Godt undervisningsmiljø belønnes med pris
hhx_hilleroed_3

Godt undervisningsmiljø belønnes med pris

Handelsgymnasiet København Nord i Hillerød vinder Undervisningsministeriets pris for at have det bedste undervisningsmiljø.

På Handelsgymnasiet København Nord i Hillerød gør de en ekstra indsats for at skabe et godt studiemiljø. Det har givet gevinst. I dag får handelsgymnasiet tildelt årets Undervisningsmiljøpris af undervisningsminister Christine Antorini.

Makkerordning, elevmentorer og alkoholfrie studieture er nogle af de tiltag, der har gjort, at handelsgymnasiet vinder Undervisningsmiljøprisen i dag. Ivar Ørnby, der er rektor på handelsgymnasiet, havde ikke regnet med, at skolen ville vinde prisen.

”Der er mange andre skoler, der gør det godt. Men det er dejligt, at vi får anerkendelse for det store arbejde, vi laver for at have et godt undervisningsmiljø. Der indgår mange elementer, og vi har åbenbart skruet det sammen i en god pakke,” siger han.

Pakken, Ivar Ørnby beskriver, består af forskellige tiltag, der skal styrke elevernes sociale netværk og mindske faglige problemer.

”Det handler om at få eleverne godt ind i klassefællesskaberne tidligt og få fokus på dem, der skal have ekstra hjælp til det faglige,” siger Ivar Ørnby.

Makkerordning giver tryghed
Rektoren ser det som en udfordring, at gymnasiet har et stort optagsområde. Det betyder, at det sociale netværk kan være mere skrøbeligt, fordi eleverne ikke på forhånd kender hinanden fra folkeskoler eller lokalområder.

For at øge muligheden for at eleverne lærer hinanden at kende og skabe et godt socialt miljø, har skolen lavet en makkerordning.

”Eleverne får en makker, som de arbejder fast sammen med i gruppearbejde de første 30 dage. Det giver en tryghed, folk kommer hurtigt ind i et socialt fællesskab, og det forebygger, at elever bliver ensomme,” forklarer Ivar Ørnby.

Elevmentorer hjælper med lektier
Skolen har også iværksat tiltag som, alkoholfrie studieture, inklusion, en antimobbedag og har haft fokus på misbrug, og hvordan man støtter hinanden i de situationer. Skolen har også en ordning med elevmentorer.

”Vi har elevmentorerne, der er 3. års hhx´ere, som bliver ansat og lønnet af skolen. De hjælper 1. og 2. årselever med lektier og støtter dem med faglige problemstillinger,” siger Ivar Ørnby.

Elevmentorerne skal igennem en ansøgningsprocedure, før de bliver ansat. Derefter bliver de uddannet af en af skolens lærermentorer, inden de får lov til at arbejde som elevmentor.

Kantinen skal gøres bedre
Med prisen får skolen udover æren en check på 25.000 kroner. Ivar Ørnby har en aftale med den lokale leder, om hvad pengene skal bruges til.

”Vi skal lave en dag, hvor eleverne skal komme med ideer og inspiration til kantinens fysiske rammer. Eleverne skal arbejde med at gøre kantinen bedre og indrette den, så de synes, der er hyggeligt,” siger rektoren, der fortæller, at skolen selv har tænkt sig at fordoble vinderbeløbet.

Undervisningsmiljøpris

Undervisningsmiljøprisen uddeles i et samarbejde mellem Undervisningsministeriet og DCUM - Dansk Center for Undervisningsmiljø.

Prisen gives til uddannelsesinstitutioner, der har ydet en særlig indsats for at forbedre undervisningsmiljøet. Hvert år bliver én prisvinder valgt inden for hvert af områderne:

• folkeskoler, frie grundskoler og efterskoler
  • gymnasiale uddannelser
  • andre ungdomsuddannelser
  • voksen- og videregående uddannelsesinstitutioner.

Det er niende gang, Undervisningsmiljøprisen uddeles.