Annonce
Skip to content
Artikel
“Hvis vi ikke kan tale om krigen i Gaza, har vi fejlet”
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
15. april 2024

“Hvis vi ikke kan tale om krigen i Gaza, har vi fejlet”

Undervisning
Indhold
Tekst_ Johan Rasmussen
Foto_ Jacob Nielsen og Getty Images
Link er kopieret

Krigen i Gaza påvirker også hverdagen på Greve Gymnasium. Historielæreren oplever et øget engagement i undervisningen, studievejlederen taler med bekymrede elever, og rektor sørger for, at der er plads til alle.

 

Fokus: Konfliktstof

Krigen i Gaza er et aktuelt eksempel på, at virkeligheden kan skabe følelser, vrede og tanker, der påvirker eleverne personligt og fagligt. På Mulernes Legatskole og Greve Gymnasium bliver eleverne dannet i at se og forstå verden mindre sort og hvid. Gymnasieskolen sætter fokus på kontroversielle emner i undervisningen.

Hamas’ terrorangreb på Israel og den efterfølgende krig i Gaza sætter også sit præg på Greve Gymnasium syd for København.

Enkelte elever har slægtninge i Gaza, og andre kender nogle, som kender nogle. Og så er der de elever, der sympatiserer stærkt med civilbefolkningen i Gaza, og som samler penge ind på skolen til de civile ofre. Hos nogle elever sidder følelserne med andre ord mere uden på tøjet end normalt.

På skolen oplever undervisere og rektor også, at krigen i Gaza er med til at engagere og danne eleverne – både i undervisningen og uden for klasselokalerne.

Historielærer Peder Jacob Ellehave har for nyligt gennemført et selvudviklet undervisningsforløb om folkedrab og massemord i en 3.g-klasse.

”I forløbet indgik Holocaust og Pol Pot-regimet i Cambodja, og så lod jeg eleverne være med til at vælge, at vi også skulle arbejde med den nuværende krig i Gaza. Cirka halvdelen i klassen har muslimsk baggrund, og flere er meget optaget af situationen i Gaza,” fortæller han.

GS02_Konflikstof_GreveGymnasium_01

Ikke nervøs
Peder Jacob Ellehave sidder i et mødelokale sammen med studievejler Marianne Holgerson Fournier og rektor Mette Trangbæk. De har sagt ja til at fortælle om, hvordan skolen håndterer en aktuel og international konflikt, som påvirker mange af eleverne.

”Jeg tænkte i første omgang, at det var vanskeligt at bruge en igangværende konflikt i historieundervisningen, men Sydafrika havde lige anlagt sagen mod Israel om folkedrab mod palæstinensere i Gaza, så vi gik i gang,” siger han.

Peder Jacob Ellehave fandt artikler og skriftlige kilder fra begge sider af konflikten. Flere elever var overbeviste om, at der var tale om folkedrab, men klassen forstod alligevel, at de skulle arbejde med emnet ud fra de teorier, de havde lært. Og det endte med, at klassen i fællesskab kom frem til, at man på nuværende tidspunkt ikke kan konkludere, om der er tale om folkemord.

Det er en meget kompleks og øm­tålelig konflikt med store følelser på hver side.
Mette Trangbæk, rektor,
Greve Gymnasium

”De elever, som havde en meget firkantet holdning fra starten, forstod også, at de er nødt til at arbejde teoretisk med tingene, som vi gør i gymnasiet. Jeg tror, mange elever har flyttet sig og forstået, at man bliver nødt til at se på tingene teoretisk i stedet for at bruge sin mavefornemmelse,” siger han.

Han var ikke nervøs for at tage et aktuelt emne op, som vækker stærke følelser hos eleverne.

”Hvis vi ikke i undervisningen kan gribe fat i kontroversielle emner, hvor eleverne har stærke holdninger og følelser, så fejler vi som gymnasieskole. Vi skal da udnytte, når eleverne brænder for tingene. Nogle af dem, som var allermest aktive i forløbet, var ikke blandt dem, som normalt er de mest udadvendte,” siger Peder Jacob Ellehave.

Påvirket følelsesmæssigt
Studievejler og lærer Marianne Holgerson Fournier sidder og nikker. Hun ved også, at krigen i Gaza har påvirket flere elever på skolen. Enkelte elever har familie, slægtninge eller venner i Gaza.

”Jeg blev opmærksom på, at elever, der normalt ikke havde meget fravær, fik højt fravær. Det viste sig, at flere af dem lå om aftenen og scrollede på deres telefon efter billeder fra krigen i Gaza, og de kunne ikke sove. Nogle af dem havde svært ved at snakke med deres forældre om det, da forældrene også var påvirkede,” fortæller Marianne Holgerson Fournier.

Mange elever har flyttet sig og forstået, at man bliver nødt til at se på tingene teoretisk i stedet for at bruge sin mavefornemmelse.
Peder Jacob Ellehave, lærer,
Greve Gymnasium

Studievejlederne kunne konstatere, at venner og veninder til elever, som har relationer til Gaza, også bliver påvirket følelsesmæssigt af situationen.

Marianne Holgerson Fournier deltog tidligere i år i et webinar arrangeret af Børne- og Undervisningsministeriet om den aktuelle Israel-Palæstina-konflikt, og hvad den kan betyde for dagligdagen på gymnasierne.

”Sorg blev nævnt på webinaret. Sorg over, at ens familiemedlemmer er til stede i en krigszone, eller sorg over at være påvirket følelsesmæssigt af en krig, mens resten af samfundet tilsyneladende er upåvirkede,” siger hun.

Tankerne førte til ideen om at oprette en sorggruppe på skolen. Sorggruppen er ikke for elever, som ønsker at debattere krigen eller vise deres solidaritet med civile ofre. Den er alene tænkt som en gruppe for elever, som er direkte berørt af krigen på begge sider.

”De, som meldte sig til gruppen, var dog dem, som ville vise deres solidaritet med ofrene, og derfor er sorggruppen ikke startet op endnu. Men vi studievejledere taler med eleverne, og flere siger også, at de taler med andre om krigen,” siger Marianne Holgerson Fournier.

Sorggruppe og indsamling
Rektor Mette Trangbæk nævner også, at det er vigtigt at finde en balance på skolen, hvor alle kan se sig selv i det, som foregår. Sorggruppen skulle derfor også være politisk neutral.

”Vi skal finde en balance i situationen. Jødiske elever skal også føle sig trygge og godt tilpas på skolen. Samtidig skal vi også give de elever, som er opildnede af en sag, lov til at være det. Det er bestemt ikke altid, at eleverne er engagerede i det, som foregår i verden,” siger Mette Trangbæk.

Hun har derfor givet elever lov til at lave en bage kage-indsamling på skolen til de civile ofre i Gaza.

Men Mette Trangbæk valgte at fjerne omkring 20 palæstinensiske flag, som pludselig en dag hang i fællesarealerne.

”Det er en meget kompleks og ømtålelig konflikt med store følelser på hver side, og derfor skal vi som institution ikke tage politisk stilling til den. Vi tillader heller ikke, at der hænger valgplakater med Alex Vanopslagh eller Pelle Dragsted på skolen,” siger hun.     

Hun pillede selv flagene ned, og det gav eleverne mulighed for at spørge hende, hvorfor flagene skulle ned. Greve Gymnasium har tidligere hejst det ukrainske flag.

”Det var en god anledning til at snakke med eleverne om, hvornår noget bliver et politisk statement, og at der på et gymnasium også skal være plads til de elever, som er på den anden side af en konflikt,” siger Mette Trangbæk, som understreger, at krigen i Gaza ikke har skabt ubehagelige situationer eller konflikter blandt eleverne på Greve Gymnasium.

Læs kapitel 4

Bekymringen for ‘hvad nu hvis’ kan godt sidde i en

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus

    I en konflikt skal eleverne lære at lytte

  • Fokus
    GS02_Konfliktstof_Ekspert_CarolineSchaffalitzky_Banner-aspect-ratio-348-234
    Undervisning

    Dialog skal trænes i fredstid

  • Fokus
    GS02_Konfliktstof_Foredrag_BrianLinke-SimonSkov-aspect-ratio-348-234
    Undervisning

    Bekymringen for ‘hvad nu hvis’ kan godt sidde i en

Indhold Konfliktstof

Krigen i Gaza er et aktuelt eksempel på, at virkeligheden kan skabe følelser, vrede og tanker, der påvirker eleverne personligt og fagligt. På Mulernes Legatskole og Greve Gymnasium bliver eleverne dannet i at se og forstå verden mindre sort og hvid. Gymnasieskolen sætter fokus på kontroversielle emner i undervisningen.

  • Kapitel 1

    I en konflikt skal eleverne lære at lytte

  • Kapitel 2

    Dialog skal trænes i fredstid

  • Kapitel 3

    “Hvis vi ikke kan tale om ­krigen i Gaza, har vi fejlet”

  • Kapitel 4

    Bekymringen for ‘hvad nu hvis’ kan godt sidde i en

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater