Nu skal de kigge efter job uden for gymnasiet
soroe_akademi

Nu skal de kigge efter job uden for gymnasiet

Tre unge vikarer, som alle drømte om at blive gymnasielærer, erkender nu, at de på kort tid er kommet meget langt bag i jobkøen.

De smukke gamle lokaler på Sorø Akademis Skoler med bredde plankegulve, ornamenter og guldalderkunst står i kontrast til de aktuelle nedskæringer på uddannelsesområdet.

Til sommer stopper de tre årsvikarer Rasmus Nygaard Christensen, Simon Bang Keese og Troels Kure deres arbejde på gymnasiet i Sorø.

Som led i en spareplan bliver årsvikarer ikke forlænget eller ansat på den traditionsrige skole – tværtimod er flere lærere gået ned i tid, én er blevet afskediget, og to lærere er gået på pension.

Træls er et af de ord, de tre vikarer gentager, da de i deres spisepause fortæller om deres situation til gymnasieskolen.dk

”Jeg har altid vidst, at jeg ville undervise, og min uddannelse på universitetet har været målrettet mod at blive gymnasielærer. Det er virkelig ærgerligt at blive færdiguddannet nu,” fortæller Simon Bang Keese, som underviser i engelsk på deltid. Han har også læst historie og er netop blevet kandidat.

Jobsikkerheden, der forsvandt
Rasmus Nygaard Christensen har en kandidatgrad i idræt og er i gang med et sidefag i matematik. Han er i gang med sit tredje vikariat siden 2014, men til sommer er det foreløbig slut med at undervise gymnasieelever.

”Jeg er ikke sælgertypen, som skal ud og lave karriere. Jeg var tiltrukket af jobsikkerheden, der har været som gymnasielærer, og af en god varieret hverdag,” siger han.

Dårlig timing
Troels Kure har undervist tre år på Sorø Akademis Skoler i idræt og samfundsfag dog ikke på fuld tid.

”På universitetet blev vi opfordret til at tage et sidefag, så vi kunne blive gymnasielærere,” siger han, men han må nu konstatere, at hans jobmuligheder for fremtiden ser meget usikre ud.

”Det er ærgerligt, for jeg synes, der sker rigtig meget spændende i gymnasiet i disse år for eksempel i forhold til klasseledelse,” siger Troels Kure.

Mulighederne er dårlige
Simon Bang Keese ridser situationen op for de tre vikarer. Som nyuddannede har de ikke pædagogikum. Samtidig er erfarne lærere blevet afskediget, og flere bliver det sandsynligvis i fremtiden. Andre lærere er blevet sat ned i tid som for eksempel nogle af kollegerne i Sorø. Med andre ord, ser det ikke ud til, at der bliver slået mange nye stillinger op i den kommende tid.

”Vi skal søge job i konkurrence med lærere med mere erfaring og med pædagogikum,” siger han.

Søger væk fra gymnasiet
Det gode spørgsmål er: hvad gør de tre vikarer så nu?

Spørgsmålet bliver mødt af en kort tænkepause. Ingen af de tre lærere lyder særlig optimistiske i deres tro på at have et job efter sommerferien.

Rasmus Nygaard Christensen mener, at han nok bliver nødt til at lave noget andet end at være gymnasielærer. Alternativet er arbejdsløshed, som han konstaterer.

Han har søgt job på efterskoler, men der vil de hellere have lærere med en læreruddannelse. Han tænker også på et arbejde som sundhedskonsulent, og lige nu søger han et job inden for HR.

Troels Kure havde håbet på, at han kunne få et job på et universitet, men der er de også i gang med at afskedige, som han konstaterer.

Simon Bang Keese gentager, at hans uddannelse er målrettet gymnasiet, og han har endnu ikke søgt job uden for sektoren.

”Spørgsmålet er, om en arbejdsgiver uden for gymnasiesektoren vil ansætte mig, når min uddannelse er så målrettet mod at være gymnasielærer,” siger han.

Der er foretaget en enkel rettelse i artiklen den 11.2 kl 14.00

Rettelse - to afskedigelser

I artiklen står der, at én lærer er blevet afskediget. Det korrekte antal er dog to.