Lærerduo på Nørrebro: Vores samarbejde giver større arbejdsglæde

Religionslærerne Julie Elmquist og Uffe Christensen har et tæt samarbejde. De deler undervisningsmateriale og lytter til hinandens faglige udfordringer.

”Faktisk var jeg lidt sur på ham til at starte med.”

Julie Elmquist kigger over på sin kollega Uffe Christensen og griner.

”Jeg havde været vikar i to år, da Uffe startede, og havde håbet at blive fastansat. Og så blev han fastansat med det samme. Men jeg fandt jo hurtigt ud af, at han var en rigtig god og rar fyr,” siger hun.

De to lærere sidder i kantinen på Det frie Gymnasium på Nørrebro i København, hvor de begge underviser i religion. I de sidste fire år har de haft et tæt fagligt samarbejde. De deler tekster, film og øvelser og bruger i det hele taget hinanden som sparringspartnere.

De er ikke i tvivl om, at samarbejdet er en stor gevinst – både for eleverne og for dem selv.

”Det gør hverdagen nemmere og skaber en bedre undervisning,” siger Uffe Christensen.

Julie Elmquist nikker.

Jeg bliver helt klart en bedre lærer af at samarbejde med Uffe.

Julie Elmquist, lærer
Det frie Gymnasium

”Jeg bliver helt klart en bedre lærer af at samarbejde med Uffe,” siger hun.

De fortæller, at samarbejdet giver dem en større arbejdsglæde.

”Er der en uge, hvor jeg ikke ser Uffe, så plejer jeg lige at sende ham en sms eller omvendt. Det er rigtig rart at vide, at der altid er en, der holder øje med en,” siger Julie Elmquist.

Uffe Christensen er enig:

Vores samarbejde gør det sjovere at gå på arbejde.

Uffe Christensen, lærer
Det frie Gymnasium

”Julie er et dejligt menneske, som jeg holder af, og som jeg ved altid vil lytte. Vores samarbejde gør det sjovere at gå på arbejde.”

Stor fordel at dele øvelser
På Det frie Gymnasium er eleverne med til at vælge, hvilke emner der skal tages op i undervisningen. De to religionslærere bliver derfor af og til kastet ud i religioner, som de ikke har arbejdet med før.

”Så spørger jeg altid lige Uffe, om han har noget materiale liggende,” siger Julie Elmquist.

De er enige om, at det især er en fordel, at de kan bruge hinandens øvelser. Det er ikke så svært at finde tekster og film, men at udtænke og lave gode øvelser er ret tidskrævende.

”Det kan være spørgsmål til en tekst, men også Cooperative Learning-øvelser og quizzer, der kan åbne emnet op og aktivere eleverne,” siger Uffe Christensen.

Nedskæringerne på gymnasieområdet har også ramt Det frie Gymnasium. De to lærere har i år fået flere hold. Det gør et godt samarbejde ekstra vigtigt, mener de.

Julie Elmquist mærkede det, da hun for nylig skulle undervise i den japanske religion shinto.

”Jeg var virkelig glad for at kunne låne Uffes mappe om shinto. Jeg ville have haft svært ved at nå at finde på det hele selv,” siger hun.

Det er sjældent, at de to lærere udvikler nye forløb sammen fra start til slut. Det er helt bevidst.

”Julie og jeg er forskellige undervisere og har forskellige interesser inden for faget. Jeg går meget op i det religionssociolo­­giske, mens Julie er stærkere reli­gions­­historisk. Der skal være plads til for­­­­­skel­­­lighederne for at kunne blive ved med at være autentiske lærere,” siger Uffe Christensen.

Forskellige stærke sider
De to lærere har flere gange overværet hinandens undervisning og givet hinanden feedback.

”Det får en til at reflektere over, hvordan man selv underviser,” siger Julie Elmquist.

De kan hurtigt sætte ord på hinandens stærke sider.

”Uffe er virkelig dygtig til at få alle elever med og skabe en god stemning. Og så er han rigtig god til at styre undervisningen og sekvensere den. Jeg kommer ofte til at tale for meget,” siger Julie Elmquist.

Uffe Christensen kalder sin kollega ”knalddygtig til sit fag”.

”Julie er enormt god til at fokusere på essensen af faget og skabe overblik og tryghed, så eleverne ved, hvad de skal igennem.”

Personlig kemi er et must
Julie Elmquist og Uffe Christensen underviser både på stx, toårigt hf og hf-enkeltfag. De diskuterer ofte, hvad der fungerer eller ikke fungerer i forhold til de forskellige elever.

”Det er forskellige didaktiske greb, der skal bruges i de forskellige klasser,” forklarer Julie Elmquist.

”Forleden talte vi om, hvor vigtigt det især er på hf-enkeltfag, at vi fra starten får skabt et trygt rum i klassen. Mange af eleverne er gået ud af andre uddannelser og har oplevet nederlag,” uddyber Uffe Christensen.

Enkelte gange har de begge oplevet ubehagelige episoder i undervisningen, hvor elever er blevet oprørte over noget, der er blevet sagt om en religion. Bagefter har de snakket episoderne igennem med hinanden.

”Det er en enorm stor hjælp at have den støtte,” siger Julie Elmquist.

De ser begge én bestemt faktor som altafgørende for det gode lærersamarbejde.

”Der er nødt til at være en personlig kemi. Julie og jeg er både gode til at være sammen, snakke sammen og arbejde sammen,” siger Uffe Christensen.

Tema om lærersamarbejde

Læs temaet om lærersamarbejde: