Ingen krise her: Handelsgymnasium søger 15 lærere
Aftalehænder shutterstock_128351045

Ingen krise her: Handelsgymnasium søger 15 lærere

Mange skoler afskediger lærere på grund af nedskæringer, men andre skoler skal ansætte lærere i de næste måneder.

Lærere skal ansættes i bundter på handelsgymnasiet på Aalborg Handelsskole i den kommende tid. Det skyldes, at det er væltet ind med ansøgninger til skolen, og der er ganske enkelt ikke nok lærere til at undervise alle de kommende elever efter sommerferien.

”Vi har fået hul igennem til folkeskolerne,” konstaterer rektor på hhx Jens Otto Petersen om de mange unge, som gerne vil have en hue med blåt bånd.

Til sommer siger ledelse og lærere farvel til elever fra 17 klasser, mens der efter planen begynder hele 23 klasser eller 650 nye elever på skolen.

Det betyder, at skolen bliver nødt til at åbne en ny hhx-afdeling i byen.

”Vi skal ansætte lærere i stort set alle fag. Det er enormt positivt og en noget anden problemstilling end på mange andre skoler,” siger Jens Otto Petersen.

”Fest” i Hillerød
I Hillerød har de seneste elevsøgetal også trukket mundvigene op hos ledelse og lærere på htx-afdelingen på Hillerød Erhvervsskole.

Otte 3. g klasser forlader skolen, samtidig med at der bliver oprettet ti 1. g-klasser. Skolen skal derfor til næste skoleår ansætte fem til seks lærere plus nogle barselsvikarer. Samtidig har uddannelsen eux også fået flere ansøgere.

Rektor Vibeke T. Johnsen kalder situationen en ”fest”.

”Det er positivt, og vi er glade for, at vi vækster. Det er noget, som alle kan tage æren for,” siger hun.

Hun peger på, at skolen samarbejder godt med grundskolerne i Nordsjælland, og at flere forældre har fået øjnene op for bogstavskombinationen htx.

På mange andre ungdomsuddannelser bliver der afskediget lærere, men i Hillerød går det altså den anden vej. Selv om skolen også rammes af nedskæringer, så betyder flere elever omvendt også flere indtægter, og derfor bliver der ansat.

”Der er jo grænser for, hvor mange hold en lærer kan have,” siger Vibeke T. Johnsen.

Mangler matematiklærere
Der findes dog også positive historier om ansættelser på stx. På Vestfyns Gymnasium søger ledelsen i øjeblikket efter lærere. Ifølge konstitueret vicerektor Søren Hjelhoft Hansen ender det nok med, at der bliver ansat tre nye lærere.

For andet år i træk er der kommet flere ansøgere til Vestfyns Gymnasium og for andet år i træk, bliver der oprettet syv spor. Samtidig går nogle lærere på pension.

”Vi har holdt lidt igen med at ansætte for at undgå at komme til at afskedige, men nu er vi nødt til at finde nye lærere,” siger Søren Hjeltoft Hansen.

På Vestfyns Gymnasium står ledelsen ligefrem med et rekrutteringsproblem.

”Vi har haft svært ved at finde matematiklærere, og derfor har vores matematiklærere haft for meget merarbejde,” siger Søren Hjeltoft Hansen.

Mange lærere mister jobbet
GL har ikke noget overblik over, hvor mange skoler som skal ansætte nye lærere. Under alle omstændigheder burde det ikke være svært for skolerne at få ansøgere. Over 100 fastansatte lærere er blevet afskediget på grund af nedskæringer. Samtidig har endnu flere årsvikarer fået at vide, at deres kontrakt ikke bliver forlænget efter sommerferien.

Læs: Nu skal de søge job uden for gymnasiet