“Kritik af ledelsen kostede mig jobbet”
esben_fyret_fra_vuc4

“Kritik af ledelsen kostede mig jobbet”

En historielærer på VUC Aarhus mener, han har mistet sit job, fordi han har kritiseret ledelsen. Det afviser ledelsen dog.

Esben Harding Sørensen fik et chok, da han åbnede sin mail i begyndelsen af januar og læste, at han var blevet varslet afskediget.

Historielæreren var godt klar over, at der var en besparelsesrunde på vej på VUC Aarhus, men han følte sig ikke truet. Han har meget få sygedage, og han får ros fra sine kursister, som også klarer sig godt til eksamen. I forvejen er han på nedsat tid og havde tilbudt ledelsen at fortsætte i en 40 procent stilling.

”Jeg havde ikke forestillet mig, at jeg ville blive sagt op, da jeg altid har passet mit arbejde, og mine elever er glade for min undervisning,” siger han.

Holder af at undervise
Esben Harding Sørensen er 65 år, men havde tænkt sig at arbejde på nedsat tid, til han blev 70 år. Han er stadig glad for at undervise og læser ofte nye bøger om historie for at udvikle sin undervisning. Han har tidligere undervist i billedkunst, men har ikke længere timer i faget.

Da Esben Harding Sørensen var blevet varslet afskediget, opdagede han, at flere af hans jævnaldrende kolleger var blevet sat ned i tid, men altså havde beholdt deres job. En ung lærer og Esben Harding Sørensen var de eneste af underviserne, som var blevet afskediget på VUC Aarhus.

”Det undrer mig, at mine kolleger bliver sat ned i tid, mens jeg blev afskediget. Jeg har dog ikke fået andet svar af ledelsen, end at der skal skæres ned,” siger Esben Harding Sørensen.

Kritik af for meget fravær
Han mener dog selv, at grunden til, at lige netop han er blevet valgt ud, er, fordi han har kritiseret ledelsen.

”Jeg har gentagne gange gjort opmærksom på, at det er problematisk, at vi har kursister tilmeldt, som nærmest aldrig møder op til undervisningen. Flere medkursister fortæller, at disse kursister kun er tilmeldt skolen for at få SU. Jeg har påpeget, at det er problematisk, at skolen ikke gør noget ved det,” fortæller Esben Harding Sørensen.

På et stormøde i slutningen af 2015 var Esben Harding Sørensen ifølge ham selv også åbenmundet over for ledelsen. På mødet blev alle orienteret om, at der skulle skæres ned.

Esben Harding Sørensen rejste sig op og påpegede, at der blev brugt alt for mange ressourcer på ”timetælleri” og på samtaler mellem mellemledere og lærere om, hvordan lærerne bruger deres arbejdstid.

”Jeg synes, der foregår et stort spild af ressourcer, og jeg foreslog, at man skar ned på antallet af mellemledere og undlod alt det timetælleri og i stedet indførte en lokalaftale,” siger Esben Harding Sørensen.

Vil ikke rejse sig
Han mener, at mange lærere tænker det samme som ham, men at de fleste ikke rejser sig op på et møde og kritiserer ledelsen.

”Jeg mener, min kritik betyder, at det er mig, som bliver valgt ud, når ledelsen skal afskedige,” siger han.

Gymnasieskolen.dk har fået en kopi af en mail, som en nuværende kursist har sendt til øverste rektor på VUC Aarhus. Her skriver kursisten blandt andet:

”Jeg taler på vegne af hele mit historiehold, når jeg siger, at det er så uforståeligt og forkert at fyre en lærer med en så unik og formidabel evne til at undervise.”

Esben Harding Sørensen er ifølge ham selv ærekær, og derfor er han også ked af at slutte sin karriere af med en fyring, når han mener, at der ikke kan sættes en finger på hans arbejde.

”I de 28 år jeg har undervist, har jeg kun oplevet, at fire kolleger er blevet fyret, og det var, fordi de drak for meget,” siger Esben Harding Sørensen.

Ledelsen afviser
Studierektor på VUC Aarhus Poul Lautrup siger, at han ikke vil gå i detaljer, da afskedigelsen af Esben Harding Sørensen er en personalesag. Han afviser dog helt bestemt, at kriterier som kritik af ledelsen på nogen måde har haft indflydelse på afskedigelser på VUC Aarhus.

”Vi har mange lærere, som ytrer deres mening om ledelsens dispositioner,” siger Poul Lautrup.

Han kan dog godt forstå, at man som medarbejder spekulerer over og prøver at finde en forklaring på, hvorfor man bliver afskediget.

”Alle vores lærere er kompetente og dygtige, og der kan ikke siges noget dårligt om de afskedigede læreres arbejde. Derfor rammer afskedigelsen også hårdt,” siger Poul Lautrup.

To lærere er blevet afskediget på skolen, mens otte er blevet sat ned i tid. Poul Lautrup forklarer, at kriterierne for at afskedige har været lærernes fagkombinationer. De to lærere som er blevet afskediget har begge fag, som bliver efterspurgt mindre end tidligere.

Esben Harding Sørensen ville frivilligt gå ned i tid, hvorfor kunne skolen ikke imødekomme det?

”Hvis vi havde gjort det anderledes, skulle vi vælge en anden person, det skulle gå ud over. Vi har valgt ud fra fagkombinationer, og hvad der stiller skolen bedst i fremtiden,” siger Poul Lautrup.

Kan godt forstå tanken
Tillidsrepræsentant på VUC Aarhus Jan Larsen siger, at han godt kan forstå, at når en lærer er blevet ramt af en afskedigelse, så tænker han, om han har været for kritisk eller sagt noget over for ledelsen.

”Jeg mener dog bare ikke, det det er tilfældet på VUC Aarhus. Kriterierne for afskedigelserne er aftalt i SU, og kriterierne har været fag og kombinationer af fag”.