Folketingspolitikere i skole igen
foto-2

Folketingspolitikere i skole igen

Der blev blandt andet undervist i økonomisk krise, da folketingspolitikere besøgte hf-klasser på Københavns VUC. Politikerne ser vuc som en vigtig brik til, at flere unge får en uddannelse.

Tre undervisningsordførere havde taget imod en invitation fra GL om at følge undervisningen og høre, hvordan vuc er med til at sikre, at flere unge får en uddannelse.

Meget apropos understregede samfundsfagslærer Jonas Uhrskov med høj stemme over for sin hf-klasse og dagens gæster, hvordan det danske bruttonationalprodukt raslede ned i 2008, da den økonomiske krise ramte. Og hvordan grafen for ledighed samtidig fik et stort skub op ad.

95 procent
Undervisningen om krisen kunne næsten ikke være mere aktuel i forhold til besøget af Folketingets undervisningsordførere Troels Ravn (S), Lotte Rod (R) og Rosa Lund (EL). Uddannelse skal blandt andet skaffe Danmark ud af krisen. Regeringen og Folketinget har som bekendt sat det mål, at 95 procent af en ungdomsårgang skal have en ungdomsuddannelse, og samtidig skal flere have en videregående uddannelse. Politikerne er enige om, at vuc spiller en stor rolle i at nå det mål.

”Vuc er en meget vigtig søjle for at nå den målsætning. Vuc formår at få nogle ressourcer i spil hos unge mennesker, som måske har haft nogle omveje i forhold til uddannelse eller har mistet fodfæstet på arbejdsmarkedet. VUC formår at sammensætte nogle studiepakker, som passer til de enkelte kursister,” sagde Troels Ravn efter samfundsfagsundervisningen.

Københavns VUC har for eksempel pædagogklasser med hf-fag, som er målrettet kursister, som vil søge ind på et pædagoguddannelsen.

Unge uddanner sig
Samtidig med at den førnævnte krise specielt har ramt mange unge, oplever vuc-sektoren en stor fremgang. I 2011 havde vuc-sektoren en rekordstor aktivitet med næsten 27.000 årskursister – i alt 100.000 mennesker modtager nu undervisning på vuc. Og som rektor Søren Fersløv Andersen understregede over for politikerne, så er vuc næstefter stx den sektor, som leverer flest studerende til de videregående uddannelser. Samtidig er der sket en stor vækst af de helt unge, som læser hf-fag på vuc. På Københavns VUC er de 20-24-årige kursister den største gruppe. Samtidig modtager mange 40-59-årige også undervisning.

”Vuc kan forbinde forskellige målgrupper i forhold til aldersspredning, baggrund, tidligere erhverv og uddannelser. Det er vigtigt i forhold til at nå 95 procent-målsætningen. Samtidig er vuc også udtryk for, at vi skal prioritere livslang læring,” sagde Rosa Lund fra Enhedslisten efter et besøg i et naturvidenskabeligt hf-modul.