Gymnasium har indført alkoholfrie studieture
shutterstock_49054261

Gymnasium har indført alkoholfrie studieture

Stenhus Gymnasium & HF har forbudt alkohol på studieture. De er en del af undervisningen og skal ikke være drukture, mener rektor.

Eleverne er friske om dagen, og lærerne sover lidt bedre om natten. Studieturene har ændret sig mærkbart efter Stenhus Gymnasium & HF i Holbæk har forbudt eleverne at drikke alkohol på turene.

Rektor Per Farbøl er glad for den beslutning, som blev truffet for to et halvt år siden.

”Før var eleverne ofte meget trætte om dagen – også mere end hvad rimeligt er på en studietur. Om aftenen var der altid enkelte, som blev så berusede, at andre elever måtte tage sig af dem. Det er ikke i orden, når man er ude om natten i for eksempel en storby som Rom,” siger Per Farbøl.

Sådan havde studieturene været i mange år på Stenhus Gymnasium & HF. Men en studietur til Berlin fik Per Farbøl til at mene, at der måtte ske noget nyt. På studieturen til den tyske hovedstad skældte en lærer nogle elever ud, fordi de var meget trætte og ukoncentrerede om dagen på grund af tæt druk om natten. En af eleverne blev sur på læreren og sagde, at læreren skulle blande sig uden om. Eleven sagde, at de havde ret til at drikke, hvad de havde lyst til, så længe de mødte op næste morgen.

Alibi for druktur
”Elevernes holdning var, at det var deres studietur, og at det faglige nærmest bare var et alibi for at være af sted. Det fik mig til at reagere. Det er skolens studietur, og det er en faglig tur med undervisning. Samtidig repræsenterer eleverne også skolen, når de går rundt i byen om aftenen,” siger Per Farbøl.

Han undersøgte, hvad reglerne for køb af alkohol er i de lande, hvor elever og lærere rejste til. Det viste sig, at når eleverne ikke er fyldt 18, som mange ikke er i 2.g er det ikke lovligt at købe alkohol på nogle af rejsedestinationerne.

”Det er jo en mærkelig tanke, at vi skal acceptere, at eleverne bryder reglerne i de lande, vi besøger. I mange af de lande vi besøger i for eksempel Sydeuropa, er der heller ikke kultur for at unge render rundt og drikker om natten, så derfor skal vores elever heller ikke gøre det,” siger Per Farbøl, som også mener, at der hurtigt kan opstå et gruppepres om at drikke på en studietur.

Politimand
Alkohol og studieture blev diskuteret i ledelsen og blandt lærerne. Der blev argumenteret for, at eleverne kunne drikke et par øl, men til sidst blev det besluttet at indføre et total forbud. Flere lærere var skeptiske og bange for at få rollen som ”politimand” på studieturen.

Per Farbøl gik personligt rundt i 12 klasser på skolen og forklarede, hvorfor ledelsen havde indført forbuddet.

”Eleverne kunne godt forstå argumenterne og accepterede vores ret til at indføre alkoholforbud. For nogle klasser var der halvanden måned til studietur, og her blev nogle af eleverne sure,” fortæller Per Farbøl.

Bedre ture
Det er nu to et halvt år siden, at studieturene blev alkoholfri. Ifølge rektoren har det været en succes. Han har lavet sin egen lille rundspørge blandt lærerne, som har været på studietur. En tredjedel siger, at eleverne ikke har drukket. En tredjedel siger, at der ikke har været tegn på druk, men at der måske er røget en enkelt ned. Den sidste tredjedel siger, at der ikke har været tegn på, at eleverne har drukket, men at lærerne alligevel har en mistanke om, at det er sket.

”Ingen lærere har oplevet fulde elever. Reaktionerne fra lærerne har været, at det har været den bedste studietur, de har været på. Eleverne har været friske, og der har været meget mere fokus på dagens aktiviteter. Lærerne har også været mindre bekymrede for, om der skulle ske noget med eleverne om aftenen,” siger Per Farbøl.

Glade forældre
På forhånd var der ikke fastlagt bestemte sanktioner, hvis eleverne drak.

”Vi ville gerne vise eleverne tillid til, at de ville overholde reglerne. Lærerne har haft muligheden for at beslutte, at elever, som alligevel drak, ikke måtte gå ud om aftenen. Eleverne kan også få en skriftlig advarsel af mig eller blive udelukket fra sociale arrangementer på skolen, men det har ikke været nødvendigt,” siger Per Farbøl, som har fået takkemails fra forældre. Nogle har skrevet, at de er glade for, at skolen kan håndhæve et alkoholforbud – for det kan de ikke selv.

Forbuddet mod alkohol gælder ikke til festerne på Stenhus Gymnasium & HF. Her kan elever drikke øl og cider, når de er fyldt 16 år.