Elever: Bedre alternativer end alkoholforbud
shutterstock_114552046

Elever: Bedre alternativer end alkoholforbud

Stenhus Gymnasium & HF har forbudt alkohol på studieture for at få mere fagligt ud af turen. Der er bedre alternativer, mener Danske Gymnasieelevers Sammenslutning.

Eleverne skal være klar til at få noget fagligt ud af dagen, når de er på studietur. Derfor er alkoholpolitikken på studieturene blevet strammet på Stenhus Gymnasium & HF i Holbæk. Det er forbudt for eleverne at drikke alkohol på turene.

Formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) Malene Nyborg Madsen mener, det er op til skolerne at finde ud af, hvad der giver mening for den enkelte skole. Men hun mener, der er langt bedre alternativer til et alkoholforbud.

”På mange skoler er der en tendens til, at eleverne har et billede af, at studieturen i højere grad handler om at drikke sig fuld med sine kammerater end at få noget fagligt ud af det. Det billede skal man have vendt. Og det kræver, at elever, lærere og ledelse diskuterer, hvorfor man tager på studietur. Man skal blive enige om, at det her også er undervisning og læring. Det kræver ikke noget alkoholforbud, men derimod handler det om at blive enige om, at man har ansvar overfor sig selv og sine studiekammerater,” siger hun.

Alternativer til restriktioner
Malene Nyborg Madsen mener, at elever, lærere og rektor skal blive enige om, hvordan man fagligt får mest ud af studieturen. Men der skal også være plads til, at man kan nyde en øl eller et glas vin, siger hun.

”Der er alternativer, der er bedre end restriktioner. Tag snakken på skolen inden studieturen. Bliv enige om, hvad den gode alkoholkultur er, og afstem tingene i en fælles debat,” siger hun.

Drik med din lærer
Det har man gjort på Helsingør Gymnasium. Her er der lavet en aftale mellem elever og lærere om, at eleverne kan drikke nogle få genstande for eksempel under en middag med lærerne. Hvis der var et totalforbud, ville det alligevel blive omgået, mener rektor Kristian Jacobsen.

”Selv om næsten alle elever opfører sig ordentligt på turene, er der nogle, der ikke kan styre sig. Vi har oplevet studieture, hvor elever har været så fulde, at de var tæt på at blive smidt ud af hotellet, de boede på. Vi har diskuteret med eleverne og er nået frem til, at der ikke skal være et totalforbud på turene, siger han.

Men samtidig er der lavet en aftale om, at eleverne ikke drikker sig i hegnet på turen. Derimod kan eleverne og lærerne nyde noget god mad og drikke lidt øl og vin, hvis de vil. Den aftale har skolen haft i et år, og ifølge Kristian Jacobsen virker den indtil videre fint.