Artikel
Formand og næstformand uenige om aftale
No image

Formand og næstformand uenige om aftale

Næstformand Annette Nordstrøm Hansen mener, at en lockout havde været et bedre alternativ.

Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Annette Nordstrøm Hansen, næstformand i GL

Du er imod, at GL er blevet en del af en ny aftale, hvorfor? 
Det væsentlige i aftalen er, at man fjerner aftaleretten. Det er en aftale, vi klokkeklart har været imod fra starten, og den giver ikke fornuftige rammer for arbejdet på gymnasiet. Vi har været åbne for, at arbejdstiden kunne være anderledes, og at ledelsesrummet blev større. Men det har været vigtigt, at vi havde retten til at indgå aftaler med ledelsen, og den ret falder bort nu.

Hvad havde alternativet været til at indgå en aftale? 
Jeg mener, at Gorm (Gorm Leschly, formand for GL) burde have sagt, det vil vi ikke tage medansvar for. Vores anbefaling havde været at gå fra forhandlingerne. Jeg synes ikke, at GL skal være med til at legitimere denne aftale.

Hvis GL ikke havde været en del af en AC-aftale, var forhandlingerne sandsynligvis havnet i Forligsinstitutionen – hvad havde I fået ud af det? 
Jeg tror ikke, man havde fået mere, men heller ikke mindre ud af det. Jeg tror ikke, at forligsmanden ville være kommet med noget andet.

Men det ville I vel også sige nej til? 
Ja, og vi var muligvis også havnet i en lockout, men så måtte arbejdsgiverne tage ansvaret. Det er rigtigt svært for vores medlemmer at forstå, hvorfor denne aftale er blevet indgået. 

Men hvorfor vil I gennem en lockout, vel vidende at lærerne ikke ville få et bedre resultat? 
Det handler om selvrespekt og fagbevægelsens troværdighed. Det handler om at sige hertil og ikke længere, vi vil ikke tage medansvar for dette. Kronjuvelerne – aftaleretten – den sælger vi ikke ud af. Vi har sagt, at det kan ende i konflikt, på rigtig mange skolemøder.

Hvordan ville du forklare medlemmerne, at de kunne få pæne tillæg, men at GL hellere ville tage en lockout? 
Nu er det dig, som antager, at man ville miste tillæg i tilfælde af en lockout. Det ved vi ikke. Det ville være en risiko, men vi ved det ikke.

Hvad er det, du frygter ved aftalen ude på skolerne?
Vi er bekymrede for, at den vil føre til en voldsom arbejdsintensivering. Vi vil selvfølgelig bruge det værn, at man skal registrere den tid, man arbejder. Det skal vi finde ud af, hvordan skal gøres. Jeg tror, at man på mange skoler vil lave fornuftige aftaler. De steder, hvor man ikke laver fornuftige aftaler, må vi så sætte kræfterne ind.

Kommer det bag på dig, at Bjarne Corydon fastholdt sit krav om en såkaldt normalisering af arbejdstiden? 
Nej, forløbet kommer ikke bag på mig. Det har været tegnet længe. Men det kommer bag på mig, at forhandlingssystemet i den grad er udhulet, man kan ikke tale om, at der har været forhandlinger på vores område. Man har stort set afvist en dialog om arbejdstid, og vi har i stedet fået dikteret en arbejdstidsaftale.

Hvordan vil I komme videre efter det her? 
Forløbet har ikke været kønt, men nu samler vi kræfterne i hovedbestyrelsen og i GL for at få de bedst mulige aftaler ude på skolerne. Hvis man ikke laver fornuftige aftaler på skolerne, så gambler man med udviklingen af gymnasiet. Hvis udviklingen skal være god, kræver det, at medarbejderne går konstruktivt ind i det.  

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater