Annonce
Skip to content
Artikel
Bekymringen for ‘hvad nu hvis’ kan godt sidde i en
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
GS02_Konfliktstof_Foredrag_BrianLinke-SimonSkov-aspect-ratio-348-234
15. april 2024

Bekymringen for ‘hvad nu hvis’ kan godt sidde i en

Undervisning
Indhold
Tekst_ Johan Rasmussen
Foto_ Privatfoto og Getty Images
Link er kopieret

To foredragsholdere droppede et offentligt foredrag om holocaust på grund af truende reaktioner. En rektor med religionslærerbaggrund forstår godt, hvis lærere er mere forsigtige i dag.

 

Fokus: Konfliktstof

Krigen i Gaza er et aktuelt eksempel på, at virkeligheden kan skabe følelser, vrede og tanker, der påvirker eleverne personligt og fagligt. På Mulernes Legatskole og Greve Gymnasium bliver eleverne dannet i at se og forstå verden mindre sort og hvid. Gymnasieskolen sætter fokus på kontroversielle emner i undervisningen.

De har holdt foredrag om holocaust i de sidste 20 år. Simon Skov Fougt og Stefan Teilmann Laub Nielsen har været ude på folkeskoler og gymnasier og fortalt om et af verdenshistoriens mørkeste kapitler, og de har aldrig oplevet større problemer, end at enkelte elever er faldet i søvn.

Men da de to lektorer fra Aarhus Universitet og Professionshøjskolen Absalon for få måneder siden på Facebook skrev, at de skulle holde et offentligt foredrag om holocaust i København, blev de mødt af voldsomme reaktioner.

”Vi blev kaldt zionister, og tonen var ubehagelig. De virkede truende,” fortæller Simon Skov Fougt.

Politiet havde på forhånd meddelt, at det kunne være nødvendigt at være til stede under foredraget eller patruljere i området.

”Det var en syret situation. Vi har begge familier, som også følte et stærkt ubehag ved tonen, og det vejer tungere end et foredrag, selvom det er vigtigt at oplyse om holocaust,” fortæller Simon Skov Fougt, som endte med at aflyse foredraget.

Om Simon Skov Fougt

Simon Skov Fougt har holdt foredrag om Holocaust i over 20 år. Men efter ­truende reaktioner på Facebook vil han ikke længere holde ­foredrag offentligt.

Stop for annoncering om holocaust
Han er trist over udviklingen.

”Vi holder stadig foredrag på for eksempel gymnasier, men nu betinger vi os, at skolerne ikke annoncerer det på Facebook eller andre steder,” siger Simon Skov Fougt og fortsætter:

”Demokratiets præmisser bliver udfordret i den slags situationer. Det er en ulige kamp, for du ved ikke helt, hvad du er oppe imod,” siger han.

At politiet tager den slags trusler eller beskeder alvorligt, skyldes desværre også, at der findes mennesker derude, som ikke nøjes med at true.

I 2020 blev den franske underviser Samuel Paty brutalt myrdet i en forstad til Paris af en islamist, som havde fundet ud af, at læreren havde undervist om og vist Muhammedtegninger for sine elever.

En tosse i fjerde led
Brian Linke har tidligere undervist i religion og er nu rektor på Tornbjerg Gymnasium i Odense. Han mener, det er naturligt, hvis drabet på den franske underviser Samuel Paty har sat tanker i gang hos lærere på de danske gymnasier.

”Jeg kender ingen undervisere, som er bange for deres elever, men jeg kan godt forstå, hvis man tænker: Hvad nu hvis en eller anden tosse i fjerde led hører, at jeg har vist en Muhammedtegning,” siger Brian Linke.

Han mener, at udviklingen indirekte kan lægge bånd på lærere eller udøve en form for selvcensur.

”Jeg er nok ikke helt afklaret med, om jeg selv ville have lyst til at vise Muhammedtegninger i en undervisningssituation,” siger han.

Som leder vil han hverken fraråde eller opfordre lærerne til at vise Muhammedtegninger, og de er ifølge ham ikke relevante at vise bare for at vise dem.

”Det er selvfølgelig op til den enkelte at afgøre, om det er relevant,” siger Brian Linke.

Om Brian Linke

Brian Linke har tidligere undervist i religion og er nu rektor. Han forstår godt, hvis drabet på den franske underviser Samuel Paty har sat gang i tankerne hos danske lærere.

Polariseret debatkultur
Et emne, som både er aktuelt og relevant, er konflikten mellem Israel og Palæstina.

Hamas’ terrorangreb i Israel den 7. oktober og den efterfølgende krig i Gaza gør også indtryk på teenagere på de danske gymnasier.

”I forvejen er debatkulturen i dag langt mere polariseret, og for en 17-årig er det endnu sværere at se en sag fra to sider. Nogle elever har følelser involveret i konflikten, for eksempel hvis de har familie i Gaza. Og jeg tror heller ikke, det er nemt at være elev med jødisk baggrund under denne konflikt. Som underviser skal man nok lige vende skråen en ekstra gang, når man underviser i Israel-Palæstina-konflikten i denne periode,” siger Brian Linke, som har været medforfatter på en bog om netop Israel og Palæstina.

Han hører og oplever, at undervisning i Israels og Palæstinas historie forløber godt også i denne periode. Men der er flere følelser involveret, og det vil ifølge Brian Linke også være noget, som man som underviser har i baghovedet.

”Jeg tror, det havde været nemmere at undervise i konflikten Israel-Palæstina, hvis vi ikke havde oplevet konflikterne om Muhammedtegningerne. Jeg mener ikke, der er noget at være nervøs for, men jeg kan godt forstå, hvis man i baghovedet har tanken ‘hvad nu hvis’,” siger han.

Undersøgelse: Kontroversielle emner i undervisningen

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) har sat en undersøgelse i gang om undervisning i kontroversielle emner i grundskole og de gymnasiale uddannelser. Undersøgelsen skal blandt andet sætte lys på, hvad lærere og elever opfatter som kontroversielle emner, og om visse kontroversielle emner ikke bliver berørt i undervisningen.

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd skal lave undersøgelsen.

Læs de øvrige artikler om konfliktstof:

Kapitel 1:

I en konflikt skal eleverne lære at lytte

Kapitel 2:

Dialog skal trænes i fredstid

Kapitel 3:

“Hvis vi ikke kan tale om ­krigen i Gaza, har vi fejlet”

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Undervisning

    "Hvis vi ikke kan tale om krigen i Gaza, har vi fejlet"

  • Fokus
    GS02_Konfliktstof_Ekspert_CarolineSchaffalitzky_Banner-aspect-ratio-348-234
    Undervisning

    Dialog skal trænes i fredstid

  • Fokus

    I en konflikt skal eleverne lære at lytte

Indhold Konfliktstof

Krigen i Gaza er et aktuelt eksempel på, at virkeligheden kan skabe følelser, vrede og tanker, der påvirker eleverne personligt og fagligt. På Mulernes Legatskole og Greve Gymnasium bliver eleverne dannet i at se og forstå verden mindre sort og hvid. Gymnasieskolen sætter fokus på kontroversielle emner i undervisningen.

  • Kapitel 1

    I en konflikt skal eleverne lære at lytte

  • Kapitel 2

    Dialog skal trænes i fredstid

  • Kapitel 3

    “Hvis vi ikke kan tale om ­krigen i Gaza, har vi fejlet”

  • Kapitel 4

    Bekymringen for ‘hvad nu hvis’ kan godt sidde i en

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater