Hvilken rolle spiller du i dag?
img_1989

Hvilken rolle spiller du i dag?

Lærere og forskere samles for at diskutere tidens lærerroller til Gymnasiedage.dk. For man kommer ikke langt med en enkel lærerrolle, var der stor enighed om. Men nogle lærerroller volder flere kvaler end andre.

Én lærer – én rolle. Sådan var det en gang, men meget har som bekendt ændret sig.
Nu skal læreren både være coach, vejleder, klasseleder, teamspiller og meget mere. Det kan være lidt af et krydspres. Derfor har Gymnasiedage.dk
 i år valgt at sætte fokus på emnet.
Det er sjette år, at Foreningen af Centre for Undervisningsmidler i Danmark og Institut for Kulturvidenskaber på Syddansk Universitet inviterer lærere og forskere til debat og videndeling om gymnasiet.

Konferencen startede i går og fortsætter i dag.

Gymnasieskolen.dk var med og spurgte tre af de deltagende lærere, hvordan de ser på lærerrollen.

"Vis eleverne, at man vil dem"

Pernille Højen, matematik- og musiklærer, Htx Sukkertoppen.

Hvordan ser din lærerrolle ud anno 2014?
"Min lærerrolle er meget forskellig i mine to fag. Jeg er vejleder, når eleverne laver opgaver, og så kan jeg være en slags træner især i matematik, hvor de skal lære noget helt konkret. Andre gange skal jeg igangsætte nogle processer, for at eleverne starter læringen. Man er nødt til at sørge for, at eleverne gør arbejdet. De lærer det ikke af, at jeg bare fortæller dem det. Som lærer hopper man ud og ind af de forskellige roller – dog uden at tænke så eksplicit over, hvilken rollen man spiller. Nogle gange snakker man med elever, der er i gang med gruppearbejde, andre gange gennemgår man noget i en form for forelæsning, og i samme time skal man måske også hjælpe nogle elever med at få idéer."

Hvad er udfordringen ved de mange lærerroller?
"Den helt store udfordring er at nå alle. Der sidder mange stille elever, som ikke selv melder sig på banen. Det er også en udfordring at differentiere undervisningen, så man når alle niveauer. Ofte har man jo en klasse med både dygtige elever, der skal udfordres meget, samt nogle svage elever, som skal have ret meget hjælp for bare at kunne bestå."

Hvad er fordelen ved lærerrollen?
"Det gode ved den nye lærerrolle er, at man skal bruge sin person. Jeg er meget glad for interaktionen med eleverne, hvor både lærer og elever giver lidt af sig selv. Man er personlig uden at være privat. Læreren er nødt til at give eleverne lidt – at vise dem, at man vil dem – ellers bliver man selv træt af det."

"Svært at være coach"

Klaus Andresen, matematik- og fysiklærer, Nordfyns Gymnasium.

Hvordan ser din lærerrolle ud anno 2014?
"Min lærerrolle består af mange ting. Der er lederen, konsulenten, initiativtageren, coachen og mange flere. Spørgsmålet er så, hvilken rolle der er vigtigst? Man kan dog ikke fremhæve én, for det kommer helt an på, hvilken situation man står i, og hvilke elever man har. Min rolle som lærer ændrer sig i høj grad efter eleverne. Men én ting er helt sikker – vi er alle rollemodeller. Vi er ikke rollemodeller for alle eleverne, for nogle elever ser op til den ene lærer, og andre ser op til den anden lærer."

Hvad er udfordringen ved de mange lærerroller?
"Der er en rolle, som jeg ikke rigtig føler mig rustet til. Det er coachen. For eksempel når eleverne har problemer på hjemmefronten, eller når de har det dårligt med sig selv, så er det meget vigtigt, hvordan vi håndterer det. De ser jo netop os som rollemodeller i hverdagen. Det nytter ikke noget, at vi med hård hånd holder fast i, at de for eksempel skal aflevere opgaven til tiden, når de har det rigtig svært. Vi er nødt til at støtte dem på bedste vis. Det er den sværeste rolle for mig."

Hvad er fordelen ved lærerrollen?
"Fordelen er, at man er rollemodel for de unge mennesker. Vi er med til at uddanne morgendagens Danmark. Det er rart, at man kan være et forholdsvis fast holdepunkt i deres liv."

"Relationen gør det sjovere"

Lars Vejen Jensen, kemi- og matematiklærer, Kolding Gymnasium.

Hvordan ser din lærerrolle ud anno 2014?
"Der er jo ikke bare én lærerrolle, der er ufattelig mange. Der er alle de klassiske lærerroller som for eksempel forelæseren, vejlederen og igangsætterende. Derudover er der den sociale del af lærerrollen, hvor man træder ind i deres liv som en vigtig og opdragende voksen. Eleverne vil jo gerne have en god kontakt til os – den relation er nok blevet vigtigere med tiden. Eleverne vil gerne ses, det er helt banalt som at huske, at de har været til køreprøve. Det er fint, at eleverne ser os som menige mennesker og ikke bare som nogle, der skal proppe læring i hovederne på dem."

Hvad er udfordringen?
"Udfordringen er, at eleverne har en masse muligheder, som de ikke havde tidligere. Hele det opmærksomhedskrævende univers, som de befinder sig i hele tiden på Facebook og så videre, gør, at vi skal kæmpe lidt mere for at få deres fulde opmærksomhed."

Hvad er fordelen ved lærerrollen?
"I gamle dage var lærerrollen jo autoritær, men det er da helt sikkert sjovere i dag, hvor man kommer tættere på eleverne som mennesker. Vi er ikke venner eller familie, men vi har en god menneskelig relation til eleverne og er ikke bare en fjern lærer, der skal lære dem noget."

Gymnasiedage.dk kan følges på Twitter og har hashtagget #gymdk14.