Annonce
Skip to content
Artikel
14. februar 2016 blev Marcus ludoman: ”Jeg havde en gæld på 100.000 kroner i 2.g”
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Ludoman-05-scaled-aspect-ratio-348-234
20. juni 2024

14. februar 2016 blev Marcus ludoman: ”Jeg havde en gæld på 100.000 kroner i 2.g”

UndervisningUngdomskultur
Indhold
Tekst_ Benjamin Mikkelsen
Foto_ Jacob Nielsen
Link er kopieret

Marcus Mossalskis gymnasietid var styret af ludomani.

 

 

”Hvis jeg gik i gymnasiet i dag, ville mit spilforbrug med sikkerhed være endnu højere end det var, da jeg selv gik i gymnasiet,” siger han.

Marcus Mossalski brugte det meste af sin gymnasietid på at gamble. I dag behandler han unge ludomaner, og han har et vigtigt budskab til gymnasierne.

 

Den 14. februar i 2016 slår et enormt velspillende Liverpool-hold Birmingham-klubben Aston Villa 6-0 på udebane. Målene falder som perler på en snor. Lige så stille, der er hos hjemmeholdets fans, lige så højlydt der hos Marcus Mossalski og hans far i Randers. Det er selv samme dag, at den blot 16-årige Marcus Mossalski bliver ludoman.

”Jeg fik for første gang i mit liv lov til at spille for små beløb på min fars bettingkonto. Det var ikke mere end 5-10 kroner, jeg oddsede. Jeg oddsede det samme under hele kampen, at Liverpool ville score det næste mål, hvilket de gjorde seks gange i træk. Jeg fik noget, der mindede om 10 kroner, til at forvandle sig til 100 kroner den eftermiddag.” siger Marcus Mossalski.

Han har valgt at fortælle historien om sin tid i gymnasiet, der var præget af gambling.

”Når et spil var slut spil, skulle et nyt placeres med det samme. Jeg var impulsstyret og utålmodig.”

Selvom der den 14. februar i 2016 er tale om små beløb, mener Marcus Mossalski, at han må have en direkte kanal til de højere magter. At ramme seks odds i streg er simpelthen for godt til at være sandt.

”Midt om natten logger jeg ind på min fars bettingkonto og spiller de vundne penge på nogle argentinske fodboldkampe, jeg ikke kender det mindste til. Jeg taber hele beløbet. Men det var den dag, jeg fik blod på tanden,” siger den nu 23-årige Marcus Mossalski.

Gambling fremfor alt
”For mig var det flovt at gamble,” siger Marcus Mossalski.

”Det generelle billede, der findes i dag, med at gambling kan blive en hel kultur i et klasseværelse, kan jeg ikke genkende fra min gymnasietid. Jeg var kulturen i mit klasseværelse. Jeg fik nogle gange lokket mine venner med ned til kiosken, men langt størstedelen af tiden var jeg ene mand om at sidde og følge mine odds bagerst i klassen.”

I løbet af 1.g skrænter karaktererne for Marcus Mossalski. Det, der i starten var 12-taller, blev til 02, og når han endelig mødte op til timerne, var det med tunge øjenlåg. Hvor han førhen havde brugt 20 kroner på en kupon, var spillene nu oppe på 500 kroner på en kupon.

Da Marcus Mossalski begynder i 2.g, er han fyldt 18 år, og har som en selvfølge oprettet en online spillekonto.

”De første par måneder efter jeg blev 18, er det værste år af mit liv,” siger han, mens han ryster på hovedet.

 

Læs også: Unges pengespil eksploderer

Ludoman-02-scaled-aspect-ratio-1920-1080

”Jeg kunne i den periode sætte min alarm til at ringe midt om natten for at sætte et spil i gang. For mig var det et livsvilkår i den periode. Min hverdag hang ikke sammen, hvis ikke jeg havde et spil kørende”

Marcus Mossalskis spilforbrug er i den periode ikke finansieret af hans arbejde eller opsparinger, som for længst er tømt. Forbruget er i høj grad finansieret af vennerne, som han låner penge af. Spillet er stukket helt af. Der er ikke én time, hvor han ikke har et spil i gang. Det er alt fra hviderussiske bordtenniskampe til kinesisk volleyball.

”Jeg kunne ikke trække vejret, hvis ikke jeg havde et spil i gang.”

”Der findes ikke en følelse, der er federe end at vinde stort. Den bedste beskrivelse, jeg kan give, er, at det føles som gåsehud rundt om hjernen. Jeg har aldrig kunnet ramme samme følelse, efter jeg stoppede med at spille,” siger Marcus Mossalski og fører hænderne rundt om hovedet. Sidst han mindes at have ramt følelsen, var en nat, hvor han vandt 40.000 kroner på en badmintonkamp.

Arne Møller har i 15 år forsket i gambling. I videoen fortæller han om, hvordan gambling påvirker hjernen på en gymnasieelev.

Ludoman-09-scaled-aspect-ratio-1920-1080

Marcus Mossalski deltager hverken til fredagscafeen eller gymnasiefester i starten af 2.g. Det eneste, der kan få kroppen i gang, er det skud dopamin, der kommer, når han placerer et odds.

Han fører regnskab med sine spil i et omfattende excel-ark. Det fortæller historien om, at Marcus Mossalski i den periode har oparbejdet en spillegæld på 100.000 kroner. Samtidig har han opbygget et bjerg af opgaver, der ikke er afleveret, og han har godt 10 procent fravær.

Man må ikke drikke øl i timerne
Efter pres fra familien, kæreste og venner, accepterer Marcus Mossalski efter højlydte diskussioner, at han må takke ja til behandling for ludomani. Han går i 2.g, og den 31. januar 2019 begynder Marcus Mossalski i behandlingen og skal som noget af det første række ud til venner, han har lånt penge af, bekymrede lærere og egen familie. Ligeledes betaler Marcus’ mor 25.000 tilbage til Marcus’ vennekreds, hvor han har måttet låne penge for at kunne holde spillet ved lige.

Efter behandling oplever Marcus en fyldestgørende følelse. Han håber, at hans egen historie kan være med til at holde andre unge fra gambling. Og det ender med at være det, som fylder resten af gymnasietiden.

Allerede i slutningen af gymnasiet beslutter han sig for, at han vil bruge sin egen historie og startede efter gymnasiet på DAC-uddannelsen for at blive behandler.

”I mit virke som behandler kan jeg se, at problemer med spil er blevet værre. Hvis jeg gik i gymnasiet i dag, ville mit spilforbrug med sikkerhed være endnu højere end det var, da jeg selv gik i gymnasiet.”

”Jeg ville ønske, at der blev slået lige så hårdt ned på gambling på danske gymnasier, som hvis en elev drak en øl i timen. Vi må ikke vende det blinde øje til, så får vi ikke ændret kulturen på de danske gymnasier,” mener Marcus Mossalski.

Hjerneforsker Arne Møller forklarer:

  • Ludomani begynder ofte ved, at man vinder på nogle odds i en ung alder. Pludselig tror man at man er god til at oddse. Den dopamin-belønning man fik, jager man igen. Mange ludomaner kan gå tilbage og sætte en nål i kalenderen, da de vandt første gang.

  • Det starter helt fra barnsben af. Den måde vi opdrager vores børn på, betyder enormt meget. Drengene klatrer i træer og er typisk konkurrencepræget. De er typisk vildere end pigerne. Det afspejler sig senere i livet spillemæssigt. Drenge starter med at spiller fra de er 14-år og gennem gymnasiet, hvor det er rigtigt farligt. Piger spiller næsten ikke. Og dem, der gør, gør det typisk meget senere.

  • Det er farligt på den måde, at ludomani kan overtage styringen af ens liv. Det vil sige, at der typisk kommer en økonomisk og en social isolering. Det sociale er, at man måske finder spillegrupper i ligesindede, der kan fastholde røgen i bageriet. Det farlige kan være fordi, det kan ende med at stoppe uddannelse eller føre mod kriminalitet.

  • Løsningen er, først og fremmest sørge for at børn og unge ikke bliver eksponeret for reklamer for spil. De unge er ikke klar over, hvor farligt og invaliderende det er, at blive fanget i en spilleboble.
    Der er også en mangel på almen oplysning om, hvor slemt det kan gå. Derfor er det godt at tidligere spillere kommer ud og fortæller om deres historier på gymnasier.

Spilleproblemer i Danmark

  • I Danmark er aldersgrænsen for onlinepengespil 18 år. Men en rapport fra Spillemyndigheden viser, at 15 procent af unge mellem 15 og 17 år har spillet om penge på internettet inden for det seneste år.
  • Rapporten viser også, at 6 procent af unge mellem 12 og 17 år er i pengespilsproblemer, heraf er 87 procent drenge.
  • Spillemyndigheden er en styrelse under Skatteministeriet, der er ansvarlig for at sikre et ordentligt og reguleret spilmarked i Danmark.

Kilde: Ludomani.dk

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Indhold Gambling i gymnasiet

Flere og flere unge gambler i gymnasiet.

I artikelserien fortæller Marcus Mossalski, hvordan gambling styrrede hans gymnasietid. Hjerneforsker Arne Møller forklarer, hvordan gambling påvirker en ung hjerne, og forsker Johanne Kirkeby forklarer, hvordan gambling påvirker fællesskabet i klasseværelserne.

  • Kapitel 1

    Unges pengespil eksploderer

  • Kapitel 2

    14. februar 2016 blev Marcus ludoman: ”Jeg havde en gæld på 100.000 kroner i 2.g”

  • Kapitel 3

    Forsker fik unikt indblik i storspillende gymnasieklasse

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater