Hverdag: College 360, Handelsgymnasiet
484A7538b-banner

Hverdag: College 360, Handelsgymnasiet

Der skal fordøjes nogle proteiner, før eleverne fra sportslinjen på College 360, Handelsgymnasiet i Silkeborg har energi til både at passe skolen og dyrke sport på eliteniveau. Flere af dem drømmer om at blive professionel, og her er skolens særlige mad­ordning for sportseleverne en kærkommen aflastning i hverdagen.

Tekst_ Vorre

Sted_ College 360, Handelsgymnasiet

Dato_ 29. april 2019

“Rasmus Paludan er en klaphat uden grænser!” siger Martin Bundgaard på 18 år til sine kammerater, der højlydt diskuterer nyheden om, at Stram Kurs er blevet opstillingsberettiget til Folketinget. Drengegruppen har set flere af Rasmus Paludans videoer og synes, at de er underholdende. De er alle enige om, at han er et ‘paphoved’ med ekstreme holdninger, og det bliver ikke Stram Kurs, som får deres kryds, når de for første gang skal stemme til et folketingsvalg.

Fra den ene dag til den anden var alt undervisningsmaterialet ubrugeligt, fortæller tysklærer ­Susanne ­Troensegaard. Hun startede som tysklærer på gymnasiet i 1989, og da Berlinmuren faldt, kunne hun ikke længere bruge bøger som Das geteilte Deutschland og Zweimal Deutschland. I stedet cyklede hun ned til ­kiosken og købte den nyeste udgave af Der Spiegel og tog med i skole.

“Lige efter murens fald steg interessen for tyskfaget. Derefter faldt den lidt igen, men de seneste par år har jeg oplevet en øget interesse for tysk på hhx, fordi erhvervslivet efter­spørger flere sprogkundskaber,” ­siger Susanne Troensegaard.

Hvordan kan virksomheden Friland, der producerer økologisk kød, ekspandere til udlandet? Der trænes til eksamen i afsætning A for 3.g’erne, hvor Charlotte Kirkegård-Aaboe hjælper sine elever med at træne strategier for internationalisering. Hun har tidligere arbejdet i det private erhvervsliv, men for 12 år siden valgte hun at blive gymnasielærer.

“Jeg holder utrolig meget af at ­lære mine elever om afsætning. Ud over det faglige vægter jeg relationen til eleverne højt, fordi jeg ønsker at bidrage til deres almene dannelse.”

“Prøv lige at smashe igennem!” – Asger Vandsø, 2.g (t.h.)

Hverdag

Et skoleår består af cirka 200 skoledage og en næsten uendelig række af stunder. I denne serie indfanger Gymnasieskolen i billeder og tekst glimt fra hverdagens gymnasieliv.