Empati
Efterhånden som flere ting i forhold til overenskomsten er lagt ud lokalt, er det vigtigt, at tillidsrepræsentanten er god til at forhandle. Jeg forventer, at min tillidsrepræsentant får nogle resultater hjem i forhold til løn og arbejdsvilkår. Han må gerne fylde meget og være synlig. Han skal være god til at kommunikere over for både ledelsen og lærerne.
Tillidsrepræsentanten skal også have empati og have en god fornemmelse for, hvad der foregår i lærerkollegiet. Han skal også kunne være loyal over for de forskellige interesser, der kan være i forhold til for eksempel alder og fag.
Per Runing, historie og religion
Integritet
En god tillidsrepræsentant skal have integritet både i forhold til rektor, og i forhold til hvad der rører sig i lærerkollegiet. Tillidsrepræsentanten skal ikke lade sig præge af sladder og klikedannelser og skal kunne agere uafhængigt af forskellige grupperinger blandt lærerne. Ikke at vi har det hos os.
Tillidsrepræsentanten skal vide, hvad der rører sig blandt kollegerne, og også være opmærksom på det psykiske arbejdsmiljø.
Jeg forventer også, at han er god til lønforhandling og andre forhandlinger med ledelsen. Han skal være skarp til tal – det er jeg nemlig ikke selv god til.
Helga Falkesgaard, engelsk og tysk
Matematisk overblik
Tillidsrepræsentanten skal have det store overblik og kende overenskomsten godt. Han skal kunne forhandle med ledelsen, og det kræver nok et matematisk overblik.
Samtidig skal tillidsrepræsentanten også være god til at tage sig af enkeltsager. Det kan for eksempel være i tilfælde af sygdom eller en lærer, som har en oplevelse af et for stort arbejdspres. Det kræver, at man er personligt engageret og har et menneskeligt overskud, når der står en kollega i en presset situation.
Jeg vil tro, at de fleste henvendelser, en tillidsrepræsentant får fra en lærer, handler om noget, som tillidsrepræsentanten ikke direkte kan gøre noget ved. Men derfor er det alligevel vigtigt, at tillidsrepræsentanten har tid og overskud til at tale om det.
Jesper Tougaard, historie og mediefag
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode