International pris til Gymnasieskolen
Gymnasieskolen_2_Reddot_CMYK (2)

International pris til Gymnasieskolen

Med et nyskabende design er der skabt et anderledes rum for refleksion og fordybelse med udgangspunkt i læsernes synsvinkel. Sådan lyder en del af begrundelsen for, at Gymnasieskolen har fået tildelt den såkaldte Red Dot Award.

Det var ikke alle læsere, der jublende klappede i hænderne, da Gymnasieskolen sidste efterår begyndte at udkomme i et nyt design og med nye formater. Billigt bras, bundskraber produceret af elever i 9. klasse, sågar udtrykket ”grimhedens æstetik” blev brugt.

”Når man laver forandringer, er der altid nogle, der reagerer. Heldigvis! Jeg har efterhånden været med til at relancere Gymnasieskolen et antal gange. Denne relancering har utvivlsomt været den visuelt og samlet set mest omfattende. Derfor har jeg været overrasket – men også glad – over de egentlig ganske få negative reaktioner i forhold til tidligere større ændringer,” siger Gymnasieskolens chefredaktør Morten Jest og tilføjer, at nogle af de negative reaktioner skam var konstruktive for processen og med til at justere eksempelvis skrifttypen.

Uanset grimt, pænt eller leverpostej har Gymnasieskolen imidlertid, sammen med design- og brandingbureauet Creative Zoo, nu fået anerkendelse for resultatet i form af den internationale designpris Red Dot Award. Over 8.000 værker fra mere end 50 lande har været med i kampen om priserne, der uddeles i flere forskellige kategorier – Gymnasieskolen har vundet i kategorien ”Brands & Communication”.

Baggrunden for tildelingen af prisen er blandt andet, at Gymnasieskolen i en verden, hvor magasinproduktion generelt er præget af konventionel tankegang, er gået imod standardtrends og har skubbet til grænserne for magasinformatet som kommunikationskanal i kontrast til digitale publikationer. Med et nyskabende design er der skabt et anderledes rum for refleksion og fordybelse med udgangspunkt i læsernes synsvinkel, og på den måde udfordrer Gymnasieskolen den ofte monotone medlemskommunikation, lyder begrundelsen.

Anerkendelse af mod
”Vi har som redaktion været på en rejse og står i dag med et magasin, der ser markant anderledes ud end før. Men alt i alt har redaktionen holdt fast i de nye og anderledes ideer, der blev født i samarbejde med Creative Zoo, og jeg ser tildelingen af Red Dot som en anerkendelse af den vej, vi er gået, og som et bevis på kvalitativt design og stærk branding. Jeg er stolt på redaktionens vegne,” siger Morten Jest.

Chefredaktøren vil dog ikke påstå, at Gymnasieskolen på baggrund af prisen har fundet den endelige formel for succes eller har eneret på de vise sten. Måske tværtimod – ligesom han ikke håber, at Gymnasieskolen nogensinde ender som bannerfører for den fælde, bladet selv har kæmpet for at komme væk fra: Standardiseringen, hvor alle mere eller mindre konceptuelt følger de samme medietrends og kommer til at ligne hinanden.

”Det kræver nogle gange mod at udfordre konventionerne og turde skille vandene – både i forhold til organisationens medlemmer og generelle medietendenser. Jeg synes, vi i fagbladsverdenen var kommet til at ligne hinanden alt for meget; måske af frygt for at ”sakke bagud” eller en følelse af ikke at følge med den digitale udvikling, som jo ikke standser. Vi ønskede et mere selvstændigt udtryk for Gymnasieskolen, og jeg håber, vi kan være med til at inspirere og bidrage til en mere kreativ og mindre standardiseret udvikling i branchen, så forskellige medier kan finde og dyrke netop deres særegne, individuelle udtryk i både design og indhold.”

Det her er ingen sovepude; snarere en ekstra motivationsfaktor og begyndelsen på en fortsat udvikling.

Morten Jest, chefredaktør
Gymnasieskolen

Videre, videre!
Da Gymnasieskolen sidste forår gik i gang med udviklingsprocessen, der førte til relancering, var det i et helt nyt samarbejde med Creative Zoo, som – med hovedfokus på design og branding – på det tidspunkt ikke havde så stor erfaring med den journalistiske indholdsdel. På den måde blev der skabt en kreativ dynamik på begge sider af bordet på.

”Det har været en vanvittig spændende og lærerig proces at være med til at flytte Gymnasieskolen. Redaktionen angriber for mig at se medlemskommunikationen på en ny måde, der bryder med den dominerende konventionelle tankegang. Awarden er blot prikken over i’et, der bekræfter værdien i at turde gå nye veje,” siger Marie Bysted-Sandberg, der er managing partner i Creative Zoo.

Arbejdet med at skabe nye udtryk og formater handler dog ikke kun om det trykte blad og absolut heller ikke kun om udseendet. Som bekendt er det jo ikke meget værd, hvis der ikke er en vis substans under et pænt ydre. Således har ændringen af Gymnasieskolen også haft indflydelse på indholdet, genrerne og fordelingen af stoffet på de forskellige medieplatforme. Næste store udviklingsprojekter på Gymnasieskolen vil være digitale, men der vil fortsat blive udviklet, justeret og optimeret på alle platforme. Ikke noget med at hvile på laurbærrene, fastslår chefredaktør Morten Jest.

”Vi vil nok fejre os selv et øjeblik eller to, når vi får prisen overrakt om et par måneder. Men det her er ingen sovepude; snarere en ekstra motivationsfaktor og begyndelsen på en fortsat udvikling. Der sidder nogle journalister her, som – på linje med resten af GL’s sekretariat – hver dag arbejder seriøst og professionelt for at understøtte medlemmernes interesser. Det ændrer den her pris intet på.”

Red Dot Award

Red Dot Award er en prestigefyldt, international designpris, der er blevet uddelt siden 1955. Prisen uddeles i tre kategorier: Product Design, Brands & Communication og Design Concept.

Gymnasieskolen har vundet prisen i kategorien Brands & Communication. Selve prisuddelingen foregår i Konzerthaus i Berlin den 1. november.

Læs mere om Red Dot Award her.

Gymnasieskolen