var det ikke noget, de skammede sig over,” siger Johanne Kirkeby og supplerer:

“Flere elever sagde: “Vi siger hver måned “nu stopper vi”, men det stoppede dem ikke. De havde alle en ide om, at det kun var noget, de gjorde lige nu i deres gymnasietid.”

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Indhold Gambling i gymnasiet

Flere og flere unge gambler i gymnasiet.

I artikelserien fortæller Marcus Mossalski, hvordan gambling styrrede hans gymnasietid. Hjerneforsker Arne Møller forklarer, hvordan gambling påvirker en ung hjerne, og forsker Johanne Kirkeby forklarer, hvordan gambling påvirker fællesskabet i klasseværelserne.

  • Kapitel 1

    Unges pengespil eksploderer

  • Kapitel 2

    14. februar 2016 blev Marcus ludoman: ”Jeg havde en gæld på 100.000 kroner i 2.g”

  • Kapitel 3

    Forsker fik unikt indblik i storspillende gymnasieklasse

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater